تحلیل بازار امروز 18بهمن

تحلیل بازار امروز 18بهمن

تحلیل بازار امروز 18بهمن

1) بعد از خبر دیشب عضو کمیسیون تلفیق مجلس در مورد لزوم عرضه ی خودرو از طریق بورس کالا و تصویب این الزام در بودجه 1402 توسط کمیسیون تلفیق، از صبح شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم و سهم های باز گروه خودرو در همان اوایل بازار صف خرید شدند و البته به دلیل وجود اخبار مثبت در سایر گروه ها، تقاضا در آنها هم افزایش پیدا کرد و شاهد رشد قیمت در بسیاری از سهم ها بودیم. گروه فلزات به دلیل رشد قیمت فروش محصولات خصوصا در فولادی ها بیشتر مورد استقبال بودند.
کلا اکثر نمادهایی که در روزهای اخیر به شدت تحت فشار بودند، بعد از مدتها امروز معاملات بهتری داشتند. اما ارزش معاملات خرد کماکان دلچسب نبود و در حدود 4800 میلیارد تومان به ثبت رسید. در میانه های بازار صحبت های وزیر اقتصاد در مورد خودرو در بورس کالا منتشر شد و بر این موضوع تاکید کرد مصوبه ی کمیسیون تلفیق درصورت تصویب در صحن مجلس تکلیف عرضه ی خودرو در بورس را مشخص خواهد کرد. البته جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق نشان می دهد که 85 درصد از رقم رقابت شده نسبت به قیمت پایه توسط مجلس به دهیاری ها و شهرداری ها برای توسعه ناوگان عمومی تخصیص پیدا کرده است.
2) ادامه نرخ های فروش مناسب شرکت های فولادی در بورس کالا و همچنین نرخ های صادراتی مناسب چشم انداز رشد بسیار مناسب سود این شرکت ها در زمستان را نوید می دهد. انواع شمش، اسلب و ورق های گرم  و سرد و همچنین ورق گالوانیزه در نرخ هایی معامله می شود که باعث رشد سودآوری مناسب شرکت های مربوط خواهد شد. به مین جهت امروز نمادهای گروه فولاد طرفدار زیادی داشت. در بین سایر محصولات فلزی نیز این شرایط حکمفرماست.
البته در روزهای منفی اخیر نیز این نماد چندان منفی ای تجربه نکردن. پتروشیمی هایی هم که از گزند فرزین و بانک مرکزی در امان هستند، هم مورد توجه قرار گرفتند. با توجه به تعیین تکلیف نرخ نیما در روزهای آتی می توان امیدوار بود این بخش از بازار هم شاهد تحرکاتی باشد.
3) امروز خودرویی ها و قطعه سازی ها مثبت خوردند و علت این مثبت هم توضیح داده شد. اما این مصوبه کمیسیون تلفیق یک فتح باب نامیمون است. اگر واقعا این صنعت انحصاری است ( البته مثلا خودروهای وارداتی و مونتاژی که شورای رقابت انحصاری تشخیص داده واقعا انحصاری نیستند) بایستی شورای رقابت روی شرایطی کار کند که انحصار برداشته شود، و اگر به قول خیلی ها نیست که دیگر هیچ. واقعا راه برطرف کردن انحصار زیان ده کردن شرکت ها نیست، که اگر بود این شورا در 10 سال گذشته می توانست انحصار را برطرف کند.
حالا این وسط هیاهوی عرضه ی مجدد خودرو در بورس کالا باعث نشود نسبت به این نقشه برای مبلغ مازاد به نرخ پایه بیخیال شویم. این اصلا فرایند خوبی نیست که مجلس خیلی راحت بخواهد بخشی از مبلغ فروش شرکت ها را در جیب دیگری منتقل کند. اگر واقعا به نظر مجلس محترم این مبلغ بایستی صرف توسعه ناوگان سواری یا عمومی شود، بهتر از از سازوکارهای تشویقی استفاده کند که شرکت ها تمایل به صرف مبلغ مذکور در جهت برطرف کردن مشکلات مردم در تامین خودرو داشته باشند. انشالا این سوراخ دعا به دیگر صنایع تسری پیدا نکند.
4) در بین بانکی ها، معاملات بانک ملت دیروز و امروز جالب بود. این بانک امروز برای مجمع افزایش سرمایه بسته شد و دیروز و امروز به واسطه ی خریدهای سنگین حقوقی نزدیک به 10 درصد رشد کرد تجربه کرد که در نوع خودش جالب بود. بانک ملت که هم از افزایش نرخ رسمی ارز منتفع می شود (به واسطه ی درامدهای تسعیر ارز)، هم تغییرات انجام گرفته در نرخ سود سپرده و نرخ تسهیلات به نفعش است و هم درآمد سرمایه گذاری مناسبی از طریق زیرمجموعه خواهد داشت، حالا به واسطه خرید حقوقی رشد قیمت تجربه کرد.
وبملت که بسته شد و رفت برای افزایش سرمایه. حالا برای روزهای آتی باید ببینیم برگشت قیمتی گروه بانک و سایر نمادها صرفا یک حرکت کوتاه مدتی بوده یا نه واقعا بازار از آن ترس بیرون خواهد آمد. هر چه است یکی از سختترین دوره های بورس برای پیش بینی در کوتاه مدت است.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد