تحلیل بازار امروز 12دی 1401

تحلیل بازار امروز 12دی 1401

تحلیل بازار امروز 12دی 1401

1) ظاهرا اثر فرزینی رد شد و مجددا شاهد برگشت خریدارها بودیم. محوریت مثبت امروز مجددا خرید سهم های گروه خودرو بود که البته با عدم عرضه ی #خودرو و #خساپا دیگر نمادهای این گروه هم محکم شدند. البته بازار از آن منفی همه جانبه خارج شد و نمی توان مثبت امروز را صرفا به گروه خودرو ربط داد.

به هر حال تعداد مشخصی از سهم ها از تصمیم جدید بانک مرکزی آسیب می دیدند و نیازی نبود  مثلا سهام غذایی، دارویی، سیمانی، حمل و نقلی، کانی غیرفلزی، کاشی و سرامیک، بیمه ای و بسیاری از گروه های دیگر را به خاطر این خبر فروخت. در هر صورت بازار از آن شوک خارج شد. ممکن است روند معاملات در روزهای آتی مثل امروز نباشد ولی مشخصا می توان گفت هیجان مثبت همه جانبه یا هیجان منفی همه جانبه کارگشا نیست. هر سهم و هر گروه را باید با توجه به شرایطش در این احوال متلاطم نگاه کرد و تصمیم گرفت.

2) مثبت و منفی سنگین در بازار در روزهای متوالی بعضا می تواند باعث تعجب و نگرانی شود و غیرمنطقی به نظر برسد. اگر اتفاقات کلان سیاسی و اقتصادی کشور را نگاه کنیم این تلاطم ها غیرمنطقی به نظر نمی رسد.

در واقع وقتی در سطح کلان تصمیم گیری شاهد تغییرات شدید در بازه ی زمانی کوتاه هستیم، نمی توان انتظار داشت بورس به این اتفاقات بی تفاوت باشد. مثلا همین دو سه هفته پیش بود که یک نماینده در مورد عرضه خودرو در بورس کالا صحبت کرده بود. یا همین تصمیم رئیس جدید بانک مرکزی در آخر هفته. این تصمیمات به قدری تاثیر گذار است منجر به تصمیم گیری های سریع و هیجانی می شود.

3) امروز شاخص کل و هم وزن تقریبا به یک اندازه رشد کردند و ارزش معاملات خرد 7800 میلیارد تومان بود. در شرایط نرمال وقتی بعد از برگشت بازار از منفی به مثبت که هم زمان با کاهش ارزش معاملات باشد، معمولا نسبت به آن برگشت شک می کنند، اما اگر ارزش معاملات روز گذشته را در نظر بگیریم و همچنین این نکته که در انتهای بازار 1000 میلیارد تومن پول در طرف خرید منتظر عرضه بود، می توان ادعا کرد که برگشت دیروز و امروز از منفی شدید شنبه امیدوارکننده است و می توان گفت بازار خبر منفی ابتدای هفته را به سلامت هضم کرد.

حالا باید دید با افزایش عرضه در روزهای آتی بازهم بازار در سمت خرید محکم ظاهر خواهد شد یا نه. ذکر این نکته ضروری است که تجربه ناخوش هفته گذشته در خرید سهم های بزرگ، تمایل به خرید سهم های کوچک و متوسط را کماکان پررنگ نگه خواهد داشت.

4) به دلیل ترند بودن رشد دلار سعی می کنیم این بخش از بازار را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بدهیم. بعد از اعلام سیاست کنترلی در مورد تثبیت نیما توسط بانک مرکزی، دیروز معاون رئیس جمهور اعلام کرد که این تصمیم گرفته شده است تا نرخ ارز برای کالاهای اساسی برای دو سال 28500 تومان باشد. در اینجا دو سوال مطرح می شود. اول اینکه آیا این تصمیم تنها محدود به کالاهای اساسی است؟ کالاهای اساسی شامل غذا، خوراک دام و دارو یا دامنه ی گسترده تری از مواد اولیه و کالاها را در خواهد گرفت.

دوم اینکه محل تامین این ارز کجاست؟ در حال حاضر درآمدهای نفتی دولت پاسخگوی تامین کالاهای اساسی ذکر شده است، اما اگر قرار به تامین ارز نیما برای دیگر مواد اولیه و کالاها باشد، آن موقع باید از ارز پتروشیمی و شاید فلزی هم بخشی برای تامین 28500 صرف شود. پاسخ به این دو سوال می توان آینده درآمد ارزی شرکت های بورسی را شفاف کند اما در حال حاضر به نظر می رسد نرخ فروش ارز برای شرکت های فلزی بالاتر از نرخ فروش شرکت های پتروشیمی است و آنها آزادی عمل بیشتری دارند. در بورس کالا هم دست شرکت های فلزی برای فروش کالا در نرخ های رقابتی بازتر است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 12 نفر 4.2/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد