تحلیل بازار امروز 20 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 20 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 20 فروردین 1402

روزهای پرحجم

1) یکی از ویژگی های بازاری که مومنتوم دارد، افزایش اعتماد به نفس معامله گرها است. شاهد افزایش قابل توجه اعتماد به نفس تریدرها در این روزها هستیم و همین باعث می شود حجم و ارزش معاملات رشد کند. در واقع مومنتوم انگار از خودش انرژی آزاد می کند و هر چقدر تریدرهای ریسک پذیرتر می شوند این آتش بازار تندتر نیز می شود. ارزش معاملات خرد به 16200 میلیارد تومان رسید و علی رغم افت نسبت به روز گذشته بازهم عدد بسیاری خوبی برای یک بازار دارای رونق و جنب و جوش است.

علت افت نسبت به روز گذشته، کمتر مورد توجه بودن نمادهای بزرگ در روز جاری بود. پی به ای آینده نگر جذاب بازار فعلا جلوی ترس و اصلاح را گرفته است. در واقع وقتی شما با دلار 40 هزار تومان پی به ای آینده نگر مطلوبی داری و از طرف دیگر خود دلار هم بالای 50 هزار تومان تثبیت شده و انتظار رشد دلار تعادلی شرکت های بورسی وجود دارد، در کل ریسک افت سنگین بازار را تهدید نمی کند.

افزایش نرخ امیدوارکننده در گروه خودرو

2) خیلی بی تعارف اگر بخواهم بنویسم اگر افزایش نرخ گروه خودرو جوری بود که قیمت های کارخانه به قیمت بازار نزدیک می شود، الان قیمت خودرو و خساپا این نبود حداقل سه برابر قیمت فعلی معامله می شدند. اگر افزایش نرخ خودرو میانگین 45 درصد بود و افزایش نرخ گروه سایپا میانگین 30 درصد، به نظرم این شرکت ها به اندازه ای سود هر سهم می ساختن که الان پی به ای حدود 5 داشتند.

(طبیعتا در ارزشگذاری باید به زیان انباشته نیز توجه کرد) با افزایش نرخ های فعلی اما می توان امیدوار بود روند زیان دهی متوقف شود و شرکت ها بتوانند با سود به کار خودشان ادامه دهند و البته امیدوار باشند با افزایش نرخ احتمالی در تابستان و همچنین تغییر سبد تولید (مثلا تولید کمتر پژو پارس و تولید بیشتر 207 و دنا و تارا) شرایط سوددهی بهتری ایجاد کنند.

البته همه می دانیم تورم امسال نیز حاکم است و حتما یک افزایش نرخ دیگر برای سرپا ماندن کارخانه های خودروسازی در تابستان نیاز است. به نظر من این افزایش نرخ ها امیدوارکننده است و می تواند قیمت فعلی سهم ها را ساپورت کند و زمینه کمی افزایش نیز ایجاد کند. البته ممکن است بازار برداشت منفی از افزایش نرخ ها داشته باشد. اما به نظر من این افزایش نرخ ها انچنان بد هم نیستند و تا ستون بعدی می تواند سهامداران را راضی کند.

نوبت بیمه ای

3) معمولا وقتی دارایی ها و دارایی های مالی گران می شود به ترتیب شرکتهایی که به نوعی صاحبان این دارایی ها هستند نیز مورد توجه قرار می گیرند. بعد از مورد توجه قرار گرفتند هلدینگ و سرمایه گذاری ها، حالا نوبت بیمه ای ها است که مورد توجه سهامداران قرار بگیرند و با همان دلایل توسط تریدرها و سرمایه گذارها خریداری بشوند. البته سود هر سهم نهایی شرکتهایی بیمه ای با سلیقه ی مدیران قابل تغییر است و باید به این نکته توجه کرد و مثل شرکت های سرمایه گذاری به آنها نگاه نکرد.

تزریق 7 همتی

4) بانک مرکزی بالاخره بعد از هفته ها در سمت تزریق نقدینگی در سیستم بانکی ظاهر شد و با حفظ نرخ سود اعتبار در محدوده 24 درصد، 7 همت منابع در اختیار سیستم بانکی قرار داد. این تزریق بعد مدتها می تواند کمی ناترازی عملیاتی بانک ها را مرتفع کند. البته کماکان شاهد 62 همتی در بازار عملیات بازار باز هستیم و فعلا نمی توان ادعا کرد سیاست انقباضی به سمت انبساط تغییر کرده است. اما در هر صورت می تواند نشانه از توقف انقباض شدید باشد. ذکر این نکته ضروری در هر صورت این کسری منجر به اضافه برداشت بانک ها خواهد شد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد