تحلیل بازار امروز 29تیرماه 1401

تحلیل بازار امروز 28 تیرماه 1401

تحلیل بازار امروز 28 تیرماه 1401

1) اگر گزارش بهار #شتران که 60 تومن سود اعلام کرد نبود و تحرک های بعد از آن در نماد #پالایش و برخی نمادهای سهامدار پالایشی دیگر اتفاق نمی افتاد، می توانستیم امروز را بدترین روز بازار سهام از نظر رکود در معاملات در سال 1401 در نظر بگیریم.

بسته بودن بسیاری از نمادها هم باعث شده که ارزش معاملات خرد بسیار افت کند. امروز حدود 2 هزار میلیارد تومن معاملات خرد داشتیم که فکر می کنم کمترین عدد از ابتدای سال 1401 است.

2) بعد از شاوان، شتران هم گزارش بهار خوبی منتشر کرد و 60 تومن سودی که در بهار ساخت امید تازه ای در سهامداران نمادهای پالایشی و حتی کل بازار زنده کرد. از طرف دیگر تقسیم سود خوب شاوان در مجمع امروز نیز می تواند نوید یک حرکت مثبت دیگر در نمادهای این گرو باشد.

البته این چند وقت به قدری بازار نسبت به اخبار و اطلاعات مثبت بی تفاوت و خنثی بوده که واقعا شاید بازهم انتظار از عملکرد خوب بهار نیز براورده نشود. کمااینکه در حال حاضر نیز حاشیه سود فراورده ها نسبت به بهار، کاهش قابل توجهی داشته است. در کل امیدواریم گزارش این نمادها و سایر نمادها در بهار یک تحرک حداقلی در بازار ایجاد کند.

3) امروز مجمع خودروسازها هم اتفاق افتاد. خیلی ها دنبال اخبار مربوط به بلوک و قیمت آن بودند، اما زیان انباشته سنگین هر دو شرکت و نگرانی از آینده تولید و فروش در آنها شاید مهمترین نکته این روزهای صنعت خودرو باشد. ایجاد زیان دستوری توسط وزارت صمت در این شرکت ها واقعا نگران کننده است، حتی شرکت ها برای جبران خسارت به دولت متوسل می شوند. اما دولتی که اه در بساط ندارد تا با ناله سودا کند.

4) بازار وقتی بدبین می شود، بدبینی اش واقعا کف ندارد. به قدری به فروش و منفی بافی ادامه می دهد که حتی طعم شیرین هم برایش تلخ می شود. همین پالایشی ها که الان مورد توجه قرار گرفتند، چند ماه پیش اعدادی را تجربه کردند که اصلا قابل باور نبود. #شتران اواخر دی ماه 350 تومن شده بود، مجموع سود 1400 و بهار 1401 این شرکت 150 تومن شده شده است.

از طرف دیگر به دلیل عدم تقسیم سود در سال قبل سود انباشته این شرکت نیز بسیار جذاب است. در واقع فروشنده ی دی ماه به قدری نسبت به اینده بدبین شده بود که ممکن تا 200 هم بازهم فروشنده باشد. خلاصه کلام اینکه وقتی خیلی ناامید هستید یا خیلی سرخوش ترجیحا ترید نکنید بهتر است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد