سکه سلف بانک مرکزی فردانامه

سکه سلف بانک مرکزی

قیمت منصفانه سکه سلف بانک مرکزی؛ گرانفروشی بانک مرکزی

یکی از مهمترین سوالاتی که در مورد سکه سلف بانک مرکزی مطرح است، قیمت منصفانه ی آن است. با توجه به اینکه این عرضه با تحویل شش ماهه صورت می گیرد و همچنین در طول این دوره نیز خود قرارداد قابل خرید و فروش است، تعیین قیمت مناسب و منصفانه برای خرید در عرضه اولیه و روزهای بعد از آن اهمیت بالایی دارد.

سلف سکه چیست؟

بانک مرکزی برای اولین بار اقدام به پیش فروش سکه به شکل سلف استاندارد با سررسید شش ماهه نمود. این قرارداد به این شکل است که دارنده اوراق سلف استاندارد در سررسید می تواند درخواست کند که سکه فیزیکی را دریافت کند یا تصفیه ی نقدی کند.

فرایند تحویل فیزیکی نیاز به توضیح خاصی ندارد و درخواست کننده از طریق بانک ملی می تواند سکه را دریافت کند. اما اگر کسی بخواهد تصفیه نقدی انجام دهد، می تواند با میانگین قیمت گواهی های سکه بورسی، وجه نقد معادل سکه هایی که به شکل سلف خریده بود را دریافت کند.

بیایید یکبار دیگر فرایند را مرور کنیم. شما می توانید در روز عرضه یا روزهای بعد اقدام به خرید قرارداد سلف سکه بانک مرکزی کنید، تا سررسید آن را نگهداری کنید و در سررسید سکه را تحویل بگیرید یا معادل نقد آن (به قیمت گواهی سکه بورسی) را دریافت کنید. حال سوالی که مطرح می شود، قیمت منصفانه و مناسب برای شرکت در این پیش فروش سکه و خرید سلف سکه بانک مرکزی است.

تفاوت سکه سلف بانک مرکزی با گواهی سکه بورسی

از نظر بسیاری این سلف سکه منتشر شده توسط بانک مرکزی هیچ تفاوتی با گواهی سکه بورسی ندارد. این نظر تا حدود زیادی درست است و می توان گفت سلف سکه بانک مرکزی با گواهی سکه تنها یک تفاوت دارد. اگر شخصی گواهی سکه بورسی را خریداری کند یک روز می تواند به انبار مربوط مراجعه کند و سکه خودش را تحویل بگیرد.

اما خریدار سلف سکه این امکان را ندارد و برای دریافت فیزیکی حتما باید تا سررسید صبر کند. البته در موارد بسیار خریداران گواهی سکه نیز به انبار مراجعه نمی کنند و در زمان فروش، از طریق بورس کالا اقدام به فروش گواهی خود می کنند اما در هر حال امکان دسترسی فوری به فیزیک کالایی که مالکیت آنرا دارید یک تمایز غیرقابل چشم پوشی است.

سکه سلف بانک مرکزی فردانامه

فلسفه ی قیمت سلف در مقابل قیمت نقد

زمانی که شما کالایی را به صورت سلف خریداری می کنید چون تا تاریخ سررسید دسترسی آنی به کالای مورد نظر ندارید از مزایایی دسترسی  به آن کالا محروم می شود. به همین دلیل قیمت قرارداد سلف معمولا با تخفیف نسبت به قیمت نقد معامله می شود. هر چقدر دسترسی فوری به کالا ارزش افزوده ایجاد کند، این تخفیف بیشتر می شود.

مثلا اگر شما کالایی را به صورت سلف خریده باشید و این کالا ماده ی اولیه برای تولید محصولی با ارزش افزوده بالا باشد، دسترسی فوری به کالا مزیت قابل توجهی ایجاد می کند.در این شرایط ممکن است حتی تا 20 درصد تخفیف برای خرید سلف در نظر گرفته شود.

از طرف دیگر هر چقدر سررسید تحویل دورتر باشد بازهم تخفیف افزایش پیدا می کند. البته توجه به یک نکته ضروری است، معاملات ثانویه قرارداد سلف همراه با بازارگردان باعث می شود میزان تخفیف کوچکتر شود.

سلف سکه بانک مرکزی به چه قیمتی برای خرید مناسب است؟

در کنار همه توضیحاتی که داده شد، باید به این نکته نیز توجه کنیم به هر حال بخشی از خریداران طلا با دید شرایط بحرانی اقدام به خرید آن می کنند. لذا دسترسی فوری به خود سکه ارزش بالایی می تواند داشته باشد. از طرف دیگر به دلیل مشکلاتی که برای شرکت کنندگان در پیش خرید سکه در سال 97 در مورد مسائل مالیاتی بوجود آمد، یک عدم اطمینانی خفیفی هم وجود دارد.

لذا در تعیین قیمت مناسب برای خرید سلف سکه باید به این نکات توجه کرد.
قیمت مناسب برای خرید سلف سکه بانک مرکزی حداقل با 5 درصد تخفیف نسبت به قیمت روز گواهی سکه می تواند باشد و هرچقدر به سررسید نزدیک تر شویم این فاصله کاهش خواهد یافت.

با در نظر گرفتن عدم دسترسی فوری به سکه، سررسید شش ماهه سلف سکه فروخته شده و سابقه ی نامناسب در پیش فروش قبلی این تخفیف حداقلی بایستی در نظر گرفته شود. از طرف دیگر کیفیت بازارگردانی در معاملات ثانویه می تواند فاصله ی قیمت سلف سکه و گواهی سکه را کم کند. خرید این اوراق به قیمت بالاتر از گواهی سکه اشتباه معاملاتی است و خریداران متضرر خواهند شد.

برای خرید اوراق سلف سکه ی بانک مرکزی میتوانید با ثبت نام در کارگزاری اقدام به خرید اوراق سلف بانک مرکزی نمایید نماد این اوراق سکه مرکزی می باشد .برای آشنایی با نحوه ی خرید سلف سکه توصیه می کنیم مقاله ی  نحوه ی خرید سلف سکه را مطالعه کنید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 69 نفر 4.7/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

بخش نظرات
  1. نرخ سود روی طلا ماهیانه 1 درصد است پس حداقل باید 6 درصد یا همون 5 درصد شما به شرطی که هیچ ریسکی متوجه این سرمایه گذاری نباشه از قیمت گواهی یک روزه سکه کم کرد؛
    حالا این ریسک ها رو هم داریم:
    1 احتمال اخذ مالیات که ریسک بسیار جدی است؛
    2 سکه همین حالا حباب داره و در زمان تحویل ممکنه سکه حباب نداشته باشه؛
    3 تعداد سهام سلف سکه 10 میلیون سهم معادل 100 هزار سکه است و چون عرضه کننده بانک مرکزی است، احتمال افزایش فاصله قیمت سلف سکه از گواهی سکه زیاده؛
    4 احتمال تحویل سکه فیزیکی که ضرب بخش خصوصی است نه ضرب بانک مرکزی که در بازار سکه به عنوان سکه تقلبی هم شناخته میشه و به ارزش ذاتی و بدون حباب خرید و فروش میشه؛
    5 احتمال تغییر رئیس بانک مرکزی و تغییر قوانین سلف سکه
    ….
    فقط برای اینکه یه نظر شخصی هم داشته باشید، حداقل باید قیمت سلف سکه 25 درصد پایین تر از قیمت گواهی باشه تا شاید بهش فکر کنم؛ فرض کنید سکه 6 ماه دیگه بشه 30 میلیون؛ فکر می‌کنید بانک مرکزی یه دونه از این سکه ها رو تحویل میده؟؟

    • الان حدود ۲۰ اختلاف داره و ارزونتر
      حالا نتیجه گیری نهایی شما چیه؟
      یعنی میخوای بگی ریسکش نمی ارزه ک بخواهی اقدام کنی؟

    • نظراتت کلا درست نیست . کاملا مشخصه که خواستی تو دل مردم را خالی کنی
      امکان تحویل سکه تقلبی!!!!!!
      افزایش فاصله در روزهای پایانی!!!!!
      احتمال تغییر… !!!!!!!
      آقا جان ما قراردارد سلف بستیم

  2. برای تحویل فیزیکی سکهای بانک مرکزی باید به خزانه تهران مراجعه کردیا از خزانه ملی شهرستان هم میشه سکه هارو تحویل گرفت؟

    • تحویل سکه های سلف و ربع سکه ها که اخیرا اومده از طریق بانک رفاه تهران انجام میشه .

    • دمت گرم دنبال همین بودم

  3. برای تحویل سکه باید از طریق کارگزاری اعلام کرد ؟

  4. برای درخواست تحویل فیزیکی سکه باید از چه طریقی اقدام کرد؟