تحلیل بازار امروز 24آبان 1401

تحلیل بازار امروز 24آبان 1401

تحلیل بازار امروز 24آبان 1401

1) افت ارزش معاملات خرد به 3400 میلیارد تومان در روزی که بازار تحت تاثیر دو خبر بود. شروع بازارگردانی صندوق پالایش یکم و اطلاعیه عرضه 1000 دستگاه 207 در بورس کالا. با وجود اینکه این دوخبر باعث شد کلیات معاملات مثبت باشد و بازار نسبت چند روز اخیر بهتر باشد، اما برخی نگرانی ها احتمالا باعث شد مثبت قوی شکل نگیرد. بازار دوباره به حالتی رسیده که خریدار و فروشنده ی عجول در کوتاه مدت متضرر می شود. سایه های بالا و پایین در کندل های روزانه افزایش پیدا کرده است و دامنه نوسان بالاست.

2) بسیاری بر این باور هستند که نماد #پالایش ، مظهر بی اعتمادی به بازار سهام از سال 99 تا الان است. سرمایه گذارانی که در اوج بازار سال 99 با وعده افزایش ثروت وارد این صندوق شدند و در پذیره نویسی آن شرکت کردند و از آن موقع بجز چند روز اول بازگشایی دیگر هیچ وقت حتی بالاتر از قیمت پذیره نویسی هم نرفت، چه برسد به اینکه ثروت مردم را افزایش دهد. از آن زمان همه دارایی هایی که مردم می توانستند در آن سرمایه گذاری کنند رشد کرده است بجز این صندوق.

اگر زمان بازگشایی را مدنظر قرار بدهیم، بازده این صندوق از شاخص کل و تک تک نمادهای پالایشی نیز بدتر بوده. خلاصه از هر زاویه به این صندوق نگاه کنید، نماد عدم اعتماد به بورس است. تلاش های زیادی شده تا قیمت این صندوق به بالاتر از قیمت پذیره نویسی رشد کند و فاصله قیمت آن با ارزش خالص دارایی هایش کم بشود که تا الان موفق نبوده. اخیرا تغییرات اساسی در ساختار صندوق ایجاد شده که در یکی از مهمترین آنها، بازارگردان برای صندوق در نظر گرفته شده است.

حالا بازارگردان با منابع نقد داخل صندوق که در حدود 1800 میلیارد تومان است، بخشی از واحدهای سرمایه گذاری را خریداری خواهد کرد و اندازه صندوق کوچک خواهد شد. بازاری ها به امید اینکه این خریدها باعث رشد قیمت و کم شدن فاصله آن با nav، روی واحدهای صندوق فعال شده اند. باید ببینیم این تاکتیک خواهد توانست فاصله را به صورت پایدار کم کند یا نه؟ آیا ممکن است نماد بی اعتمادی به بورس شخصیتش عوض شود؟!

3) بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان دیروز اطلاعیه عرضه 1000 دستگاه 207 در بورس کالا منتشر شد. عرضه این محصول از آن جهت اهمیت دارد که پرتیراژ است و فاصله قیمت کارخانه آن با قیمت بازار بسیار قابل توجه بوده و به بیش از 100 درصد می رسد. اگر قرار باشد قیمت محصولات پرتیراژ #خودرو و #خساپا به قیمت بازار نزدیک شود، این دو شرکت از شرایط زیان عملیاتی خارج خواهند شد و سودده می شوند. حتی رئیس سازمان خصوصی چند وقت پیش در مصاحبه ای گفته بود، واگذاری این دو خودروساز بدون آزاد شدن نظام قیمت گذاری امکان پذیر نیست.

واقعا اگر قرار باشد همه ی خودروهای پرتیراژ این دو شرکت نزدیک قیمت بازار به فروش رسد، باید این دو نماد را جدی گرفت.

4) بازار امروز دست به عصا بود. هم آخر هفته نزدیک است و هم سالگرد روزهای غم انگیز. اصلا خیلی ها دل و دماغ خرید و فروش نه سهام بلکه هیچ چیز دیگری را در این روزها ندارند. پدیده ی قابل توجه دیگر امروز تراز مثبت حقیقی های بزرگ (پول هوشمند) و تراز منفی حقیقی های خرد بود. به این ترتیب می توان گفت تریدهای سنگین امروز بیشتر خریدار و سهامدارانی که با مبلغ سرمایه کم در بازار کار می کنند، بیشتر فروشنده بودند. دلار و قیمت جهانی کامودیتی ها هم ظاهرا بعد از رشد سریع، یک سطحی را تثبیت کرده اند و منتظر روزهای آتی برای ادامه ی رشد. متاسفانه قیافه ی دلار اصلا کاهشی نیست.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد