تحلیل بازار امروز 10 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 10 تیر 1402

تحلیل بازار امروز 10 تیر 1402

بزرگ ها مانع رشد کوچک ها

در حالی که شاخص کل امروز نزولی بود و تقریبا نیم درصد منفی خورد، شاخص کل هم وزن یک دهم درصد مثبت خورد و اگر گیر سهم های بزرگ نبود چه بسا می توانست مثبت بیشتری بخورد. سیاست گرانفروشی گاز به صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی و فولادی باعث شده است جذابیت خرید این نمادها در بازار کاهش پیدا کند و همچنین هلدینگ هایی که سهامدار این گونه شرکت ها هستند نیز دچار افت قیمت بشوند.

وقتی به 30 شرکت بزرگ بورس ایران نگاه می کنیم، تنها 6 شرکت از این 30 در گروه هایی غیر از گروه های ذکر شده فعالیت می کنند که هیچ کدام از این 6 شرکت جزو 10 نماد بزرگ نیست. بررسی سایر سیاست های دولت نشان می دهد عمده تمرکز سیاست های کنترلی نیز بر روی همین شرکت ها در حال پیاده شدن است. از ارزان خری ارز ناشی از صادرات گرفته تا قیمت گذاری دستوری سفت و سختتر و مسائل دیگر.

بررسی نسبت شاخص هم وزن به شاخص کل نیز نشان می دهد این نسبت در شروع دولت رئیسی 28 صدم درصد بوده است و در حال حاضر به حدود 35 صدم درصد رسیده است و تقریبا همواره روند صعودی داشته است. در روز جاری که ارزش معاملات خرد به 5500 میلیارد تومان افت کرد، مجددا شاهد برنده بودن هم شاخص هم وزن در مقابل شاخص کل بودیم و انتظار می روند کماکان این روند ادامه داشته باشد.

اهمیت تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی این روزها در بازار اهمیت بسیار بالایی پیدا کرده است. حتی اگر تحلیل بنیادی کامل بلد نباشیم، پیگیری اخبار بنیادی خیلی می تواند به ما در تشخیص روند سهم های خوب در شرایط بازار نیمه رکودی مثل الان کمک کند.

مثلا امروز دلقما صف خرید شد (ذکر این مثال به معنی توصیه به خرید این نماد نیست)، اگر کمی اخبار بنیادی را پیگیر باشیم خواهیم دید ساعت 12.24 دقیقه گزارش عملکرد ماهانه این شرکت روانه کدال شده و نشان دهنده عملکرد بسیار خوب فروش در خرداد ماه بوده. البته طبق معمول عده ای زودتر از گزارش باخبر شده اند و ساعت 11.26 دقیقه نماد صف خرید شده است (تقریبا یک ساعت قبل از انتشار رسمی در کدال).

اما اگر کسی واقعا حتی پیگیری اخبار بنیادی را بلد بود و گزارش اردیبهشت این شرکت را می دید، متوجه می شد که احتمالا این شرکت می تواند در ماه های آتی بازهم عملکرد خوبی داشته باشد. در شرایط نیمه رکودی تحلیل بنیادی یا حتی ادراک تحلیل بنیادی (و نه انجام آن) می تواند به ما بسیار کمک کند. اگر خودمان هم بلد نیستیم حداقل از یک مشاور مطمئن در این مورد استفاده کنیم.

بانکی ها

وپست چراغ بانکی ها در بهار را روشن کرد و با یک عملکرد بسیار مطلوب 918 میلیارد تومان سود خالص در بهار اعلام کرد که نسبت به بهار سال قبل 102 درصد رشد داشته است. این سود بالاترین سود فصلی این بانک از زمان تاسیس است. سود پست بانک در فصل اول سال 1400 (دو سال پیش) تنها 200 میلیارد تومان بود که آن زمان عدد قابل توجهی برای خودش بود. این تحول سنگین در این صنعت را نشان می دهد.

البته کیفیت سود هر یک از بانک ها بایستی به دقت بررسی شود اما چیزی که مشخص است سود بانک ها هر فصل با سرعت بالایی در حال رشد است. احتمالا این روند را در بانک های دیگر، حداقل بانکهایی که ناتراز نیستند نیز تجربه خواهیم کرد. طبیعتا در خرید سهام باید به مولفه های ارزندگی دقت کنیم اما به هر حال اگر دنبال گروه متحول می گردیم، اینجا نمادهایی منتظر ما هستند.

دیزلی ها

نمادهای تولیدکننده ی ماشین های تجاری در بین شرکت هایی که فروش فصلی ندارند، جزو بهترین عملکردها در رشد فروش خردادماه نسبت به ماه مشابه سال قبل بوده اند. اما با این وجود نمادهایی مانند خدیزل خاور علی رغم گزارش های ماهانه خوب چندان با اقبال خریداران مواجه نیستند اتفاقا بعضا فشار فروش نیز دارند. از منظر معاملاتی احتمالا بازده قابل توجه یکسال گذشته انگیزه برای فروش خصوصا حقوقی ایجاد کرده است.

اما از نظر بنیادی احتمالا نگرانی نسبت به تداوم فروش های خوب و شایعاتی در مورد عدم تامین ارز مورد نیاز باعث شک و شبهه نسبت به ادامه روند رشدی این شرکت ها شده است. در صورتی که این ریسک نامعتبر شود، با گذشت چند ماه و با تثبیت فروش در صورت های مالی، احتمالا شاهد بازگشت اقبال به این نمادها خواهیم بود. فعلا فروشندگان دست بالاتر را دارند.

 

 

 

 

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد