تحلیل بازار امروز 15 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 15 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 15 فروردین 1402

فروش روانی

1) امروز شاخص کل به محدوده ی سقف سال 99 رسید و از آنجائیکه به نظر بسیاری این محدوده، محدوده ی مقاومت روانی مهمی است، قدرت فروشندگان افزایش پیدا کرد و شاهد افزایش عرضه ها بودیم. البته سیاست های شل کن سفت کن ارزی که مبتنی توهم سیاست گذاری برخی از مشاوران نیز است در تصمیم به فروش بسیاری بی تاثیر نبود. در نهایت 14400 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد سهام در روز جاری بود و علی رغم افزایش فشار عرضه، کماکان ساید خریدار قدرتمندتر از ساید فروش است. دو هفته ی باقی مانده از فروردین ماه بهترین فرصت برای بررسی سهم های مختلف و تشکیل یک سبد برای چندماه آتی است.

از یک طرف انتشار گزارش های سالانه شرکت ها در اردیبهشت ماه می تواند در تصمیم گیری تاثیر بگذارد، از طرف دیگر بسیاری از تصمیمات در مورد افزایش نرخ محصولات شرکت های مختلف در همین چند هفته ی آتی صورت می گیرد. از طرف دیگر کاهش فشار تامین مالی دولت و نهادهای عمومی در فصل بهار، نقدینگی بیشتری را در بازار سهام محیا می کند. به همین دلیل بهتر است این روزها بیشتر به فکر تشکیل یک سبد مناسب باشیم تا مقاومت های روانی و اعدادی که واقعا اهمیتی ندارند.

منافع پتروشیمی ها

2) اکثر پتروشیمی ها نسبت به سایر شرکت های دلاری پی به ای بالاتری دارند اما یک مساله امروز باعث توجه به آنها بود. احتمالا انتفاع از فاصله ارز خوراک و ارز دردسترس برای صادرات. با ابلاغیه هایی که دیروز صورت گرفت، به نظر می رسد خوراک پتروشیمی ها با ارز 28500 قیمت خواهد خورد و در طرف مقابل ارز ناشی از صادرات آنها با نرخ بازار دوم نیما یعنی بالاتر از 36500 تومان به فروش خواهد رسید. همچنین شرکت هایی که در بورس کالا عرضه دارند و برای محصولات آنها رقابت می شود، توانایی فروش با نرخ بالاتر از پایه خواهند داشت. این موضوع باعث شده تا شرایطی برای افزایش حاشیه سود شرکتهایی که عمده محصول خود را صادر می کنند یا به شکل رقابتی در بورس کالا می فروشند، ایجاد شود. همین موضوع توجه به برخی نمادهای پتروشیمی مانند متانولی ها یا امثال شگویا و اریا افزایش داده است. در واقع برای این شرکت های پتروشیمی عدو سبب خیر شده است.

شورای ناز

3) فکر می کنم شورای رقابت کار خاصی جز تعیین قیمت کارخانه ی خودروها ندارد. تقریبا یک ماهی است که همه منتظر هستند تا این شورای عزیز قیمت فروش کارخانه خودروهای تولید داخل را مشخص کند. یک توضیح در مورد علت فشار فروش در صنعت خودرو لازم است. در یک سال گذشته چند بهانه برای خرید سهام خودرویی بوده است. افزایش درآمد با افزایش نرخ های فروش کارخانه، داستان بورس کالا و واگذاری سهام زیرمجموعه و تودلی. احتمالا افراد مختلف به دلایلی متنوعی اقدام به خرید نمادهای خودرویی کرده اند و تنها دلیل خرید آنها شورای رقابت و افزایش نرخ نبود است.

بسیاری با کنسل شدن فروش خودرو در بورس کالا از این صنعت ناامید شدند و اگر دقت کنیم این اشخاص بعد از مدتها در شرایط سود قرار گرفتند و تمایل دارند با سود کم و حتی بدون ضرر از این صنعت خارج شوند. به نظر می رسد فشار فروش امروز به این موضوع بر می گردد. دلیل خریدار برای خرید آنقدر قوی نیست که به سراغ فروشنده ی مصر در هر قیمتی برود. اگر نرخ ها سورپرایز کننده باشد می تواند فشار این فروش را بگیرد. امروز قطعه سازها امروز معاملات بهتری داشتند و بهتر هم به معاملات پایان دادند.

ناشناخته ها

4) معمولا وقتی یک موج صعودی در بازار شکل می گیرد در فاز اول برخی سهم ها به دلیل عدم شناختی که نسبت به آنها وجود دارد چندان مورد توجه قرار نمی گیرند. سهم های بنیادی بازار پایه از این دسته هستند خصوصا اگر شرکت سرمایه گذاری باشند و تولیدی نباشند. در روزهای اخیر توجه به سهم های ناشناخته اما بنیادی بازار پایه افزایش پیدا کرده و متقاضیان خوبی برای آنها در بازار بوجود آمده است. کیس های خوبی در این ناشناخته های پیدا می شود.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد