تحلیل بازار امروز 22 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 22 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 22 فروردین 1402

برگشت

1) در ادامه ی دیروز که بازار منفی بود، امروز نیز منفی شروع شد اما مجددا مشخص شد که در روند مثبت نباید با رنج منفی سهم فروخت چراکه به چند روز نرسیده آدم پشیمان می شود. امروز فروشندگان حس برنده بودن دیروز را نداشتند و احتمالا به این فکر می کردند که بهتر بعد از این با استراتژی مناسبتری به معاملات خودشان ادامه دهند.

ارزش معاملات خرد در آخرین روز معاملاتی هفته ی جاری به 14 هزار میلیارد تومان رسید و نسبت به روز گذشته افت کرد. این افت را می توان به این شکل تفسیر کرد که چون فروشنده در منفی به اندازه ی دیروز نداشتیم، به همین دلیل ارزش معاملات خرد افت کرد.

پرتراکنش های دارایی محور

2) امروز نمادهای پرتراکنشی مورد توجه بودند که عمدتا دارایی مناسبی دارند اما جریان نقد و سودآوری آنها به گونه ای نیست که با مدلهای مرسوم مبتنی بر جریان های نقد جذاب باشند. البته استثناهایی مثل #وکغدیر هم وجود داشتند اما به طور کلی این روزها بیشتر نمادهایی ارزش معاملات بالایی دارند که ارزش آنها وابسته به دارایی های تحت مالکیت است.

امثال #ثشاهد یا #کرمان که به نوعی هلدینگ ساختمانی به حساب می آیند هر چند کرمان صرفا ساختمانی نیست یا نمادهایی مانند زپارس به واسطه ی زمین های تحت مالکیت یا حتی اخابر با جو تجدید ارزیابی دارایی ها.

نکته ی مهم در مورد این نمادها دامنه نوسان بیشتر آنها است. در واقع مثلا فولاد مبارکه به دلیل شفافیت و اتکا به جریان های نقد در ارزشگذاری معمولا از محدوده ی خاصی گران تر نمی شود و در بازار نزولی هم البته مقاومت بیشتری به ریزش دارد، اما این نمادها به واسطه ی ابهام و همچنین عدم دسترسی سهامدار خرد به امتیازهای دارایی های تحت مالکیت با دامنه نوسان بزرگتری رشد و سقوط می کنند. لذا در معامله اینگونه سهم ها بهتر است جریان خریداران و فروشندگان را با دقت بیشتری پیگیری کنیم.

عبور دارو و زراعت از سقف های اخیر

3) نمادهای گروه دارو و زراعت در سال 1401 رشد بالایی در درآمد و سودآوری تجربه کردند و به واسطه ی گزارش های خیلی خوب 9 ماهه، قبل از گروه های دیگر رشد خوبی تجربه کردند. اخیرا و در معاملات این یک هفته ی اخیر اکثر نمادهای گروه دارو و زراعت که وضعیت بنیادی خوبی دارند توانستند وارد روند رشدی جدید بشوند و احتمالا این روند به واسطه گزارش های مطلوب ادامه دار باشد. بعضی از نمادهای این دو گروه فصل زمستان خوبی را نیز پشت سر گذاشتند. البته ادامه عملکرد مطلوب وابسته به افزایش نرخ ها در سال جدید است که هنوز تعیین تکلیف نشده است و باید براساس آن نسبت به حجم سرمایه گذاری در این گروه تصمیم گرفت.

حمل و نقل رشدی

4) در شش ماه گذشته اکثر نمادهای گروه حمل و نقل چه در حوزه دریا و چه در حوزه ی ریل یا زمینی بازده بسیار خوبی داشته اند. حکشتی یکی از بازده های خوب در بین نمادهای بزرگ را تجربه کرده است و کماکان معاملات پرتراکنش و جذابی دارد. سایر نمادهای گروه نیز هم از نظر صورت مالی رشد خوبی در عملکرد داشته اند و هم بازده خوبی داده اند. شاید در کوتاه مدت برخی نمادهای گروه به واسطه رشد اخیر وارد روند خنثی یا اصلاحی بشوند. این فرصت می تواند زمانی خوبی برای بررسی و انتخاب گزینه های مناسب باشد.

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد