تحلیل بازار امروز 16 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 16 اردیبهشت1402

تحلیل بازار امروز 16 اردیبهشت1402

هیجان

شنبه و اولین روزی که ارزش معاملات به بیش از 25 هزار میلیارد تومان رسید. امروز هیجان بالایی در بازار حاکم و دامنه نوسان بالایی نیز رقم خورد و تعداد زیادی نماد بیش از 8 درصد فاصله ی قیمت کف و سقف تجربه کرده اند. قبلا بارها در مورد این موضوع صحبت کرده ایم که دامنه ی نوسان بالا در یک اگر دامنه دار بشود و همچنین برای روزهای متوالی ادامه پیدا کند اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

امروز با تمایل خرید نمادهای پرگردش و عرضه سنگین آنها خریداران مجبور شدند سهم های کوچک و متوسط که سفارش خرید ضعیفی روی تابلوی آنها بود را تا منفی رنج بشکند. امیدوارم این سطح از هیجان ادامه دار نباشد و بازار معاملات نرمال تری داشته باشد.

سورپرایز

سورپرایز در بازار خوب نیست. یعنی اینکه شما وسط بازار ندانی برای چه باید فلان سهم مثبت باشد اصلا جالب نیست. نتیجه خرید کور مشخص است، عرضه کننده ای که منتظر فرصت است سهم را به شما تقدیم می کند و فردا باید دنبال توجیه و دلیل باشی تا دیگران قانع کنی آن سهم را بخرن.

این وسط مجبور می شوی در کانال خودت هم یک کانال صعودی بلندمدت با شیب تورم بکشی و سعی کنی با تبلیغ مشتری برای سهم جور کنی.

پایان روند

یکی از عادت های امثال من این است که هیچ وقت دنبال پایان روند نمی گردیم، چه روند مثبت باشد چه روند منفی. در واقع این مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک است که در سطح مختلف قیمت بای انجام شود و هیچ کس تاکید می کنم هیچ کس توانایی شناسایی پایان روند را ندارد.

زمانی که ریسک افزایش پیدا می کند یا باید سرمایه را باید جوری مدیریت کرد که کمتر در معرض ریسک باشد و یا سرعت العمل را بالا برد. در واقع باید سعی کنیم به جای زمان صرف کردن برای تشخیص اینکه کجا ممکن است بازار برگرد که آنجا از بازار خارج شویم، باید تغییر قیمت سهم و تغییر شرایط متغیرها، سبد خودمان را بچینیم.

ممکن از لحظه ای که ما می ترسیم تا بهترین نقطه برای فروش، به اندازه کل روند بازده (ریالی) تا آن لحظه کسب کنیم.

 

تعداد سهم های پروژه ای که مبتنی بر خرید جمعی است در حال افزایش است. دور روز پیش یکی از اقوام تماس گرفته بود که قصد خرید سهم دارد و طبیعتا پیشنهاد من صندوق های سرمایه گذاری برای فردی مثل ایشان که نه زمان و نه دانش لازم را دارد، بود.

بلافاصله بعد از پیشنهاد من برای خرید صندوق در مورد یک نمادی سوال پرسید که برای خرید مناسب است یا نه. نماد مذکور نماد سفته بازی در بورس ایران است و الان هم مورد خرید گروهی بسیاری قرار گرفته است.

واقعا عجیب است که این دور باطل باد کردن سهم ها و سپس فروختن آن به افرادی مثل همین قوم و خویش ما هیچ وقت تمام نمی شود. پس انداز یک عمر پس انداز رانندگی در بیابان راحت به دست نیامده که سوخت باد کردن شود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد