تحلیل بازار امروز 28 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 28 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 28 شهریور 1401

1) بازهم یک بازار رکودی دیگر با ارزش معاملات خرد حدود 2200 میلیارد تومن. اکثریت نمادهای بازار در حدود صفر تابلو معامله شدند. از گروه های مورد توجه می توان به نمادهای قطعه سازی، زغال سنگ و برخی غذایی ها اشاره کرد. تعداد نماد مثبت بازار پایه از نماد منفی بسیار کمتر بود و با وجود مثبت قابل توجه در برخی از نمادهای بازار پایه ای، تعداد نماد منفی در بازار پایه نیز بیشتر از نماد مثبت بود. تک نمادهایی مانند #خصدرا #سمگا #فزر #حکشتی و غیره نیز امروز مورد توجه بودند.

2) قطعه سازها گروهی هستند که پتانسیل رشد دارند. چشم انداز درامدی آنها مثبت است و برخی پی به ای مناسبی دارند. موقعیت قیمتی آنها هم به گونه ای است که به کف قیمتی نزدیک هستند تا به سقف قیمتی. ارزش سهام شناور بالایی هم ندارند و تقریبا همه ی پتانسیل های لازم برای مورد توجه قرار گرفتن در بازار سایدی مثل بازار فعلی را دارند.

3) برخی از نمادهای به قدری ریخته اند که حتی اگر یک هفته گشت سر هم مثبت بخورند به کسی بر نمی خورد. قبلا به #گشان پرداختیم اما در حال حاضر می توان به #خصدرا نیز اشاره کرد. کلا نمادهایی که خیلی ریخته اند پتانسیل تکان خوردن با جریان نقدینگی نچندان قوی را نیز دارند. به همین دلیل اگر از اینگونه نمادها دارید و اخیرا مثبت خاصی نخوردن بهتر است نگهداری کنید تا حداقل در این تکان خوردن ها کمی از زیان شما کمتر شود یا اگر در کف قیمتی نیز خریده باشید که از سود آن منتفع شوید.

این بیان به این معنا نیست که این نمادها ارزنده هستند یا نیستند، صرفا اشاره به یک نوع رفتار در بازار دارید که ناشی از بهای تمام شده دارندگان آن نماد خاص است.

4) من یک واچ لیست 135 شرکتی از نمادهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس دارم که امروز 35 نماد از آنها به اندازه حجم مبنا یا بیشتر معامله شده اند. در نمادهای بازار پایه ای هم که واچ می کنم این نسبت بدتر بود. این وضعیت به خوبی رکود را نشان می دهد. حالا در این بازار رکودی بسیاری از صندوق های بازنشستگی و هلدینگ ها نیاز به تامین منابع نقد از طریق فروش سهام دارند. به نظر می رسد زمان راه اندازی یک dark pool در بازار سرمایه ی ایران فرا رسیده است.

معنی ندارد هلدینگ معظمی که قصد فروش 500 میلیارد از یک نماد را دارد با منی که قصد فروش 100 میلیون تومان از آن نماد را دارم در یک تابلو با هم رقابت کنیم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد