تحلیل بازار امروز 5دی 1401

تحلیل بازار امروز 5دی 1401

تحلیل بازار امروز 5دی 1401

1) یک زمانی یه بنده خدایی یه عددی را مطرح کرد برای حمایت بازار که اتفاقا اصلا شاخص رو عدد حمایت نشد و به راحتی پایین آمد. اما بعدها در ذهن بورسی ها رو به بالا رد شدن از آن عدد تبدیل شد به یک کار سخت. حالا با نزدیک شدن به آن عدد معروف که معلوم نیست اصلا چرا باید مهم باشد، خوف و رجا در برخی از بورسی ها افزایش پیدا کرده است.  امروز شاید دلیل شل شدن اولیه همین بود و سر همین یه مقدار عرضه ها زیاد شد. البته در ادامه وضعیت بهتر شد و با ثبت ارزش معاملات خوب 7200 میلیارد تومنی بازار امروز مثبت بسته شد.

خلاصه اینکه شاید اون عدد در روزهای آتی اصلا خیلی به حساب نیاد و راحت ازش رد بشن.

2) دلار آرام نمی گیرد. استفاده از فضاسازی رسانه ای، سیاست کنترل تقاضا، محدودیت در معاملات سکه در بورس و انواع روش های دیگری که به کار گرفته متاسفانه کار به جایی نبرده است و دلار هر روز عدد بالاتر جدیدی را تجربه می کند. نرخی که زندگی مردم به آن گره خورده است حتی اگر دولتی ها آن نرخ را قبول نداشته باشند. می گویند مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود اما اگر مسئولیت دولتی داشته باشند ممکن است 100 بار هم از یک سوراخ هم خودش گزیده شود، هم مردم را  تحت گزایش قرار دهد. در آخرین شاهکار دامنه نوسان سکه بورسی به نیم درصد کاهش پیدا کرده تا جلوی رشد آن مثلا گرفته شود.

سکه های سلفی هم که بانک مرکزی در حال اتمام است. این محدودیت ها باعث تمایل مردم به خرید سکه و دلار فیزیکی می شود. زمانی که بورس به عنوان محل شفاف برای برآورده کردن میل سرمایه گذاری مردم به گند  کشیده شد باید به این روزها فکر می کردن.

حالا استادی که پارسال با بودجه شاهکارش گند زد به همه، توانایی تقدیم بودجه را ندارد. آخرش که معلوم است وقتی مدت زمانی که لازم است تا بفهمند طولانی است. وزیری هم که قرار بود رابطه قیمت کالاها را با دلار قطع کند آخرش فهمید. انشالا بانک مرکزی هم آخرش خواهد فهمید که این روش های 100 هزار بار تکرار شده جواب نمی دهد. شما نیما را کمی آزاد کن، فشار تقاضا از بازار آزاد دلار و سکه به سمت بورس خواهد آمد.

3) دو دلیل برای اینکه نشان می دهد بازار در حال قدرت گرفتن است تا ضعیف شدن. دلیل اول کندل های معاملاتی کل بازار در روزهای منفی است. در دو هفته ی اخیر روند معاملات در روزهای منفی بازار به شکلی پیش رفته که زمان منفی بودن کوتاه تر شده است. اواخر آذر چند روز منفی پشت سر هم تجربه شد، دو هفته پیش یک و نصف منفی، هفته پیش تنها یک روز منفی این هفته تنها چند ساعت منفی. پنجره زمانی خرید در قیمت های منفی کوتاه و کوتاه تر شده است و همین مساله سبب قدرت گرفتن روند مثبت می شود..

از نیمه ی آذر به بعد تنها دور روز ارزش معاملات خرد کمتر از 4 هزار میلیارد تومن بوده است و نکته جالبتر اینکه از 14 آبان به بعد تنها دو روز ارزش معاملات کمتر از 3 هزار میلیارد تومنی داشته است. این ویژگی ها نشان از قوی تر شدن در روند صعودی فعلی است و به نظر می رسد در روزهای آتی شاهد دو سه روز معاملات بسیار قوی تر خواهیم بود. روزهایی که ارزش معاملات خرد به بیش از 10 هزار میلیارد تومان برسد.

4) دلیل دوم برای قوی تر شدن روند صعودی، افزایش اعتماد به نفس خریداران در بازار است. نمادهای مثل #ولبهمن #کقزوی #خمهر #خاور #پاسا و بسیاری از نمادهای دیگر علی رغم اینکه رشد خوبی را تجربه کردند و در قیمت هایی قرار دارند که انتظار خریداران قوی از آنها نمی روند، اما با قدرت معامله می شوند و علی رغم عرضه ی نسبتا سنگین، خریداران کم نمی آورند. به اصطلاح فرنگی ها خریداران دنبال سقف شکنی هستند و واهمه از ورود به قیمت های جدید ندارند. قیمت هایی که به نوعی برای مدت طولانی قفل بوده است.

این نمادها چون در دو سال گذشته تقسیم سود سنگینی نداشته اند، به همین دلیل سقف شکنی در آنها می تواند نشان از افزایش انتظارات رشدی در فعالان باشد چرا که سقف شکنی در نمادهای با بازده نقدی مناسب مانند #بوعلی #نوری و غیره چندان غیرممکن نبوده و نیست. خلاصه اینکه قوی های بازار وارد دنیای جدیدی شده اند، شاید لازم باشد بقیه هم همین دید را در خود تقویت کنند. بالاخره شاخص 2 میلیون 200 هزار واحدی هم یک روزی باید شکسته شود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 10 نفر 4.9/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد