تحلیل بازار امروز 2 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 2 شهریور 1401

تحلیل بازار امروز 2 شهریور 1401

1) ارزش معاملات خرد به 3900 میلیارد تومان رسید و که تقریبا برابر با بیشترین مقدار خودش در مرداد ماه است. نکته قابل توجه در کسرت نمادهای مثبت و پخش بودن ارزش معاملات در بین نمادهای مختلف بود. این مساله نشان می دهد که بازار حالت لیدرمحوری نداشته و خیلی از نمادها خریدار خاص خودش را داشته است.

شاخص هم وزن امروز هم بیش از دوبرابر شاخص کل بازده ایجاد کرد و تقریبا می توان گفت برتری نمادهای کوچک و متوسط در این روزها مشهود است. امروز خیلی از نمادهای فراموش شده مانند ساختمانی ها، برخی بانکی ها، برخی تجهیزاتی ها و خیلی از نمادهایی که افت سنگین داشتند و عموما مورد توجه و اقبال نبودند، پرتقاضا شدند.

2) برای چند روز است که حقیقی های خرد فروشنده هستند ولی حقیقی ها درشت (بالای 50 میلیون تومان) خریدار. امروز تراز حقیقی های خرد فقط 6 میلیارد تومن مثبت بود در حالی که حقیقی های درشت (یا به قول معروف هوشمند) بالای 160 میلیارد تومن مثبت بود. در روزهای گذشته نیز این شرایط در بازار حاکم بود.

می توان گفت حقیقی های متضرر در بورس که پس انداز خود را دو سال پیش وارد بازار کرده بودند علی رغم افت معنادار سرمایه خودشان ترجیح می دهند کماکان از بازار خارج بشوند. شاید همین خریدارهای نسبتا درشت باعث شده است که اقبال به نمادهای کوچک و متوسط بیش از نمادهای بزرگ باشد

3) امروز ساختمانی ها دسته جمعی مثبت بودند. احتمالا علت این مساله افت بسیار شدید آنها نسبت به پیک قیمتی و همچنین قیمت به ارزش دارایی های بسیار نازل آنها باشد. تجهیزاتی و پیمانکاری هایی هم که مدتها بود فقط افت تجربه می کردند، امروز شاهد برگشت قیمت بودند. حتی برخی نمادهای فلزی کوچک و متوسط هم نسبت به این اواخر معاملات بهتری داشتند.

خلاصه قیمت پایین این نمادها نسبت به قدرت خرید سرمایه گذاران شاید مهمترین درایور خرید در اینگونه نمادها باشد. بالاخره در کشوری که ویلاهای چند صد میلیاردی در آن معامله می شود، شرکت های بورسی زیر 1000 میلیارد با سهام شناور زیر 200 میلیارد می تواند با یک تقاضای خرید رشد قابل توجه بکند.

4) رکود در بازارهای کالایی و بازارهای دیگر هر روز در حال تشدید شدن است. در صورت تحقق توافق در مذاکرات احتمالا این رکود عمیق تر شود و هر بازار تورم محوری دیرتر به رکود رفته باشد، زمان بیشتری در رکود بماند. از این حیث حداقل بازار سرمایه در برخی شرکت ها فرصت رشد دارد که می تواند با سیاست پولی درست مقصد سرمایه گذاری باشد.
امروز نماد باشگاه استقلال نیز با بازدهی در حدود 38 درصد نسبت به پذیره نویسی 5 ماه پیش بازگشایی شد و به این ترتیب ارزش کل این باشگاه 4370 میلیارد تومن کشف قیمت شد. امیدواریم شفافیت ذاتی بازار سرمایه باعث شود نظام باشگاه داری در کشور نیز شفاف شود و به این بخش از جامعه کشور نیز در توسعه اقتصادی و فرهنگی کمک نماید. نگاه ارزشگذاری و قیمتی به این نوع شرکت ها و سهم ها نیز در نوع خودش می تواند جالب باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد