تحلیل بازار امروز 21 خرداد 1401

تحلیل بازار امروز 21 خرداد 1401

تحلیل بازار امروز 21 خرداد 1401

1) فاصله دلار آزاد و نیما به 30 درصد رسید. طبیعی است که وقتی این فاصله بیشتر می شود تمایل به خرید دلار آزاد نسبت به سهام (فروشندگان دلار نیما) افزایش پیدا کند. در واقع برخلاف تصور بازارها در کوتاه مدت دارایی برنده را بیشتر دوست دارند. هر چقدر این فاصله بیشتر شود فحش به سهام و عشق به دلار افزایش پیدا می کند.

مردم هم برای خرید سکه و دلار نیاز به نقدینگی دارند، چه دارایی بهتر از سهام برای فروش. مادامی که نیما بازنده باشد هم آزاد داغ تر خواهد بود هم سهام بازنده تر. از طرف دیگر چون با رشد بیشتر دلار آزاد، فنر نیما (و سهام) بیشتر جمع می شود، زمانی که اجازه آزاد شدن آن فنر صادر شود، تلاطم بیشتر خواهد بود. تلاطم یعنی دستیابی سختتر به تعادل. بازار یک روز نچندان دلچسبب دیگر را پشت سر گذاشت در حالی که ارزش معاملات پایین بود.

2) امروز معاملات طلا در بورس بسیار به چشم آمد. البته میانه ی بازار یک عرضه سنگین تا منفی روی سکه رفاه صورت گرفت که در داغ شدن معاملات بی تاثیر نبود. اما من فکر می کنم چون بورسی ها دیدن از سهام بخاری بلند نمی شود تصمیم گرفتن برای پوشش تورم بخش نقد پرتفو یا همه پرتفو را در طلا نگهداری کنند تا در روز مبادا از آن استفاده کنند یا در زمان مناسب به سهام تبدیل کنند.

تا این لحظه که #تحلیل_بازار را می نویسم سکه رفاه بیش از 260 میلیارد تومن معامله شده، که بالاترین ارزش معاملات آن از زمان راه اندازی بوده است.

3) صحبت ها در مورد افزایش نرخ مواد شوینده مجددا قوت گرفت است و حتی خبری مبنی بر افزایش نرخ 25 درصدی بعضی محصولات مخابره شد. امروز نمادهای گروه شوینده بواسطه این شایعات مثبت بودند. از جمله گروه های مورد توجه می توان به سیمانی ها اشاره کرد با نرخ های بالا در بورس کالا ، معاملات سهام گروه نیز بهتر می شود.

سیمانی ها شرکت های خوبی شده اند. خوب تقسیم می کنند، رشد سود و درآمد هم دارند. بعد از سال ها رکود از لاک خود بیرون آمده اند.

4) یکی از مشکلات جدی بازار در گروه خودرو است. بعد از خبرسازی های مختلف در مورد بلوک و قیمت و خریداران، مدتی است با مشاهده عدم اثرگذاری اخبار در تابلو، خبررسانی هم قطع شده است. بهتر است هر چه سریعتر وضعیت واگذاری مشخص شود تا دارندگان این سهم ها بتوانند تصمیم بگیرند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد