تحلیل بازار امروز 1آبان 1401

تحلیل بازار امروز 1آبان 1401

تحلیل بازار امروز 1آبان 1401

1) 70 درصد ارزش بورس ایران وابسته به صنایع کامودیتی محور است. البته اگر به سود خالص شرکت های بورسی مراجعه کنیم قطعا بیش از 70 درصد وابسته به این صنایع است. این به این معنی نیست که صنایع دیگر خوب نیستند یا مهم نیستند که البته در دوره رونق معمولا بازده بهتری نسبت به این 70 درصد نیز داده اند. اما وقتی این بخش بزرگ بازار حال خوشی نداشته باشد اندک پول در بازار هم بی انگیزه می شود. البته شخصا مدتهاست خیلی دو ور این صنایع نمی چرخم ولی باید واقعیت را قبول کرد.
اما معمولا جذب پول در بازار توسط دو گروه اصلی صورت گرفته، یا این صنایع کامودیتی محور یا صنایع پرمخاطبی مثل خودرو. ارزش معاملات خرد در یک روز بد دیگر در حدود 2300 میلیارد تومن ثبت شد.
2) وقتی یکسال گذشته را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم که ابتدا سازمان برنامه در بودجه سال 1401 از طریق افزایش هزینه سوخت صنایع کمر همت به نابودی صنایع اصلی کشور و بورس بست. هم زمان با وضع مالیات بر صادرات بسیاری کالاها که خام و نیمه خام نبودند ضربه بودجه ای تکمیل تر شد. هم زمان وزارت صمت با وضع سیاست کنترل قیمتی خصوصا در بورس کالا تلاش کرد علاوه بر بهای تمام شده، از طریق محدود کردن درآمد صنایع کامودیتی محور جلوی کسب فرصت افزایش قیمت های جهانی را از آنها بگیرد.
در نهایت با وضع عوارض صادرات در بهترین زمان برای صادرات (قیمت های جهانی بالا در ابتدای سال 1401) ضربه آخر محکم تر نواخته شد. در نهایت با چرخش اقتصادی جهانی از رونق به رکود حال صنایع کامودیتی تحت فشار بازارهای جهانی قرار گرفتند و عملا در دوره رونق موهبت را از دست دادند و حالا هزینه دوره رکود را هم باید بپردازند.
3) در حوزه ی صنایع داخلی مثل خودرو نیز ابتدا افزایش نرخ های قانونی صنعت در شش ماهه دوم سال 1400 متوقف شد و تا امروز نیز ادامه داشته. در همین یکسال چیزی نزدیک به 40 هزار میلیارد تومن عدم نفع نصیب خودروسازان از محل این موضوع وارد شده است. در گزارش تخلف مشهور فولاد در سه سال جمعا 56 همت عدم نفع ناشی از فروش به قیمت دستوری ورق گزارش شده بود.
حال ببینید در این صنعت چه خبر است که در یکسال 40 همت عدم نفع بر خودروسازها تحمیل شده و عملا به زیان شرکت ها در صورت مالی تبدیل شده است. از سوی دیگر مساله واگذاری بلوک و مدیریت خودروسازها هم در هوا مانده و عملا به نتیجه ای نرسید.
4) حال با این توصیف شما انتظار دارید سرمایه ای جذب بورس و حتی جذب تولید بشود؟ بسته نجات بازار سرمایه و خود سرمایه گذاری در کشور یک جمله بیشتر نیست. پدر سرمایه گذار را در نیارید خودش درست می شود.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد