تحلیل بازار امروز 6 اسفند 1401

تحلیل بازار امروز 6 اسفند 1401

تحلیل بازار امروز 6 اسفند 1401

1) صادر شدن سیگنال صعود سنگین با یک رشد بی سابقه در شاخص های کل و هم وزن و ثبت ارزش معاملات خرد بیش از 10600 میلیارد تومانی در روز اول هفته ثبت شد. همه ی بازارها خودشان را به آب و آتش می زنند تا شاید بتوانند به دلار برسند. دلاری که گام هایش بسیار تند شده و به نوعی مردم را از زندگی انداخته است. امروز هر که زورش به هر سهمی می رسید زد و خرید. به همین دلیل خیلی صحبت کردن در مورد اینکه بازار فلان سهم را خرید یا فلان صنعت را چه کار کرد موضوعیت ندارد. به این می گویند رشد دسته جمعی.

2) در بازار ارز بازهم شاهد رشد نرخ بودیم. این رشد هر روز و هر دقیقه به شدت آزار دهنده است. امروز بانک مرکزی از تصمیم عدم عرضه دلار با کارت ملی برگشت و با نرخ 52500 مجددا شروع به فروش اسکناس کرد. پایداری تصمیم ها بسیار کوتاه شده و عدم کارایی آنها در کنترل رشد باعث دست پاچگی سیاست گذار شده است.

این تصمیم در کنترل التهاب اسکناس در بازار تهران می تواند موثر باشد که وابسته به مقدار ارزی است که عرضه می شود. چون اگر صف کارت ملی سنگین شود و عرضه جوابگو نباشد، خود آن باعث التهاب بیشتر می شود. از طرف دیگر یکی از بزرگترین مشکلات الان در حواله است خصوصا حواله ی درهم. البته بزرگترین مشکل این بستن سقف نرخ برای ارز صادرکنندگان است. باید هر چه سریعتر نیازهای اساسی تفکیک شود و بقیه واردکنندگان با نرخی رقابتی ارز تامین کنند و این وضعیت رانت چند لایه برطرف شود.

3) امروز در مورد همه ی هلدینگ ها و پالایشگاه ها هم ذکر شد که ارز آنها نیز در مرکز مبادله و با سازوکار جدید عرضه خواهد شد. در واقع با این دستور نرخ ارز برای پالایشگاه ها هم از 28500 کنده شد و به نرخ مرکز مبادله ارتقا پیدا کرد. احتمالا نرخ پایه فراورده هایی که در بورس کالا و انرژی نیز عرضه می شوند با این مصوبه اصلاح شود. از طرف دیگر دیگر خدمات و کالاها که با ارز رسمی تنظیم می شوند نیز قطعا اصلاح خواهند شد. مثلا خدمات بندری که برخی شرکت های بورسی انجام می دهند نیز دلاری است و قطعا با نرخ رسمی ارز جدید تعدیل خواهند شد.

4) جو بورس از فعالینی که هر روز آنرا چک می کردند و براساس یک معیار تحلیلی حالا یا تکنیکال یا بنیادی تصمیم می گرفتند خارج شد. از آنجائیکه در دو سال و نیم گذشته انواع و اقسام ریسک باعث ریزش در بورس شده بود، این فعالین دائم پای بازار به خاطر تجربه تاریخی اخیر، ریسک ها را بیش ارزیابی می کنند. امروز دقیقا یکی از این روزها بود.

در حالی که فعالان دائم پای بازار به دنبال یاسر بازی و داستان های دیگر می گشتند، بیرون بازاری ها از روی فروشندگان رد شدند. بازگشت برخی نام های هیجانی در دوره رشد قبلی نیز نشان می دهد، حداقل در سطح جامعه بسیاری به فکر سرمایه گذاری در سهام به واسطه ی جاماندگی آن نسبت به سایر بازارها افتاده اند. خلاصه اینکه قرار نیست رفتار دوره رکورد در دوره رشد تکرار شود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد