تحلیل بازار امروز 4 تیر 1401

تحلیل بازار امروز 4 تیر 1401

تحلیل بازار امروز 4 تیر 1401

1) بعد از عرضه سنگین روز گذشته خودرویی ها در روز گذشته و ادامه آن در روز جاری، از آنجائیکه بازار در ترس ریزش های جهانی و همچنین افت نرخ دلار به سر می برد، باوجود خرید سنگین حقوقی ها، در نهایت شاهد معاملات منفی در اکثر سهم ها بودیم. 3700 میلیارد تومن ارزش معاملات خرد و ادامه افت قیمت نمادهای مختلف.

2) بانک مرکزی بعد از عید نزدیک به 50 هزار میلیارد تومن نقدینگی از شبکه بین بانکی خارج کرده است. از طرف دیگر سیاست های مختلف کنترل تراکنش ها باعث شده است گردش پول در کشور کاهش پیدا کند. به همین دلیل به صورت مداوم شاهد کاهش نسبت پول به نقدینگی هستیم. از طرف دیگر بی ثبات بازار در دو فصل اخیر بازار سهام بوده.

در واقع ما شاهد انواع دخالت های عجیب و غریب خصوصا از طرف وزارت صمت منافع شرکت های بورسی بوده ایم. به عنوان مثال امروز به قدری امکان خرید سیمان را محدود کرده اند که تقریبا از 10 کد 8 کد مجبور به تکمیل مدارک شده اند. لذا وقتی سطح پول در بازارها کاهش پیدا می کند، اولین قایقی که به گل می نشیند، کشتی بی ثبات و متلاطم است.

3) من قویا به نتیجه رسیدم این وزارت صمت تنها در صورتی دست از سر بازارها بر می دارد که بازار آن محصول یا کالا دچار بحران کمیابی یا نایابی بشود. مثلا همین الان با رویه فعلی چند هفته دیگر مواد شوینده در کشور پیدا نخواهد شد. دلیل آن هم مشخص است. شرکت ها در محدوده زیان قرار دارند و با نرخ های موجود صرفی برای تولید ندارد.

در یک مورد شنیده ام که شرکت تولید کننده پوشک 200 میلیارد تومن جریمه به دلیل گران فروشی شده است. طبیعی است این شرکت و سایر شرکت ها برای در امن ماند از گزند وزارت صمت، به مرور به سمت عدم تولید حرکت کنند. سری که در نمی کنه را دستمال نمی بندند.

4) آیا می توان انتظار داشت بازار از شرایط رکودی فعلی خارج شود؟! بشر سرمایه گذار به امید زنده است. در بلندمدت فکر می کنم اگر توافقی در کار باشد، برداشته فشار مازاد دولت با تمام هیکلش از روی بازار سرمایه می تواند فرصت رشد حتی مازاد بر تورم در بازار ایجاد کند. از طرف دیگر در صورت عدم توافق هم شرکت هایی که کماکان می توانند تولید داشته باشند و از گزند وزارت صمت کمتر آسیب می بینند می توانند فرصت رشد حتی بیشتر از دلار ایجاد کنند.

اما باز هم رسیدیم به آن دوره که مشکل ما در کوتاه مدت است. یعنی الان بازار نمی داند قرار است از کلاه شعبده بازی مذاکرات الان چه چیزی در بیاید. و همزمانی این موضوع با اخبار منفی تمایل به فروش را افزایش می دهد. به امید بلندمدت بهتر در بازار

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد