تحلیل بازار امروز 19 فروردین1402

تحلیل بازار امروز 19 فروردین1402

تحلیل بازار امروز 19 فروردین1402

ارزش معاملات رکورد شکن

1) ارزش معاملات خرد به 18350 میلیارد تومان رسید و رکود بیش از دو ساله ی خودش (به نقل از کانال خلاصه بازار) را شکست. این ارزش معاملات با رکورد خودش در سقف سال 99 هنوز فاصله زیادی دارد اما خودش به تنهایی نشان دهنده چشم انداز رشدی در بین خریداران است. تعداد خریداران حقیقی بازار هم امروز به عدد 514 هزار نفر رسید که مدتها بود این تعداد خریدار در بازار تجربه نشده بود.

بازار یک روند صعودی قوی دارد و فارغ از نوسان های منفی و هیجان های مثبت مثل امروز، به نظر می رسد فعلا این روند ادامه پیدا کند و نباید چند از اصلاح ها ترسید. البته اخبار منفی بعضا باعث نوسان های منفی جذاب می شود که می تواند فرصتی برای خرید باشد. از اینگونه فرصت ها باید به خوبی برای حداکثر کردن بازده استفاده کرد.

هم وزن

2) به دلایل مختلفی که بارها به آن اشاره کردیم، توجه به نمادهای کوچک و متوسط بیشتر از نمادهای بزرگتر است. این روزها ریسک دست درازی دولت به جیب شرکت های بزرگ و همچنین رانت جویی بیشتر از درآمد و سود این شرکتها، میل به خرید نمادهای هم وزن را بیشتر نیز کرده است. از ابتدای سال 1402 تا امروز شاخص هم وزن 2 درصد بازده بهتری نسبت به شاخص کل داده که با آن رویکرد هم وزن خیلی بهتر از کل هم خوانی ندارد.

در واقع می توان گفت درست است که شاخص هم وزن 2 درصد بازده بهتر داده ولی شرایط آنگونه شاید در ظاهر پیروزی مطلق کوچک ها را نشان می دهد نیست. البته شاید در ادامه ی سال این برنده بودن کوچک ها که خیلی ها مدعی آن هستند بیشتر به چشم بیاید.

امواج تورمی

3) امواج تورمی در کشور باعث شده، تصمیمات سرمایه گذاری بیش از آنکه متکی به تحلیل های خرد با جزئیات زیاد و دقیق باشد، بیشتر مبتنی بر تحلیل های کلان و خیلی موقع غیردقیق و غیرعملی باشد که البته به خاطر تورم بالا و انتظار جمعی موفق عمل می کند. در واقع تجربه چندسال گذشته نشان داده کسانی که خیلی با تحلیل های کلی و نسبت های کلی اقدام به خرید و فروش سهام به عنوان یک کلاس از دارایی های قابل سرمایه گذاری می کنند، موفق شده بازده خوبی در حد تلاشی که انجام داده اند کسب کنند.

یعنی محاسبات دقیق سود هر سهم و جریانهای نقد و بررسی موشکافانه علی رغم اینکه باعث گریز از زیان می شود اما به دلیل امواج تورمی و همچنین گران شدن دسته جمعی دارایی ها، خیلی وقت جلوی سرعت العمل را می گیرد و چه بسا ریسک گریزی افراطی بوجود آورد. در هر صورت اگر بر اساس تحلیل بنیادی اقدام به سرمایه گذاری یا ترید می کنیم، بد نیست به این نسبت های کلان و مقایسه بازارها توجه کنیم و زمانی که مومنتوم ایجاد می شود بیش از حد ریسک گریز نباشیم.

به هر حال در کشوری که میانگین تورم در چهارسال گذشته 40 درصد بوده، تشکیل سرمایه در 20 سال گذشته صفر بوده و همچنین شاهد نوسان های بسیار سنگین در سطح کلان و خرد هستیم، نمی توان انتظار داشت انحراف از نتیجه تحلیل خیلی کم باشد.

چرا هلدینگ ها و سرمایه گذاری ها؟

4) در شرایط امواج رشدی قوی معمولا هلدینگ ها و سرمایه گذاری بعد از رشد اولیه بازار مانند همین روزها به شدت مورد توجه قرار می گیرند. این موضوع چند دلیل دارد. اول اینکه معمولا اول بازار ترجیح می دهد خود سهم ها را بخرد تا سهامداران آنها را لذا معمولا در موج اول رشد جاماندگی پیدا می کنند. از طرف دیگر معمولا چون نسبت قیمت به nav این شرکت ها پایین است و در شرایط رکود این نسبت بدتر می شود یک حس تخفیف در خریدن برای خریدار ایجاد می کند. نکته سوم اینکه چون بازار رونق می گیرد فروش سهام و شناسایی سود توسط شرکت ها بهتر از شرایط معمول می شود و همین پی به ای شرکت های هلدینگ و سرمایه گذاری را بهتر می کند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 4.7/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد