نحوه ی خرید سلف سکه

نحوه ی خرید سلف سکه

نحوه ی خرید سلف سکه

در این مقاله قصد داریم با نحوه ی خرید سلف سکه آشنا شویم و اشاره ای به فرایند معاملات سلف خواهیم داشت و فرایند معاملات در بازار ثانویه خواهیم داشت و کارمزد معاملاتی اوراق سلف را بررسی مینماییم  و راهنمای کاملی برای نحوه خرید اوراق سلف موازی استاندارد سکه ارائه می دهیم تا اگر قصد ورود در این بازار جذاب را داشته باشید بتوانید کد معاملاتی مورد نیاز را دریافت کنید.

د این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی برای نحوه خرید اوراق سلف موازی استاندارد سکه ارائه دهیم تا اگر قصد ورود در این بازار جذاب را داشته باشید بتوانید کد معاملاتی مورد نیاز را دریافت کنید. با ما در فردانامه همراه باشید.

اوراق سلف موازی استاندارد سکه

اوراق سلف موازی استاندارد سکه به اوراقی اطلاق می‌شود که در آن دارایی پایه سکه طلا تمام بهار آزادی طرح امام است. در طی اطلاعیه‌های اعلامی شرکت بورس کالا جزئیات مربوط به اوراق سلف سکه اعلام می‌گردد و معامله‌گران از تاریخ اعلامی و در طی شرایط اعلامی شرکت بورس کالا به فروش گذاشته می‌شود. برای مثال در طی آخرین اطلاعیه اعلامی برای عرضه اولیه سلف سکه به تاریخ 16 آبان ماه شرایط به شرح زیر اعلام گردیده است.

در طی این اطلاعیه تعداد 100،000 سکه معادل با 10،000،000 اوراق سلف سکه در دوره معاملاتی 6 ماهه شروع از تاریخ 18 آبان ماه لغایت 17 اردیبهشت 1402 به شکل حراج قیمتی برای انجام معاملات قرار داده می‌شود. همانطور که مشخص است ارزش هر ورق سلف معادل با یک صدم قیمت سکه طلا می‌باشد. محدودیت تملک اشخاص حقیقی 100 ورق قرارداد سلف تا 10،000 قرارداد می‌باشد.

لازم به ذکر است این اوراق قابل معامله در بازار ثانویه با دامنه نوسان 5% مثبت و منفی است و اشخاص می‌توانند قرارداد را به افراد غیر واگذار نمایند. همچنین نکته مهم این است که بازارگردان بانک مرکزی است که نقش حافظ نقدشوندگی بازار و مدیریت معاملات روزانه را بر عهده دارد. برای مطالعه ی قیمت منصفانه ی سکه سلف بانک مرکزی و تفاوت آن با  گواهی سکه ی بورسی میتوانید به مقاله ی سکه سلف بانک مرکزی مراجعه کنید.

فرآیند معاملات اوراق سلف موازی استاندارد

همانند تمام انواع بازارهای مالی شما نیاز به کارگزاری دارید که مجوز انجام معاملات در حوزه مورد نیاز شما را داشته باشد. بنابراین قدم اول این است که کارگزاری که مجوز صدور دسترسی به سامانه انجام معاملات سلف موازی را داشته باشد پیدا کنید. در حال حاضر 75 کارگزاری قادر به صدور کد معاملاتی قراردادهای سلف می‌باشند که برای مشاهده آنها می‌توانید به وب سایت شرکت بورس کالا مراجعه کنید.

قدم بعد از ارائه درخواست به کارگزاری شامل ثبت در سامانه سجام و ارائه مدارک هویتی به کارگزار است و در نهایت کد سهامداری از جانب کارگزار در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرد. این کد برای انجام خرید و فروش کافی است و افراد می‌توانند به خرید و فروش بپردازند.
توجه داشته باشید یکی از تفاوت‌ها اینجاست که خریداران باید برای انجام خرید اولیه درخواست خرید خود را به کارگزار اعلام نمایند و بعد از اتمام فرآیند واگذاری اولیه این اوراق در بازار ثانویه قابل معامله خواهد بود. در این بازار امکان واگذاری قرارداد به اغیار از طریق تابلو معاملات و قیمت روز وجود دارد.

فرآیند معاملات در بازار ثانویه اوراق سلف

توجه داشته باشید با توجه به تاریخ سر رسید اعلامی در هنگام انجام عرضه اولیه و یا اعلام عمومی اوراق سلف مذکور تا تاریخ سر رسید امکان انجام معاملات در بازار ثانویه وجود خواهد داشت در این بخش به جزئیات نحوه انجام معاملات در بازار ثانویه می‌پردازیم.

انجام معاملات در بازار ثانویه برای خرید سکه سلف شامل دوره پیش گشایش می‌باشد. همانند بورس در این بخش امکان ثبت و حذف و ویرایش سفارش وجود دارد اما معامله انجام نمی‌گیرد. البته در ثبت سفارش باید به دامنه نوسان روزانه توجه کرد و فقط در این دامنه نوسان امکان ثبت سفارش وجود دارد. دوره ثبت سفارش از ساعت 8:30 صبح الی ساعت 9 به مدت 30 دقیقه انجام می‌شود. راس ساعت 9 به شکل حراج تک نرخی معاملات انجام می‌گیرد و در ساعت 9 الی 12:30 به شکل حراج پیوسته امکان ثبت و ویرایش و حذف سفارش و همزمان انجام معامله وجود دارد. این بازار در ساعت 12:30 خاتمه می‌یابد.

روزهای معاملاتی این بازار نیز همانند بورس و فرابورس از روز شنبه تا چهارشنبه می‌باشد. در ادامه به منظور شفاف سازی هر چه بیشتر شما را با میزان کارمزد معاملات اوراق سلف هم آشنا خواهیم کرد.

کارمزد معاملاتی اوراق سلف

کارمزدهای معاملاتی در هر بازار مختص آن بازار است و قبل از ورود به بازار و انجام معامله می‌توانید به مراجعه به سایت مسئول آن بازار که در این مقاله و در بازار اوراق سلف موازی شرکت بورس کالای ایران است مراجعه کنید و یا از کارگزار خود سوال کنید. در ادامه به جدول مقدار کارمزدهای معاملاتی اوراق سلف اشاره خواهیم کرد.

شرح کارمزد پرداختی در معاملات اوراق سلف موازی استاندارد
نسبت ارزش معامله میلیون ریال
خرید فروش جمع حداکثر کارمزد خرید حداکثر کارمزد فروش
کارمزد بورس کالا 0.0001 0.0001 0.0002 20 20
کارمزد کارگزاران 0.0006 0.0006 0.0012 50 50
کارمزد شرکت سپرده گذاری مرکزی 0.000015 0.000015 0.00003 6 6
کارمزد مدیریت فناوری بورس تهران 0.00001 0.00001 0.00002 4 4
جمع کل 0.000725 0.000725 0.00145

 

برای آگاهی از نمادهای قابل معامله در بازار اوراق سلف موازی استاندارد می‌توانید به وب سایت TSETMC.IR و به کاربرگ بورس کالای ایران مراجعه کنید در این بخش خواهید توانست با انتخاب زیر شاخه اوراق سلف استاندارد نمادهای قابل معامله در بازار را مشاهده کنید. در ادامه تصویری که در تاریخ 30 آبان 1401 از این صفحه دریافت شده است را با شما به اشتراک می‌گذاریم در این بخش نماد سکه مرکزی همان نمادی است که در بخش انواع قراردادهای مشتقه در بورس کالا پیرامون آن با شما صحبت کردیم.

نحوه ی خرید سلف سکه

کلام آخر

اوراق سلف موازی استاندارد  از جمله ابزارهای مالی تامین مالی تولید کنندگان است و در ایران نیز در حال رشد می‌باشد.  اگر بخواهیم تمام مطالب ارائه شده در مقاله خرید سکه سلف را ارائه دادیم. از نحوه دریافت کد معاملاتی تا کارمزدها و سایر مواردی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار دادیم. برای گرفتن کد معاملاتی میتوانید با ثبت نام در کارگزاری اقدام به خرید اوراق سلف بانک مرکزی نمایید. لطفا اگر موردی وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره نشده است نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا این مقاله را کامل کنیم.

 

منابع: وب سایت شرکت بورس کالا

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 34 نفر 4.2/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. توضیحات خوبی بود

    • ممنونیم از توجهتون.

  2. با سلام وخسته نباشید
    1-در امیدنامه امده است که “تحویل فیزیکی منوط به اعلام امادگی خریدار است”ولی پروسه اعلام امادگی ومحل ان راروشن نکرده که مقاله شما نیز ساکت است.
    2-نحوه تخصیص شعب بانک ملی برای مراجعه نیز مجهول است.
    لطفا اگر اطلاعی ا ز موارد فوق دارید برای من ارسال فرمائید.
    باتشکر اربابیان