تحلیل بازار امروز 28 اسفند 1401

تحلیل بازار امروز 28 اسفند 1401

تحلیل بازار امروز 28 اسفند 1401

روز آخر

1) آخرین روز معاملاتی سال 1401 در حالی به پایان رسید که ارزش معاملات خرد 11200 میلیارد تومان حدودا ثبت شد و شاخص کل بورس تهران به عدد 1960000 واحد رسید. آخرین باری که شاخص این عدد یا بالاتر بوده به 22 مرداد سال 1399 بر می گردد. حمله به سقف 210000 واحد ماند برای سال بعد. در آخرین روز معاملاتی سال تقریبا یه روز متعادل مثبت تجربه شد که کمی قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان به نظر می رسید. در حالی که شاخص کل هنوز به سقف نرسیده است، شاخص هم وزن 9 درصد بالاتر از سقف تاریخی خود در سال 99 است.

یک سال پر نوسان به پایان رسید و جا ماندن بورس نسبت به سایر بازارها خصوصا دلار به شدت از نظر روانی، سرمایه گذاران بورسی را اذیت کرد. این جاماندن در زمستان تکرار نشد و این نوید را داد که سال 1402 سال برنده شدن بورس نسبت به سایر بازارها خواهد بود.

تعطیلات پرخبر

2) تعطیلات عید بورس پر خبر خواهد بود. یک چشم سرمایه گذاران به گشایش بازارهای جهانی در روز دوشنبه 29 اسفندماه خواهد بود اینکه بحران اعتباری چقدر دامنه دار خواهد بود، سوالی است که ایشان به دنبال پاسخ آن هستند.

نوسان منفی در بازار کامودیتی ها چیزی است که می تواند سرمایه گذاران بورس ایران را نگران کند. از طرف دیگر اخبار مهمی مانند قیمت گذاری دستوری در حوزه خودرو و بعضی کالاهای دیگر، بودجه و نرخ گاز در آن تعیین تکلیف نشد و احتمالا در تعطیلات فروردین اخباری پیرامون این موارد منتشر شود.

ورود پول به بازار

3) بررسی میدانی وضعیت کارگزاری ها همانگونه که البته سازمان بورس نیز اشاره کرد نشان می دهد اقبال به بازار سهام افزایش پیدا کرده و شاهد واریز پول توسط اشخاص حقیقی و حقوقی برای خرید سهام و دیگر ابزارهای سرمایه گذاری هستیم. همین اقبال عمومی در روزهای پایانی اسفندماه باعث شد در روزهایی که به هر دلیل شاهد شل شدن معاملات بودیم، قیمت های منفی سهم ها خریدار قوی داشته باشد. اگر این روند ورود ادامه پیدا کند، می تواند شرایط شکسته شدن سقف نفرین شده ی سال 99 را فراهم کند.

سهام عدالت، یکسال کاملا تعطیل

4) بیش از یکسال است نمادهای سرمایه گذاری استانی بسته هستند و مشخص هم نیست تا کی این بسته بودن ادامه پیدا خواهد کرد. علاوه بر دارندگان اولیه این نمادها، بسیاری از سرمایه گذاران در مدتی که نمادها قابل معامله بود اقدام به خرید آنها کردند. سال 1401 به طور کامل این نمادها غیرقابل معامله بودند.

در این مدت البته دوبار تقسیم سود برای نمادهای استانی سهام عدالت اتفاق افتاده است. یکی از مواردی که بایستی در همان روزهای اول سال 1402 تعیین تکلیف شود، وضعیت معاملاتی این نمادها است.

پ.ن: پیشاپیش سال جدید را خدمت همه ی عزیزان از طرف خودم و سایر عزیزانی که در فردانامه با من همکاری می کنند تبریک می گویم و امیدوارم سال بهتر از 1401 در پیش باشد و خواسته ی قلبی تک تک شما دوستان اتفاق بیافتد

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد