تحلیل بازار26آذر

تحلیل بازار امروز 26آذر1401

تحلیل بازار امروز 26آذر1401

  •  شاخص کل منفی و شاخص کل هم وزن مثبت به خوبی نشان می دهد تمایل بازار به خرید سهم های کوچک و متوسط در روز جاری بیشتر بود است. در واقع بازار ترجیح داده است سهم هایی را بخرد که کمتر مورد عرضه حقوقی ها واقع می شوند. فعالان بازار ترجیح می دهند حداقل بعضی از ریسک هایی که متوجه سرمایه ایشان می شود را مدیریت کنند و کمتر تحت مداخله دولت آسیب ببینند، به همین دلیل به سمت سهم هایی گرایش پیدا کردند که حداقل حقوقی های شبه دولتی کمتر در آنها فروشنده هستند.
ارزش معاملات خرد در روز جاری 4400 میلیارد تومن بود که کماکان بیشتر از میانگین ارزش معاملات خرد دو ماه اخیر است و این خبر خوبی برای بازار در یک روز نچندان مثبت است.
  •  دولت به روش های مختلف درآمد و سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. از قیمت گذاری دستوری گرفته تا اجبار به عرضه ی ارز در سامانه نیما، از افزایش نرخ انرژی گرفته تا قراردادن شرکت ها در تنگنای تامین مالی و خلاصه خیلی از موارد دیگر. حالا این وسط شرکت های شبه دولتی وابسته به صندوق های بازنشستگی هم بدون توقف در حال تامین مالی از بورس با فروش سهام هستند.
بازاری ها که خیلی از ریسک های بالا را نمی توانند مدیریت کنند و در واقع از کنترل ایشان خارج است. حالا حداقل سراغ شرکت هایی می روند که اینگونه حقوقی های شبه دولتی کمتر در آنها سهامدار هستند و کمتر مورد هجمه ی عرضه قرار می گیرند. به همین دلیل امروز شاهد مثبت شدن نمادهایی از گروه های عمدتا کوچک و متوسط مثل زراعی ها، قندی ها، غذایی ها، سیمانی ها، ساختمانی ها و برخی گروه های دیگر.
  •  نرخ بهره کوتاه مدت به شدت نسبت به نرخ بهره بلندمدت رشد کرده است. در حالی که اوراق گام با نرخ هایی بالاتر از 30 درصد واگذاری می شوند، نرخ های اوراق بلندمدت بسیار پایین تر و در حدود 22 تا 23 درصد است. زمانی که در دوران رونق اقتصادی قرار داریم، افزایش نرخ بهره کوتاه مدت نسبت به نرخ بهره بلندمدت نشانه ای قوی از بروز رکود و حتی بحران در آینده است. اما در اقتصادهایی دچار تورم فزاینده هستند، معمولا رشد نرخ بهره ی کوتاه مدت نشانه از تورم بیشتر در آینده است.
حالا با واگذارکنندگان گام که صحبت می کنی، به شدت دنبال دسترسی سریع به پول برای خرید مواد اولیه یا کالا هستند. این شرایط یکبار در تابستان 96 تکرار شد و در آن مقطع نرخ های کوتاه مدت تا 40 درصد نیز رشد کرده بود. و بعد از آن بود که در سال 97 آن تورم ناخوشایند پدید آمد.
  •  در بین گروه های تورمی که با رشد تورم و دلار درآمد و سودآوری آنها رشد می کند، در هفته های اخیر کمترین توجه به گروه کانی های غیرفلزی بوده است. البته ماهیت این کسب و کارها جوری است که با تاخیر تورم را در نرخ های فروش اعمال می کنند. بررسی و تحلیل این گروه می تواند خالی از لطف نباشد.
بانکی ها مجددا امروز مورد توجه قرار گرفتن و سطوح قیمتی جدیدی را به ثبت رساندند که می تواند نشانه ای از رشد بیشتر در گروه باشد. در کنار این گروه ها، توجه به ساختمانی ها هم در هفته ها و روزهای اخیر جالب بوده است. به هر حال هر چقدر هم این شرکت ها بد مدیریت بشوند باز هم با توجه به رشد مداوم قیمت ملک در ایران می توانند مورد توجه باشند. البته بانکی ها شاید از خود ساختمانی ها بیشتر در معرض اثرات مثبت رشد قیمت ملک باشند.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 7 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد