تحلیل بازار امروز 31 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 31 مرداد 1401

تحلیل بازار امروز 31 مرداد 1401

1) امروز وقتی بازار بسته شد تعداد نمادهای منفی یه ذره از تعداد نمادهای مثبت بیشتر بود. ارزش معاملات خرد در حدود 3000 هزار میلیارد تومان و بازار مثبت شروع کرد منفی شده دوباره یکم بهتر شد و اخرش هم یه جایی این وسط به پایان رسید. از روز گذشته اخباری در مورد مشخص شدن قیمت بلوک خودروسازها در حال چرخیدن است.

از طرف دیگر دلار یه رفت و برگشت سریع به 28 هزار و خورده ای داشت و تا الان تقریبا به مرز 30 تومن برگشت زده است. بازار این روزها مجدد تک نمادی شده و حرکت دسته جمعی در بازار دیده نمی شود. گروه های بزرگ خصوصا کامودیتی محورها بدون تقاضای خاص و بعضا تحت فشار فروشنده ها هستند. در واقع در حالی که شاید شاهد منفی بودن شاخص کل باشیم، اما سبد سهامداران شرکت های کوچک و متوسط چندان منفی نمی شود و حتی رشد نیز می کند.

2) اول صبحی به هوای بلوک خودروسازها ورنا و وساپا را صف خرید هم کردند. بعضی ها بر این باور هستند که قیمت خساپا برای معاملات بلوکی 100 همت و بیشتر تعیین شده است که بیشتر به گمانه زنی یکی از خبرگزاری های بورسی و خبرنگار این مجموعه بر می گردد. بعضی ها اما ارزش تعیین شده برای این معامله بلوکی از طرف کارشناس های رسمی را کمتر از این اعداد و در حدود 56 همت مطرح می کنند.

در مورد قیمت خودرو برای معامله ی بلوکی هیچ گمانه زنی وجود ندارد. در هر حال احتمالا ظرف چند روز آینده بالاخره سرانجام این بازی هم مشخص بشود تا ببینیم چه روندی در پیش است. البته به نظر ما از این به بعده تحولات بنیادی در گروه خودرو مثل بورس کالا، احتمال افزایش قیمت محصولات و داستان هایی از این دست تاثیرگذاری بیشتری نسبت به داستان بلوک و بلوک بازی خواهد داشت اما تاثیر مثبت یا منفی اعداد اعلامی نیز می تواند قابل توجه باشد.

3) ارزش معاملات پایین در بازار باعث شده تمایل به سرمایه گذاری در سهم های کوچک و متوسط افزایش پیدا کند. از طرف دیگر سهم هایی که به اصطلاح بیش فروش (oversold) شده اند نیز مورد توجه قرار می گیرند. در مورد سهم های کوچک و متوسط گروه های که وضعیت بنیادی مناسبی دارند و سهم شناور نسبتا پایینی دارند به دلیل تاثیرگذار بودن جریان نقدی خریدار در روند کوتاه مدت بهتر معامله می شوند. در مورد سهم های بیش فروش شده هم بعضا اینقدر قیمت سهم افت کرده که تا 20 30 درصد برگشت قیمت هم فروشنده ی چندانی مشاهده نمی شود.

4) بسیاری معتقد هستند وقتی فراکاب ها مورد توجه قرار می گیرند بعد از آن یک روند صعودی در بازار شروع می شود. در این مورد بررسی دقیقی صورت نگرفته و صرفا یک ادعا است. در هر صورت امروز هر چهار نماد مورد اقبال بودند و صف های خرید قابل توجهی را تجربه کردند. بهترین صف خرید برای بورس بود که تقریبا به زور حجم مبنای آن معامله شد و احتمالا به خاطر افت قابل توجه و همچنین فریز شدن بخشی از سهم ها به خاطر افزایش سرمایه بوده است. کالا هم به خاطر توسعه روز افزون در عرضه کالاهای مختلف شاید بالاترین توجیه بنیادی را داشته باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد