تحلیل بازار امروز 26 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 26 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 26 فروردین 1402

پایکوبی در سعادت آباد

1) شنبه ای که تعطیلات قبل از آن هیچ گندی از سوی هیچ نهاد سیاستگذاری نزده شده باشد، قطعا این شکلی می شود. امروز با ثبت ارزش معاملات 16500 میلیارد تومانی شاهد حضور سنگین حقیقی ها در سمت خرید بودیم و یکی از سنگین ترین ترازهای خرید حقیقی از سال 99 به ثبت رسید. بازار شاهد ورود پول است و این ورود پول با فلسفه ی جاماندن بورس از دیگر بازارها انجام می پذیرد. به همین دلیل تمام به خرید سهم هایی که به نوعی در سال 99 سلبریتی بودند نیز در حال افزایش است. فعلا اوضاع خوب است.

ارزش دلاری بورس ایران

2) ارزش دلاری بورس ایران بر مبنای دلار آزاد به 187 میلیارد دلار رسید. ارزش دلاری بورس ایران به روش های مختلف قابل برآورد است اما احتمالا بهترین روش برآورد براساس پی به ای دلاری باشد. با توجه به چشم انداز رشدی در سود شرکت های تولیدی و سرمایه گذاری بورس ایران می توان انتظار داشت جمع سود کل شرکت ها از 1200 همت فراتر رود و جمع سود بدون حضور سرمایه گذاری ها به محدوده ی 1050 همت برسد. از طرف دیگر هنوز 600 همت سود تقسیمی شرکت ها که در سه ماه آتی تقسیم خواهد شد در دل شرکت هاست. با فرض ثبات دلار آزاد در محدوده ی 50 هزار تومان می توان گفت سود کل شرکت های بورس در حدود 24 میلیارد دلار است و با در نظر گفتن پی به ای دلاری 10 واحد به عنوان محدوده ی بالای ضریب پی به ای دلاری به ارزش بازار 240 میلیارد دلاری می رسیم. به بیان دیگر مادامی که ارزش بورس ایران از 240 میلیارد دلار فراتر نرفته است، اصلا به حباب و رشد زیاد بورس فکر نکنید، چون از این محدوده به بالاست که جذابیت بورس برای سرمایه گذاری افت می کند.

ارزش بورس به ارزش دفتری

3) نسبت ارزش بورس ایران به ارزش دفتری (ارزش دارایی هایی شرکت به قیمت تاریخی یا تجدید ارزیابی شده منهای بدهی شرکت ها) در محدوده ی 4.39 واحد قرار دارد. از آنجائیکه همواره تورم داریم این نسبت شاید نتواند به تنهایی کمک کننده باشد. اما آخرین که نسبت پی به اس بورس در این حدود بده مربوط به اواخر سال 98 بوده. شایان توجه است در آن زمان ارزش دفتری اکثر شرکت های دارایی محور به روز شدند و تجدید ارزیابی در آنها صورت گرفت. به نظر می رسد بدون تجدید ارزیابی قابل توجه، این نسبت قابلیت رشد تا محدوده 6.5 واحد را داشته باشد. لذا اگر سهام دارایی محور هم ترید می کنیم می توانیم فعلا نسبت به قیمت های سهم ها نگران نباشیم و با خیال راحت به ترید خودمان ادامه دهیم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد