تحلیل بازار امروز 20 اسفند 1401

تحلیل بازار امروز 20 اسفند 1401

تحلیل بازار امروز 20 اسفند 1401

 

به هم خوردن چهارچوب فکری

1) امروز بازار دچار به هم خوردن چهارچوب فکری شد. در واقع انتظار یک توافق که منجر به کاهش تنش های منطقه ای نمی رفت. از طرف دیگر همین شکست چهارچوب فکری در دیگر بازارها هم شکل گرفت. البته چون بازارهای دیگر (بجز ارز و طلا) معمولا سرعت چک کردن اخبار و واکنش به آن پایین تری دارند، زمان می برد تا عکس العمل نشان دهند. در هر صورت تحولی مهمی در آخر هفته اتفاق افتاد و پیش بینی های به شدید منفی نگر دچار لرزش شدند.

تحت تاثیر این تحولات، دلار نسبت به آخرین قیمت روز سه شنبه 9 درصد پایین تر باز شد و تا 12 درصد منفی نیز افت پیدا کرده است. اما در بازار سهام شاهد سردرگمی بودیم. بعضی ها به دنبال خرید سهام از گروه های بانکی و خودرویی بودن (طبق سنت خرید این دو گروه در هر توافقی که اعلام می شود) و در طرف مقابل بعضی ها به دنبال فروش نمادهای دلاری از گروه های پتروشیمی و فلزات بودند.

بعضی ها هم معتقد هستند چون کف نرخ دلار کمتر از 40 هزار تومان نخواهد بود، به همین دلیل اکثر نمادها افت نخواهند کرد و این شوک کوتاه مدت، فرصت اصلاح سبد سرمایه گذاری است. در یک روز سردرگم ارزش معاملات خرد به 9200 میلیارد تومان رسید.

تقاضا را به تاخیر بیانداز

2) استراتژی دولت برای مدیریت تورم به تاخیر انداختن تقاضاست. بخشی از تقاضا را با پیش فروش خودروی خارجی که معلوم نیست قرار نیست چه ماشینی قرار است تحویل شود به سال بعد منتقل کرد، بخشی دیگر را با خودروی داخلی که ماشین هایش معلوم است ولی نرخش معلوم نیست قرار است به سال بعد منتقل کند. یک بخش تقاضای واردات را نیز با عدم تخصیص به موقع ارز در سامانه نیما به سال بعد منتقل کرد. خلاصه اینکه فعلا همه چیز به بعد از ماه رمضان موکول شده است و باید امیدوار بود در این فرصت مشکلات زنجیره تامین کالا و ارز حل شود، وگرنه همین غول تقاضا مجددا از اواخر بهار حداکثر از خواب بلند خواهد شد.

نمادهای کوچک با پی به ای مناسب

3) علاوه بر نمادهایی که به طور سنتی بعد از هر نوع توافقی خریداری می شوند، امروز دو گروه دیگر از سهم ها خریداران قابل توجهی داشت. برخی نمادها هستند خیلی حساب و کتاب سود برای بازار در این نمادها راحت نیست و شاید خیلی خریداران و فروشندگان به سود نگاه نمی کنند. مانند خپارس که سه شنبه باز شد، یا مثلا هپکو یا ساختمانی ها و حتی فراکابی ها. این نمادها معمولا زمانی که گزینه پرمعامله پی به ای پایین جذاب به نظر نمی رسد، مورد توجه قرار می گیرند.

گروه دیگر اما نمادهای کوچکی هستند که پی به ای خوبی دارند و در مجمع پیش رو نیز سود خوبی تقسیم می کنند. مانند سیمانی ها، غذایی ها و شرکت های مشابه. این ترکیب پرتفو در یکی دو ماه آتی بازده خوبی خواهد داد.

1402 سال برنده شدن بورس؟!

4) حالا که کمی ریسک های سیستماتیک ناشی از تنش های منطقه ای کاهش پیدا کرده است و به نظر می رسد مشکلات ایران با غرب و اسرائیل هم فعلا برای حداقل 6 تشدید نخواهد شد، از طرف دیگر دستگاه چاپ پول بدون توقف در حال کار کردن است، چند سیاست اعتمادزا از سوی دولت و مجلس می تواند 1402 را به سال برنده شدن بورس در مقابل سایر بازار تغییر دهد. حل و فصل مشکلات قیمت گذاری دستوری، کنار گذاشتن سیاست کنار فروش انرژی به شرکت ها و دوری از سیاست های از بین برنده اعتماد می تواند بورس را مقصد سرمایه های کلان و خرد کند.

هرچند این انتظار، انتظار بالای است که ارکان تصمیم گیر این نگرش را داشته باشند ولی خوب اگر این اتفاق بیافتد احتمالا بخشی از تقاضا در کالاهای مصرفی و ارز که ناشی از پول داغ است حذف شده و به بازار سرمایه گذاری شفاف منتقل می شود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 3/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد