تحلیل بازار امروز 29آذر1401

تحلیل بازار امروز 29آذر1401

تحلیل بازار امروز 29آذر1401

  •  بعد از جو رسانه ای سنگینی که پیرامون دو موضوع نرخ بهره و عدم موافقت مجلس با عرضه خودرو در بورس کالا در جریان بود، امروز بازار و شل شروع کد و تا انتهای بازار هم تقریبا با همان شرایط ادامه پیدا کرد. البته در انتهای بازار با خبر اظهارنظر وزیر اقتصاد در مورد برداشته شدن طلسم واگذاری دو خودروساز شاهد افزایش تقاضا و یک برگشت به مثبت در قیمت این گروه بودیم.

بدین ترتیب در یک روز متلاطم دیگر ارزش معاملات خرد به 4900 میلیارد تومن رسید که نسبت به دو روز اخیر کاهشی بود اما در مجموع نشان از ادامه رونق نسبی در بازار دارد.

  •  این نرخ بهره را مثل اینکه باید بارها تکرار کنیم تا جا بیافتد. نرخ بهره از شهریور ماه روند افزایشی به خودش گرفته و برای مثلا نرخ اوراق از 22 درصد به 29 درصد رسیده است. از طرف دیگر نرخ سپرده پیشنهادی بانک ها هم از 20 21 درصد به بیش از 26 27 درصد رسیده است. بررسی داده های بانک مرکزی هم نشان می دهد که براساس گزارش مهرماه نقدینگی سیاست شدید انقباضی در پیش گرفته شده و علی رغم رشد پایه پولی، پول و ضریب تکاثر رشدی نداشتند. خلاصه اینکه بانک مرکزی سیاست انقباضی را سه ماه است که انجام می دهد و در مطالب مختلفی به آن اشاره شده است.

حالا چیزی که مانده نرخ کوتاه مدت اسمی (نرخی که تقریبا کارکردی ندارد) است که حالا بانک مرکزی پیشنهاد افزایش آن را داده است. واقعا ولع برخی خبرگزاری جهت بولد کردن مکرر این خبر قابل درک نیست. اصلا بدون اینکه این تصمیم گرفته بشود هم روند نرخ بهره در کوتاه مدت افزایشی است و نرخ سپرده تا 29 درصد و نرخ اوراق تا 35 درصد خواهد رسید. مهم اتفاقات بعد شکست این سیاست انقباضی است. طوفانی در راه است که من اگر جای بعضی ها بودم، به جای مصاحبه، استعفا می دادم. شایان توجه است بانک مرکزی این هفته نه نرخ بین بانکی را اعلام کرده است نه گزارش عملیات بازار باز را.

  •  یکی از ویژگی های بازار رونقی عکس العمل به خبرهاست. یعنی همین که بازار به اخبار مثبت یا منفی به یک اندازه واکنش نشان دهد، نشان از رونق در آن دارد. مثلا امروز #دانا بعد از شفاف سازی در مورد زمین های علی آباد تحت تصرف ارتش حدود 15 درصد مثبت خورد یا مثلا با انتشار خبری در مورد مجمع تغییر اساسنامه #وبانک این نماد از منفی به مثبت برگشت. البته ساید مخالف هم اتفاق می افتد مثلا واکنش خودرویی ها به شایعه دیروز در جهت منفی و همچنین برگشت آنها در روز جاری.

در مورد سهام بنیادی هم همین روند طبیعی واکنش به اخبار در جریان است. مثلا نرخ های رقابتی بورس کالا باعث توجه به نمادهای پتروشیمی می شود یا گمانه زنی از رشد سودآوری خاور در فصل پاییز مورد توجه بازار قرار می گیرد. این مواردی که گفتم نشان می دهد بازار سرزنده است حالا ممکن است اصلا خبر منفی بیاید و یک نماد اصلاحی هم داشته باشد ولی اینکه بازار به یک اندازه به اخبار مثبت و منفی عکس العمل نشان می دهد را باید به فال نیک گرفت.

  •  در بین سهم های دلاری برخی نمادها عملا ارتباط نزدیکی به نوسان نرخ دلار آزاد دارند تا نرخ دلار نیما. البته عموما نرخ دلار نیماست که وضعیت نرخ فروش، درآمد و سودآوری شرکت های دلاری را تعیین می کند اما استثناهایی هم هستند. از جمله می توان به پتروشیمی هایی مثل #شغدیر #شبصیر #شگویا #جم_پیلن یا فلزی هایی مثل #فاسمین #فرزین #کیمیا #کروی یا حتی به صادرکنندگان کاشی، مواد شیمیایی، کانی های غیرفلزی اشاره کرد. نمادهایی مثل #فزر که به تولید و فروش طلا مشغول هستند هم در این گروه قرار می گیرند.

دلار نیما هم لاجرم با یک تاخیر نسبت به دلار آزاد رشد خواهد کرد اما اگر به دنبال گزینه هایی هستید که با دلار آزاد بیشتر سروکار دارند می تواند نمادهایی شبیه به این نمادها را تارگت قرار بدهید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد