تحلیل بازار امروز 24 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 24 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 24 اردیبهشت1402

برگشت با طعم نفت

بعد از 5 روز نزولی شدید امروز بورس یک نفسی کشید و یک برگشت تجربه شد. ارزش معاملات خرد به 17300 میلیارد تومان رسید و تقریبا می توان گفت بعد از این 5 روز نفس گیر سهامداران یک نفس راحتی کشیدند.

گروه پیشرو در بین نمادهای پرتراکنش در روز جاری، پالایشی ها بودن که پس از گزارش 12 ماهه #شتران تمایل به خرید نمادهای این گروه از همان دقایق ابتدایی بازار بالا بود.

تخلیه فروشندگان و برخی سیاست های حمایتی باعث شد این روند خرید به بازار تسری پیدا کند و جسارت برای خرید در بین تریدرها افزایش پیدا کند و بخشی از کسانی که هفته ی گذشته به سرعت در حال فروش بودند، امروز با سرعت و اشتیاق بالایی سهم بخرند.

رنج 2200 تا 2500

به نظر می رسد در دسترس ترین سناریو برای بازار که می تواند کمی آرامش را به آن برگرداند تثبیت در محدوده ی 2200 تا 2500 میلیون واحد شاخص کل است.

در واقع احتمالا خیلی ها خواهند گفت نسبت به سایر بازار این بازده جالب نیست یا تورم بالا می طلبد بورس هم رشد کند، اما باید قبول کنیم بعد از شوک وحشتناک هفته ی گذشته، همین تثبیت می تواند تاثیر بسیار مثبتی در کاهش استرس معامله گران و سرمایه گذاران داشته باشد.

یک نکته در مورد بازار بسیار قابل اهمیت است. شرکت هایی که گزارش های بهتر از انتظار تحلیل گران می دهند زیاد هستند. دلیل آن مشخص است، تحلیلگرها به دلیل ذهنیت بدبینی، زمستان شرکت ها را با احتیاط برآورد کردند اما واقعیت این است که احتمالا تعداد شرکت هایی که زمستان بسیار بهتر از انتظارات خواهند داشت زیاد کم نخواهد بود.

دلیل انحراف مثبت

در سه ماهه پایانی سال گذشته به دلیل رشد دلار، نرخ فروش بسیاری از شرکت ها رشد قابل توجهی داشت. در طرف مقابل بهای تمام شده آنچنان رشدی تجربه نکرد و از طرف دیگر بعضا شرکت های موجودی انبار مواد اولیه یا کالای تولید شده ی ارزانی داشتند.

به همین دلیل در زمستان سال گذشته حاشیه سود شرکت ها بهتر از انتظارات در آمده است. مثلا در مورد صنعت سیمان، تولید بهتر، نرخ فروش بالاتر از انتظار و درآمدهای سرمایه گذاری (به دلیل منابع نقد آزاد و سپرده گذاری یا سایر روشهای سرمایه گذاری آنها) باعث شده است با هر گزارش تحلیلگرها سورپرایز بشوند.

در صنعت پتروشیمی هم از این فاصله های منجر به حاشیه سود بالا کم نداشتیم که فعلا چون گزارش ها منتشر نشده تحلیلگرها متوجه آن نیستند. احتمالا این گزارشها بتوانند در روزهای آتی علی رغم ترس و لرز حاکم بر بازار دلایل خوبی برای نگهداری یا خرید سهم ها باشند.

چه کنیم

پاسخ ساده است، موقعیت ریسکی برندارید یا اگر دارید سطح ریسک پذیری خودتان را کاهش دهید و از طرف دیگر برای گرفتن موقعیت های بلندمدت کمی تامل داشته باشید و در معاملات کوتاه مدت نیز با حدضرر و حد سود کوچکتر معامله کنید تا نوسان روزانه مجددا آرام بگیرد و بتوانید با برآورد و چشم انداز بهتری نسبت به آینده تصمیم بگیرید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 3.8/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد