تحلیل بازار امروز 3 خرداد 1402

تحلیل بازار امروز 3 خرداد 1402

تحلیل بازار امروز 3 خرداد 1402

28500 نازنین

بی تعارف بخوام به سیاست ارزی فعلی نگاه کنم، این سیاست به نفع کسانی است که سرمایه ای دارند یا کسب و کاری را صاحب هستند که امکان بهره مندی از منافع این 28500 نازنین دارند.

طبیعتا بخش قابل توجهی از شرکت های بورسی نیز از این مواهب بهره مند می شوند. در واقع مهمترین کسی که از این 28500 عدم النفع دارد دولت است که البته در آینده با کسری بودجه و استقراض و رشد نقدینگی و پایه پولی و تورم در نهایت منافع خودش را رایت آف خواهد کرد. به همین دلیل خیلی بی تعارف تداوم 28500 در مجموع به ضرر بورس نیست.

مساله انتقال منافع از برخی شرکت ها به برخی شرکت های دیگر و البته اشخاصی بهره مند از رانت است. در کلیت یک سرمایه گذاری باید از حذف رانت استقبال کند، اما وقتی دولت نمی خواهد از این اشتباه برگرد، چه کار می تواند کرد جز بهره مندی از این اشتباه.

 

بازار با این نامه و تکذیب بعدش یه مقدار سمی شد. سم یعنی نوسان هیجانی، یعنی خرید هیجانی به قصد سود سریع و پشیمانی از آن و زیان شدیدتر. البته شدت این سم چندان قوی نیست.

مساله اصلی الان در بازار این است که گزارش های اردیبهشت ماه شرکت بهتر از انتظار است. یعنی علی رغم رشد نرخ محصولات فروشی شرکت ها و علی رغم ثبات نسبی در بازار دلار، کماکان فروش شرکت ها خوب بوده است.

البته دلیل هم مشخص است، انتظارات در سطح جامعه کماکان تورمی است و سیاست های اشتباه هم این انتظار را شدیدتر می کند. لذا به نظر نمی رسد از نظر عملکردی شرکت ها حداقل نسبت به سال قبل وضعیت ضعیف تری در تولید و فروش داشته باشند. رفت و برگشت های روزانه را بیخیال بشویم و شرکت هایی با امکان رشد سود خوب در سال 1402 پیدا کنیم.

شرکت های مملو از دارایی

یکی از ویژگی های شرکت های بورسی داشتن دارایی هایی با ارزش بسیار قابل توجه است که به دلیل ساختار حاکمیت شرکتی ضعیف در بورس ایران، سهامداران خرد یا به آن واقف نیستند و یا از منافع آن بهره مند نمی شود.

یک فقره همین وسدید را ببینید، سهامدار 30 درصدی یک شرکتی است و بعد دو دهه دادگاه بالاخره توانسته است این مالکیت را قطعی کند. اما نه خودش ارزش دقیقش را می داند نه سهامداران. یا مثلا یک دامپروری که این روزها مورد اقبال بازار است، زمین محل فعالیتش ظاهرا در منطقه ای بسیار ارزشمند قرار دارد.

کلا از این دست شرکت ها در بورس ایران زیاد است. مثلا یک سیمانی را بررسی می کردیم، مشخص شد تجهیزات طرح توسعه خودش و زیرمجموعه سالهاست در محل کارخانه در حال خاک خوردن است و بازهم حاکمیت شرکتی ضعیف باعث شده سهامداران خرد از مواهب این دارایی های ارزشمند بهره مند نشود.

به نظر من به جای این همه درگیری با دولت و غیره حتی همین دارایی ها به شکل شفافی برای سهامداران قابل بررسی باشد و همچنین منافع به جای رفتن در جیب عده ای محدود، بین همه سهامداران عام تقسیم شود، این بورس می تواند تعداد زیادی شرکت با بازده قابل توجه داشته باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد