معرفی سایت‌های پرکاربرد بورسی

معرفی 15 سایت پرکاربرد بورسی

فعالیت سودمند در بازار سهام مستلزم استفاده از برخی از ابزارها است. ازجمله این ابزارها می‌توان به سایت‌های مرتبط با بازار سهام اشاره کرد. در ادامه برخی از مهمترین این سایت‌ها را معرفی کرده و کاربرد‌های آن‌ها را نیز بر می‌شماریم.

همان‌طور که شما نیز می‌دانید فعالیت و سرمایه‌گذاری در بازار سهام مشابه سایر بازارهای سرمایه‌پذیر، نیازمند صرف زمان و یادگیری است. در این مسیر علاوه‌بر موارد مورد اشاره، استفاده از سایت‌های کابردی نیز می‌تواند تضمین‌کننده فعالیت سودمند ما در بازار سهام باشد. در ادامه برخی از مهمترین این سایت‌ها را معرفی کرده و با قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها آشنا می‌شویم. باید توجه کنید که سایت‌های مورد اشاره در این مطلب فردانامه تنها برخی از مهمترین سایت‌های کاربردی هستند و با کمی گشت‌وگذار در اینترنت می‌توان با سایت‌های دیگری نیز آشنا شد و آن‌ها را یافت.

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

یکی از شناخته‌شده‌ترین سایت‌های مرتبط با بازار سهام ایران، سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است. برای دسترسی به این سایت باید به آدرس www.tsetmc.com مراجعه کنیم. اطلاعات بسیاری در این سایت وجود دارد. ازجمله مهمترین اطلاعاتی که در این سایت وجود دارد، می‌توان به، روند تغییرات شاخص‌های بازدهی بازار سهام (مانند شاخص کل و یا شاخص هم‌وزن)، اطلاعات مربوط به معاملات نمادها (ازجمله آخرین قیمت، قیمت پایانی، حجم و ارزش معاملات و..)، تحرکات سهامداران عمده، پیام‌های ناظر بازار و… اشاره کرد. با توجه به دامنه وسیع اطلاعاتی که این سایت در اختیار سهامداران قرار می‌دهد، شاید بتوان این سایت را پرکاربردترین سایت بازار سهام در نزد فعالان آن، قلمداد کرد.

درگاه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران

نمایی از صفحه اول سایت TSETMC

سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران

سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران که به‌اختصار به‌عنوان کدال نیز شناخته می‌شود، یک بستر ارتباطی میان ناشران و استفاده‌کنندگان و ذی‌نفعان اطلاعات مالی، آن‌ها است. این سایت در اواخر سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد و همچنان به‌عنوان یک بستر ارتباطی میان ناشران و فعالین بازار سهام، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. برای دسترسی به این سایت باید به نشانی www.codal.ir مراجعه کنیم. اطلاعات منتشر منشتر شده توسط ناشران در این سایت، دامنه وسیعی از اطلاعات را در بر می‌گیرد. ازجمله مهمترین این اطلاعات می‌توان به صورت‌های مالی، شفاف‌سازی‌ها، گزارشات عملکرد ماهانه، آگهی‌های مرتبط با مجامع، افزایش سرمایه و… اشاره کرد.

درگاه سامانه کدال

نمایی از صفحه اول سامانه کدال

سایت شرکت بورس تهران

یکی دیگر از سایت‌های پرکاربرد بورسی، سایت شرکت بورس تهران به نشانیwww.tse.ir است. در این سایت می‌توان به اطلاعاتی نظیر سابقه شاخص‌های بازدهی بازار، اطلاعیه‌ها (ازجمله معاملات عمده و همچنین آگهی‌های عرضه اولیه)، اخبار بازار بورس، لیست نمادهای تحت احتیاط، مشمول فرآیند تعلیق و تعلیق شده، دیده‌بان بازار مشتقه و… را مشاهده کرد.

سایت شرکت بورس تهران

نمایی از صفحه اول سایت شرکت بورس تهران

سایت شرکت فرابورس تهران

شرکت فرابورس تهران در مهرماه سال 1388 با هدف درج و پذیرش نمادهایی ایجاد شد که شرایط پذیرش در بورس تهران را نداشتند. سایت این شرکت اطلاعات مفید بسیار زیادی را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. ازجمله این اطلاعات می‌توان به محاسبه‌گر بازده اوراق درآمد ثابت، امیدنامه و اساسنامه نمادهای پذیرفته شده، دیده‌بان بازار مشتقه، لیست شرکت‌های در صف عرضه، آمارهای مرتبط با معاملات روزانه و… اشاره کرد. برای دسترسی به سایت این شرکت باید به نشانی www.ifb.ir مراجعه کنیم.

سایت شرکت فرابورس تهران

نمایی از صفحه اول سایت شرکت فرابورس

پایگاه اینترنتی سازمان بورس و اوراق بهادار تهران

همان‌طور که می‌دانید سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر و سیاست‌گذار در بازار سرمایه ایران شناخته می‌شود. سایت این سازمان دارای اطلاعات کاربردی برای سرمایه‌گذاران است و برای دسترسی به آن باید به نشانی www.seo.ir مراجعه کنیم. در این سایت اطلاعات مهمی همچون لیست نهادهای مالی دارای مجوز مانند کارگزاران، تامین سرمایه‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و… را می‌توان مشاهده کرد؛ همچنین اطلاعات دیگری همچون روند پذیرش و درج در بازار سهام، نرخ کارمزد معاملات نیز در این سایت قابل مشاهده است. علاوه‌بر این اطلاعات این سایت امکان ثبت شکایت از ناشران نیز به سهامداران می‌دهد. (برای مثال در صورت عدم واریز سود تصویب شده در مجمع در مهلت قانونی، از این طریق می‌توان شکایت رسمی خود را ثبت کرد)

سایت سازمان بورس

نمایی از صفحه اول سایت سازمان بورس

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه ایران

سازمان بورس برای انجام یکی از رسالت‌ها مهم خود که اطلاع‌رسانی خود است، یک پایگاه خبری به نشانی www.sena.ir ایجاد کرده. سرمایه‌گذاران بازار سهام از طریق می‌توانند به آخرین اخبار و اظهارنظرهای رسمی دسترسی داشته باشند؛ همچنین اطلاعات دیگری همچون گزارشات هفتگی بازار سهام نیز در این سایت، قابل دسترس است. با توجه به این‌که این سامانه مرجع رسمی سازمان بورس برای اطلاع‌رسانی در میان سهامداران است، عمده سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه از این سایت به‌عنوان تنها مرجع برای اطلاع از اخبار مرتبط با بازار سهام، استفاده می‌کنند.

درگاه خبری سازمان بورس

نمایی از صفحه اول سایت پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

پردازش اطلاعات مالی ایران

سایت پردازش اطلاعات مالی ایران نیز یکی دیگر از سایت‌های پرکاربرد بازار سرمایه ایران است. برای دسترسی به این سایت باید به نشانی www.fipiran.com مراجعه کنیم. دامنه اطلاعات منتشر شده در این سایت بسیار گسترده است؛ اما بااین‌حال اطلاعات مرتبط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این سایت، بیشتر از سایر اطلاعات آن مورد توجه است. به همین دلیل این سایت عمدتا مورد توجه کسانی است که قصد فعالیت و سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سهام را دارند. ازجمله اطلاعات مرتبط با صندوق‌ها که در این سایت می‌توان به آن دسترسی داشت، می‌توان به روند بازده تاریخی، ارزش خالص دارایی‌ها، ضریب آلفا و بتا، ترکیب دارایی‌های صندوق و.. اشاره کرد.

سایت پردازش اطلاعات مالی ایران

نمایی از صفحه اول سایت پردازش اطلاعات مالی ایران

بورس کالا

بورس کالا در سال 1385 به‌عنوان دومین بازار بورس ایران، ایجاد شد. در این بازار شاهد معامله طیف وسیعی از کالاها و اوراق بهادار مبتنی‌بر آن‌ها هستیم. برای دسترسی به این سایت کافی است به نشانی www.ime.co.ir مراجعه کنیم. اطلاعات بسیار زیادی در این سایت قابل مشاهده است؛ اما یکی از مهمترین اطلاعات آن که برای سهامداران از اهمیت زیادی برخوردار است، مشاهده و بررسی تاریخچه معاملات کالاها است. دلیل این موضوع نیز این است که اکثر کالاهای تولید شده، نمادهای درج شده در بازار سهام ایران، در این بازار رخ می‌دهد.

بورس کالای ایران

نمایی از صفحه اول سایت بورس کالای ایران

بورس انرژی

علاوه‌بر بورس کالا، بورس انرژی نیز به‌دلیل معامله کالاهای تولیدی نمادهای بازار سهام از اهمیت زیادی برخوردار است. برای دسترسی به سایت بورس انرژی باید به آدرس www.irenex.ir مراجعه کنیم. ازجمله کالاهایی که می‌توان روند معاملات آن‌ها را در این بازار مشاهده کرد، زغال‌سنگ، متانول و.. هستند. این بورس نسبت به بورس کالا از عمر کمتری برخوردار است و در سال 1391 ایجاد و متولد شده است.

درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه

از پایگاه درگاه یکپارچه ذی‌نغهان بازار سرمایه به‌عنوان یکی از مهمترین سایت‌های بازار سرمایه ایران، یاد می‌شود. در این سامانه می‌توان اطلاعاتی نظیر سهم‌های تحت تملک خود، سودهای نقدی پرداخت شده و یا نشده، کارگزار ناظر هر یک از سهام خود، تاریخچه و گردش معاملات در بازار سهام و… را مشاهده کرد. برای دسترسی به این پایگاه باید به آدرس اینترنتی www.ddn.csdiran.ir مراجعه کنیم.

درگاه یک‌پارچه ذی‌نفعان بازار سهام

نمایی از سایت درگاه یکپارچه دی‌نفعان بازار سرمایه

ابزار تحلیل تکنیکال ارشن

یکی از مهمترین دغدهای تحلیلگران تکنیکال، انتخاب یک پلتفرم تحلیلی مناسب و رایگان است. ارشن یک پلتفرم تحلیل تکنیکال مبتنی‌بر وب است که می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز سهامداران باشد. برای دسترسی به این پلتفرم باید به تکنیکال نهایت‌نگر مراجعه کنید. استفاده از این پلتفرم کاملا رایگان است و بستر مناسبی را در جهت انجام تحلیل تکنیکال در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد. ازجمله امکانات این پلتفرم تحلیلی می‌توان به ارائه انواع تعدیل‌های قیمت از جمله تعدیل عملکردی، دسترسی به اندیکاتورهای مختلف و ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال، اشاره کرد.

ابزار تحلیل تکنیکال ارشن

نمایی از ابزار تحلیل تکنیکال ارشن

بورس ویو

یکی از مراحل زمان‌بر و پیچیده تحلیل بنیادی، جمع‌آوری اطلاعات این تحلیل شناخته می‌شود. در این راستا سایت‌ها و پلتفرم‌هایی ایجاد شده‌اند که با جمع‌آوری و ارائه این اطلاعات، کمکی شایان به تحلیلگران بنیادی می‌کنند. یکی از بهترین این سایت‌ها، سایت بورس ویو است. ازجمله اطلاعاتی که در این سایت می‌توان به آن دست یافت، می‌توان به تاریخچه صورت‌های مالی (به‌صورت دلاری و یا ریالی)، نقشه بازار، روند تاریخی شاخص‌های مرتبط با بازار سهام (برای مثال شاخص‌های بازدهی یا نمودار روند نسبت به P/E در بازار سهام) و شاخص‌های کلان اقتصادی (مانند نرخ برابری دلار به ریال به‌‌شکل نیمایی و یا آزاد و همچنین نرخ بهره بدون ریسک موجود در اقتصاد) اشاره کرد.
دسترسی به این سایت نیازمند خرید اشتراک است؛ اما با‌این‌حال در زمان ثبت نام اولیه، یک هفته اشتراک رایگان برای افراد لحاظ می‌شود. برای دسترسی به این سایت باید به آدرس www.bourseview.com مراجعه کنیم.

بورس ویو

نمایی از سایت بورس ویو

پایگاه معاملات الکترونیکی ارز بانک مرکزی

نوسانات نرخ ارز نیمایی با توجه به تاثیر با اهمیت آن بر روی سودآوری نمادهای بازار سهام از اهمیت زیادی برای فعالین بازار سهام، برخوردار است. برای اطلاع از نوسانات روزانه این نرخ می‌توانیم به سامانه fxmarketrate.cbi.ir مراجعه کنیم. در این سامانه علاوه‌بر امکان مشاهده نرخ معاملات روز گذشته، می‌توان به روند تاریخی نرخ دلار نیمایی نیز دسترسی پیدا کرد؛ همچنین در این سامانه نرخ دلار اسکناس سنا نیز درج شده است.

پایگاه معاملات الکترونیکی ارز

نمایی از سایت پایگاه معاملات الکترونیکی ارز بانک مرکزی

تریدر آرنا

در میان روش‌های تحلیلی بازار سهام، بررسی وضعیت تابلوی معاملاتی نمادها، یکی از ساده‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌ها شناخته می‌شود. به این منظور برای بررسی وضعیت کلی تابلوی معاملاتی بازار می‌توان از سایت تریدر آرنا استفاده کرد. استفاده از این سایت کاملا رایگان بوده و صرفا استفاده از برخی از امکانات آن، نیازمند تهیه اشتراک است. برای دسترسی به این سایت می‌توان به آدرس www.tradersarena.ir مراجعه کرد.

تریدر آرنا

نمایی از سایت تریدر آرنا

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از سایت‌های کاربردی و مفید در دستیابی به سود پایدار در بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین منظور تلاش شد در این مقاله به برخی از مهمترین این سایت‌ها اشاره کرده و همچنین امکاناتی که آن‌ها در اختیار شما قرار می‌هند را نیز معرفی کنیم. این سایت‌ها می‌توانند اطلاعات جامع و مفیدی را از بازار سهام در اختیار شما قرار دهد. شما نیز در صورتی که سایت‌های دیگری در زمینه بازار سهام می‌شناسید، می‎‌توانید در کامنت‌ها معرفی کرده تا در آپدیت‌های بعدی مقاله فوق اضافه شوند. در نهایت امیدواریم این مقاله کمکی در جهت بهبود معاملات به شما کرده و سودمندی بیشتر شما را در بازار سرمایه به‌همراه داشته باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 4 نفر 4.8/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید