تحلیل بازار امروز 17 بهمن

تحلیل بازار امروز 17 بهمن

تحلیل بازار امروز 17 بهمن

1) بازار امروز خبر خاصی نداشت. در واقع آن هیجان مثبت و بعدش هیجان منفی تقریبا اثرش در بازار خالی شد و وضعیت به تعادل رکودی رسید. نه خریدار خاصی در بازار داشتیم و نه فروشنده قدرت روزهای اخیر را داشت. به نظر می رسد فعلا همین سطوح فعلی قیمت ها در صورت عدم وقوع اتفاق منفی حفظ شود.

در واقع بازار در اثر شوک ها وارد شده حالت رکودی به خودش گرفته است و فعلا بعد از اصلاح قابل توجه در قیمت اکثر سهام در حال پیدا کردن خودش است. افت ارزش معاملات خرد به 4500 میلیارد تومان نیز به خوبی رکود را نشان می دهد. اگر خبر منفی جدیدی نیاید بعد از مدتی احتمالا این تاثیر این شوک از بین خواهد رفت. البته بازار برای اینکه دوباره خریدار شود نیاز به اخبار مثبت دارد، وگرنه با همین روند رکودی به کار خودش ادامه خواهد.

2) یک هفته ای است حجم عرضه ی ارز 28500 تومانی توسط پتروشیمی ها در سامانه نیما به شدت افت کرده و تقریبا می توان گفت عرضه ای ندارند. تک و توک شاهد عرضه های یک یا دو میلیون دلار هستیم و دیگر از آن عرضه های حجیم با این نرخ خبری نیست. به نظر می رسد سازوکار جدید بازار مبادله منجر به تغییر رویه فروش ارز توسط پتروشیمی ها در سامانه نیما خواهد شد. از بین شرکت های بورسی فقط همین چند پتروشیمی باقی مانده اند که با نرخ 28500 تومانی مجبور به فروش دلارشان هستند و با این رویه که دیگر عرضه ی آنها نیز متوقف شده، می توان گفت روزهای پایانی حاتم بخشی از جیب سهامداران پتروشیمی ها در حال تجربه شدن است.

3) چند سال پیش در محصولات فلزی و فولادی هم دعوای سنگینی در جریان بود. آن موقع هم عده ای به زور می خواستند ورق، میلگرد و سایر محصولات فولادی به قیمت رانتی در بورس کالا عرضه شود و حتی یه بنده خدایی در تلویزیون گفت که مردم دوست دارند میلگرد ببرند خانه یشان و آن جمله تاریخی شد. کلا هر جا دیدی کسی به خاطر منافع مردم طرفدار ارزان فروشی کالایی است حتما به ایشان شک کنید.

این روزها نتیجه آن مقاوت و دعوا خودش را نشان می دهد و شاهد آن هستیم که مکانیز عرضه و تقاضا قیمت کالاهای فلزی و فولادی را در بورس کالا تعیین می کند و دیگر رانت پاشی صورت نمی گیرد. همین مساله باعث شده است که در افت اخیر علی رغم جو منفی کلی، به دلیل چشم انداز رشد سوداوری و پی بر ای پایین، شرکت های گروه فولاد و فلزات، خصوصا آنها که از طریق بورس کالا محصولات خودشان را می فروشند، افت خاصی نکنند و کماکان برای سرمایه گذاری گزینه های جذابی باشند.

4) امروز در گروه بانکی شاهد رنج مثبت بودیم. بانکی ها علی رغم عدم رشد متناسب با شاخص در روند اخیر صعودی بازار، در اصلاح به شدت قیمتشان اصلاح کرد. امروز به هوای شرایط مناسب قیمتی و همچنین اخبار مثبت گروه در هفته ی گذشته، شاهد رشد تقاضا بودیم و حتی نمادهای گروه تا نزدیک صف خرید هم رفتند. ساختمانی ها نیز امروز معاملات بدی نداشت و چندین نماد پرتقاضا و پرمعامله در این گروه وجود داشت که احتمالا به عرضه اولیه جدید #ثنجنوب مربوط باشد. در کل اما به دلیل کمبود نقدینگی در بازار، گروه های مثبت نیز چندان دوامی نمی آورند. اعتماد از دست رفته زمان می خواد برای بازسازی.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد