تفاوت سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تفاوت سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و استفاده از سبدگران اختصاصی، بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند.

بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های میان این 2 روش، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند بتوانند بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایند.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

فعالیت در بورس معمولاً به 2 روش انجام می‌گیرد:

1. معامله‌گری

2. سرمایه‌گذاری

معامله‌گران دارای نگاه کوتاه‌مدت و میان‌مدتی هستند و بیشتر از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاران اما بیشترین تمرکزشان بر ارزش‌گذاری سهام است و افق نگاه بلندمدتی دارند.

معمولاً سرمایه‌گذاران بیشتر از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند.

اما هردوی این روش‌ها نیاز به آموزش و مطالعه‌ی مستمر، کسب تجربه و رصد کردن مداوم بازار دارد. این‌گونه نیست که هر سهمی را بخریم و مدتی بعد گران‌تر بفروشیم و به راحتی سود کنیم!

بنابراین بهترین توصیه به افراد کم‌تجربه و ناآشنا به بورس، سرمایه‌گذاری از روش غیرمستقیم است.

به طور کلی هر شخصی که علاقه دارد در بازار بورس سرمایه‌گذاری انجام دهد، ولی تخصص لازم و زمان آموختن آن را ندارد، بهتر است از روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس استفاده کند.

برای درک بهتر نحوه سرمایه‌گذاری در بورس و روش‌های آن، توصیه می‌کنیم حتماً مقاله “سرمایه‌گذاری در بورس” را مطالعه کنید.

معمولاً سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به 2 روش انجام می‌گیرد:

1. استفاده از سبدگردان

2. استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سبدگردانی

سبدگردانی یا مدیریت پرتفو (Portfolio Management) در بورس، به معنای سپردن سرمایه به یک مؤسسه‌ی مجاز، به منظور سرمایه‌گذاری در بورس است.

سبدگردان به نوعی وکیل سرمایه‌گذار است، تا با علم و تجربه‌ای که دارد، به ‌جای شخص سرمایه‌گذار، اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس نماید.

در این روش سرمایه‌گذار پس از اخذ کد بورسی و کد PRX، پول یا سهامش را به حساب سبدگردانی انتقال می‌دهد و سبدگردان بر روی آن حساب شروع به فعالیت و سرمایه‌گذاری می‌نماید.

در مقاله “سبدگردانی اختصاصی چیست؟” به طور کامل به توضیح این روش پرداخته شده است.

هم‌چنین برای آشنایی دقیق‌تر با فرایند سبدگردانی و خدماتی که ارائه می‌دهند و لزوم شناخت سبدگردان‌های دارای مجوز، می‌توانید مقاله “خدمات سبدگردانی” را مطالعه نمایید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق سرمایه‌گذاری (Mutual Fund) یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است.

نحوه‌ی کار این صندوق‌ها به گونه‌ای است که سرمایه‌گذار به جای این‌که خودش به صورت مستقیم و شخصاً اقدام به خرید و فروش سهام کند، می‌تواند با پولش تعدادی از واحدهای این صندوق‌ها را بخرد.

این صندوق‌ها توسط گروهی از متخصصان مالی و با کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس، ایجاد و مدیریت می‌شوند. هر صندوق دارای مجموعه‌ی بزرگی از تحلیل‌گران و معامله‌گران بورسی است. نحوه‌ی کار این صندوق‌ها هم در جهت معامله‌گری کوتاه‌مدت است و هم در جهت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای انواع مختلف و سازوکارهای گوناگون است. برای آشنایی دقیق با این صندوق‌ها، می‌توانید به مقاله “صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟” مراجعه کنید.

در ادامه قصد داریم مؤلفه‌های مهم و اثرگذاری که در استفاده از سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است، را بیان کنیم. سپس به بررسی این مؤلفه‌ها و شباهت و تفاوت‌شان در این 2 روش بپردازیم.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری

سبدگردانی:

همه شرکت‌های سبدگردانی قانونی، دارای یک میزان حداقلی برای سبدگردانی نزد آن شرکت هستند.

این مبلغ را کف سرمایه‌گذاری می‌نامند.

این مبلغ در شرکت‌های مختلف متفاوت است.

برای کسب اطلاع از کف سرمایه‌گذاری در هر شرکت سبدگردانی، باید با آن شرکت تماس گرفت و یا این مبلغ را در سایت آن‌ها جستجو کرد.

سایت نهادهای مالی دارای مجوز بورس، لیست تمام شرکت‌های قانونی سبدگردانی را درج کرده است. تعداد شرکت‌های قانونی سبدگردانی، 68 شرکت است. با کلیک کردن بر روی هر کدام از این شرکت‌ها، می‌توان به اطلاعات این شرکت دست پیدا کرد.

تفاوت سبد گردانی و صندوق های سرمایه گذاری

تصویر بالا مربوط به صفحه‌ی سبدگردانی فارابی در همین سایت نهادهای مالی قانونی تحت نظارت سازمان بورس است.

همان‌طور که مشخص است، نام سبدگردانی، مجوز آن و سایت مجموعه‌ی سبدگردانی در این صفحه درج می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند اطلاعات همه‌ی 68 شرکت سبدگردانی قانونی را در این سایت مشاهده کنند.

مجموعه سبدگردانی فردانامه به مدیریت آقای حسن کاظم‌زاده، در کنار سبدگردانی دارای مجوز فارابی اقدام به سبدگردانی و فعالیت می‌کند.

کارگزاری فارابی چندین سال به عنوان برترین کارگزاری بازار سرمایه انتخاب شده است.

اکنون نیز با همراهی مجموعه فردانامه و در رأس آن آقای حسن کاظم زاده و برخی از دیگر اساتید بزرگ بورسی ایران، قصد دارد خدمات سبدگردانی خود را نیز هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی گسترش بدهد.

معمولاً کف مبلغ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سبدگردانی قانونی، 1 میلیارد تومان است. در برخی از سبدگردانی‌ها این مبلغ تا 10 میلیارد تومان هم بالا می‌رود.

مجموعه سبدگردانی فردانامه، فعلاً کف مبلغ سبدگردانی را بر روی کم‌ترین رقم، یعنی همان 1 میلیارد تومان قرار داده است.

(امیدواریم هم‌چنان هم بتوانیم کادر تحلیلی و معامله‌گران مجموعه را به گونه‌ای گسترش بدهیم، که مجبور به بالا بردن کف سبدگردانی از 1 میلیارد تومان نشویم)

البته ما در فردانامه برای سبدهای کمتر از 1 میلیارد تومان هم ساختارهایی ایجاد کرده‌ایم، که بتوانیم به سرمایه‌گذاران در کسب بازده کمک کنیم.

به این منظور حتماً فرم دریافت مشاوره را پر کنید و یا با شماره‌ی زیر تماس بگیرید:

02188385208

همکاران ما به شما مشاوره‌ی رایگان می‌دهند و گام به گام با شما پیش خواهند آمد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، معمولاً محدودیتی برای کف سرمایه‌گذاری ندارد. یعنی حتا با مبلغ 500 هزار تومان که کف خرید و فروش در بورس ایران است، می‌توانید اقدام به خرید و فروش این صندوق‌ها نمایید.

علت محدودیت نداشتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری، در عمومی بودن آن است. این صندوق‌ها با پول سرمایه‌گذاران اقدام به معامله‌گری و سرمایه‌گذاری بر روی تعدادی سهام مناسب و بررسی شده می‌نمایند. به همین دلیل هرکس می‌تواند هرچه قدر که در توان دارد، اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نماید.

نحوه کسب سود

سبدگردانی:

سرمایه‌گذار پس از گرفتن کد بورسی و کد PRX، پول و یا سهامی را که در پرتفوی خود دارد، به سامانه سبدگردان انتقال می‌دهد. سپس سبدگردان با این پول شروع به سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری در بورس می‌نماید.

پس از گذشت مدت معینی، مثلاً یک سال، اقدام به محاسبه سود می‌کنند. در محاسبه سود سبد، معمولاً تا یک درصدی را نادیده می‌گیرند و آن میزان تماماً متعلق به سرمایه‌گذار است. معمولاً این میزان برابر با سود بدون ریسک یا سود سپرده‌های بانکی است. در حال حاضر این میزان 20% است.

(البته سرمایه‌گذار می‌تواند زودتر از تاریخ توافق شده هم قرارداد را فسخ کند و سرمایه‌اش را از دسترس سبدگردان خارج کند).

هرچه میزان سود سبد از میزان سود بدون ریسک بیشتر شود، در این مقدار مازاد، سبدگردان شریک است. معمولاً درصد شراکت سبدگردان در سود مازاد، از 15% شروع شده و برخی شرکت‌ها تا 30% هم سود می‌گیرند. سود بدون ریسک و مابقی سود مازاد هم به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد.

به عنوان مثال، سبدگردان بر روی یک سبد با ارزش 1 میلیارد تومان، شروع به فعالیت می‌کند. پس از گذشت 1 سال، ارزش روز این سبد به 1 میلیارد و 500 میلیون تومان می‌رسد.

اگر فرض کنیم درصد شراکت سبدگردان 20% باشد:

میلیون تومان200 = 20% × 1 میلیارد = میزان سود بدون ریسک سبد

500 میلیون تومان = 1 میلیارد – 1.5 میلیارد = سود کلی سبد

میلیون تومان300 = 200 میلیون – 500 میلیون = سود مازاد

60 میلیون تومان = 20% ×300 = سود سبدگردان

میلیون تومان 440 = 60 – 500 = سود سرمایه‌گذاری

تفاوت سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

این صندوق‌ها با مجموع پول سرمایه‌گذارانی که اقدام به خرید واحدهای صندوق کرده‌اند، به خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در سهام، اوراق قرضه و سپرده‌های بانکی می‌پردازند.

هر صندوقی خود را به تعدادی سهم تبدیل کرده و این واحدهای صندوق که توسط سرمایه‌گذاران خرید و فروش می‌شود، به نوعی سهام این سرمایه‌گذاری توسط صندوق است.

ارزش واحدهای این صندوق، برحسب ارزش روز دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آن صندوق است.

اگر ارزش مجموع سرمایه‌گذاری‌های صندوق در بازار سرمایه بالا برود، ارزش واحدهای صندوق بالا می‌رود، بنابراین سرمایه‌گذار سود می‌کند.

اگر ارزش مجموع سرمایه‌گذاری صندوق پایین بیاید، ارزش واحدهای صندوق پایین می‌یاید، بنابراین سرمایه‌گذار ضرر می‌کند.

مدت سرمایه‌گذاری

سبدگردانی:

مدت سرمایه‌گذاری نزد سبدگردان، دارای ضوابط و مقرراتی است که در مفاد قرارداد سبدگردانی ذکر می‌شود.

معمولاً عرف سبدگردانی یک سال است. یعنی سرمایه‌گذار اذعان می‌کند که این قراردادی که با سبدگردان امضا کرده است، فقط به مدت 1 سال برقرار است. پس از اتمام قرارداد، سرمایه‌ی سرمایه‌گذار به حساب بانکی او واریز می‌شود.

اما ممکن است سبدگردان نتواند سود مناسبی برای سرمایه‌گذار ایجاد کند. یا حتا ممکن به هر دلیلی سرمایه‌گذار زودتر از موعد اتمام قرارداد، به سرمایه‌اش نیاز فوری داشته باشد. بنابرای مهم است که سرمایه‌گذار حق فسخ قرارداد، در زمانی زودتر از موعد اتمام قرارداد را داشته باشد.

مجموعه سبدگردانی فردانامه هم مانند برخی دیگر از شرکت‌های معتبر سبدگردانی، حق فسخ زودتر از موعد قرارداد سبدگردانی را برای سرمایه‌گذار قائل است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار می‌تواند هر زمانی که خواست، اقدام به فروش واحدهای صندوق نماید و اصولاً مدت زمان خاصی به عنوان محدودیت زمانی مطرح نیست.

اما برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خاص، یک زمان حداقلی اعلام می‌کنند، که اگر سرمایه‌گذار قبل از آن زمان اقدام به فروش واحدهای صندوق خود نماید، مشمول نوعی جریمه می‌شود. معمولاً این قانون برای برخی صندوق‌های سهامی و بلندمدتی است.

علت این امر هم در نوع نگاه بلندمدتی مدیران صندوق سرمایه‌گذاری است. در این نوع صندوق‌های بلندمدتی، تحلیل‌گران به عنوان مثال بر روی سود دریافتی سالانه (DPS) حساب کرده‌اند. بنابراین اگر سرمایه‌گذار زودتر از موعد صندوق را با ضرر بفروشد، کل صندوق متحمل ضرر می‌شوند.

البته این موضوع و محدودیت زمانی برای فروش برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قبل از اقدام به خرید واحدها، به طور واضح و دقیق به سرمایه‌گذاران و خریداران واحدهای صندوق اطلاع داده می‌شود.

برداشت سود

سبدگردانی:

شرکت‌های سبدگردانی بیشتر تمایل دارند زمان محاسبه و برداشت سود توسط سرمایه‌گذار، در پایان مدت قرارداد سبدگردانی (عموماً 1 ساله) باشد.

اما به طور کلی این امکان هم وجود دارد که سرمایه‌گذار سودش را در انتهای فصل 3 ماهه یا بعضاً به صورت ماهانه هم برداشت کند.

اما این موضوع باید از قبل در قرارداد ذکر شده باشد. بنابراین ممکن است بسیاری از سبدگردان‌ها، برداشت زودهنگام سود قبل از اتمام سال را نپذیرند. سبدگردان‌هایی هم که این قید را می‌پذیرند، به سرمایه‌گذار اعلام می‌کنند که در حالت برداشت زودهنگام سود، برایند سود سرمایه‌گذار بسیار کمتر از حالت سالانه خواهد شد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چند نوع هستند:

دارای پرداخت سود ماهانه، دارای امکان دریافت سود در هر زمان و بدون پرداخت سود ماهانه. هر کدام از این حالت‌ها شرایط متفاوتی را برای برداشت سود دارند.

اگر صندوق سرمایه‌گذاری دارای پرداخت سود ماهانه باشد، در انتهای هر ماه به صورت خودکار سود آن ماه به حساب بانکی سرمایه‌گذار واریز خواهد شد.

اگر صندوق دارای امکان درخواست سود باشد، هر زمانی که سرمایه‌گذار نیاز داشته باشد، می‌تواند درخواست سود خود را به صندوق اعلام کند. پس از آن صندوق سود این مدت سرمایه‌گذار را محاسبه کرده و به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌کند.

اگر صندوق بدون واریز سود باشد، سود سرمایه‌گذار در افزایش قیمت واحدهای آن صندوق است. هر موقع که سرمایه‌گذار بخواهد، می‌تواند واحدهای صندوق را به فروش رسانده و سود و زیان خود را دریافت کند.

همان‌طور که در بند قبل توضیح داده شد، اگر فروش واحدهای صندوق پیش از موعد توافقی باشد، سرمایه‌گذار متحمل جریمه خواهد شد.

ریسک و بازده

سبدگردانی:

سبدگردان قبل از شروع سبدگردانی برای سرمایه‌گذار، بازده مورد انتظار و ریسک قابل تحمل سرمایه‌گذار را اندازه‌گیری می‌کند.

سرمایه‌گذار مشخص می‌کند که چه نوع پولی را قصد دارد وارد بازار سهام کند و تا چه میزان زندگی او به آن پول وابسته است.

آستانه‌ی تحمل ریسک و فشار عصبی سرمایه‌گذار تا چه حد است.

سرمایه‌گذار تا چه زمانی احتمالاً می‌تواند به این سبد دست نزند و به این پول احتیاج نداشته باشد. آستانه‌ی صبر او چه قدر است. حاضر است برای کسب چه میزان سود چه میزان ریسکی را متحمل شود. دید سرمایه‌گذاری او تا چه زمانی است.

این موضوعات بسیار شخصی است و برای هرکس با دیگری متفاوت است. پس نمی‌توان از روی یک‌دیگر رفتار کرد و نسخه‌ی پیشنهادی یکسانی برای سرمایه‌گذاران چید.

این فرایند که قبل از شروع سرمایه‌گذاری و عقد قرارداد سبدگردانی انجام می‌شود، شخصی‌سازی ریسک و بازده نام دارد. سبدگردان برای هر سرمایه‌گذاری، اقدام به سنجش میزان ریسک‌پذیری او می‌کند و سپس بازده مورد انتظار این سبد را، متناسب با همین میزان ریسک خواهد سنجید.

بنابراین در سرمایه‌گذاری از طریق سبدگردانی، میزان ریسک و بازده کاملاً شخصی هستند و برای هر سرمایه‌گذار با سرمایه‌گذار دیگر متفاوت است. به این معنی که ممکن است 2 شخص با یک میزان پول نزد یک سبدگردان اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند، اما بازده‌های کاملاً متفاوتی کسب کنند. علت این امر در تفاوت ریسک سبد آن‌ها است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

میزان ریسک و بازده در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برای همه‌ی دارندگان واحدهای آن صندوق یکسان است. مدیران صندوق‌ها کاری ندارند به این‌که هر شخصی چه نوع پولی را وارد بورس می‌کند (پول مازاد است، پول عجله است یا …). آن‌ها صرفاً افراد متخصص بازار بورس هستند، که با پولی که در نزد ایشان است، سعی می‌کنند بهترین بازدهی را با معقول‌ترین ریسک کسب کنند.

بنابراین اگر کسی با مثلاً 500 هزار تومان در یک صندوق خاص سرمایه‌گذاری کند، دقیقاً همان ریسک و بازدهی را دریافت می‌کند، که شخص دارای 500 میلیون تومان از آن صندوق دریافت می‌کند.

البته همان‌طور که پیشتر گفتیم (و در مقاله “صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟” به تفصیل توضیح داده‌ایم)، انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری (سهام، مختلط، درآمد ثابت و …) دارای ریسک و بازده‌های بسیار متفاوتی هستند.

تفاوت سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

قابلیت نقدشوندگی

سبدگردانی:

همان‌طور که در آیتم “مدت سرمایه‌گذاری” توصیح دادیم، هنگامی که یک شخص اقدام به سرمایه‌گذاری نزد سبدگردان می‌نماید، ضوابط و مقرراتی برای مدت قرارداد وجود دارد. برخی شرکت‌های سبدگردانی مقرارات سفت و سختی برای مدت قرارداد دارند و در صورتی که سرمایه‌گذار بخواهد زودتر قرارداد را فسخ کند، جریمه شامل حال او می‌شود.

اما خیلی از شرکت‌های سبدگردانی در این مورد انعطاف بیشتری داشته و حق فسخ زودهنگام و پیش از موعد قرارداد را، برای سرمایه‌گذار قائل می‌شوند.

بنابراین قابلیت نقدشوندگی در سرمایه‌گذاری از طریق سبدگردانی صفر نیست، اما آسان و به صورت لحظه‌ای هم نیست. نقد کردن پیش از موعد دارایی سرمایه‌گذار توسط سبدگردان، فرایندی است که ممکن است چندروز طول بکشد.

از طرفی به دلیل شرایط بازار سرمایه‌ی ایران و وجود دامنه نوسان، ممکن است بخشی از دارایی سرمایه‌گذار برای چندین روز متوالی در صف فروش گیر کند و این اتفاق می‌تواند زمان بیشتری هم نیاز داشته باشد.

اما در صورتی که دو طرف به زمان قرارداد پایبند باشند، معمولاً محدودیت زیادی برای نقدشوندگی در موعد سررسید قرارداد وجود نخواهد داشت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

نقدشوندگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فوق‌العاده بالا است.

سرمایه‌گذار هر زمانی که بخواهد می‌تواند واحدهای صندوق را بفروشد و سرمایه‌ی خود را کاملاً نقد کند. (پیشتر ذکر کردیم که صرفاً در برخی صندوق‌های سهامی بلندمدت، فروش پیش از موعد واحدهای صندوق، ممکن است مقداری جریمه برای سرمایه‌گذار ایجاد کند)

به دلیل وجود بازارگردان برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، معمولاً مشکل صف فروش هم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌گردد و در هر لحظه‌ای از بازار، این صندوق‌ها قابل معامله هستند.

مشاوره

سبدگردانی:

شرکت‌های معتبر سبدگردانی معمولاً به صورت ماهانه گزارشی از فعالیت‌های ماه را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند. این گزارش می‌تواند دارای جنبه‌های متفاوتی باشد، از صرفاً محاسبه‌ی سود و زیان ماهانه‌ی سبد گرفته، تا در پیشرفته‌ترین حالات؛ بررسی عملکرد ماهانه سهام موجود در سبد.

به عنوان نمونه، محتوای گزارش ماهانه‌ای که مجموعه سبدگردانی فردانامه به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد، شامل این موارد است: عملکرد بازار و چشم‌انداز آن – اتفاقات سیاسی و اثر آن بر بورس – علت خرید یا فروش سهم‌ها – عملکرد ماهانه شرکت‌ها – به روز رسانی چشم‌انداز سهم‌ها

هم‌چنین برخی سبدگردان‌ها، من‌جمله فردانامه، در صورت تمایل و احساس نیاز سرمایه‌گذاران، می‌توانند در هر ماه یک جلسه‌ی مشاوره حضوری با سرمایه‌گذاران ترتیب دهند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش خاصی برای مشاوره‌ی سرمایه‌گذار با آن‌ها ندارد. این صندوق‌ها حالت کاملاً عمومی دارند. معمولاً ماهی یک بار گزارشی از عملکرد ماه گذشته منتشر می‌کنند، که صرفاً میزان خرید و فروش سهام در ماه قبل را در بر دارد. هم‌چنین در صورت بروز تغییرات مهم در ساختارشان، اقدام به انتشار اطلاعیه‌ی عمومی می‌کنند.

کارمزد

سبدگردانی:

کارمزد سبدگردانی از 2 بخش تشکیل می‌شود: کارمزد ثابت و کارمزد متغیر.

کارمزد ثابت به جهت مدیریت کلی سبد و انجام اقدامات لازم برای آن است.

این درصد معمولاً رقم اندکی است. برای اکثر شرکت‌های سبدگردانی، این درصد بین 1 تا 2 است. البته هستند شرکت‌هایی که درصدهای بالاتری هم می‌گیرند. کارمزد ثابت مجموعه سبدگردانی فردانامه 1% است.

پیشتر در بخش “نحوه کسب سود” توضیح دادیم که سود متغیر سبدگردان، به سود مازاد سبد تعلق می‌گیرد. یعنی سودهای بالاتر از سود بدون ریسک (که فعلاً 20% است). این سود برای اکثر شرکت‌های سبدگردانی از 15% تا 20% است. برای مجموعه سبدگردانی فردانامه، نرخ سود متغیر 20% است.

برای آشنایی کامل‌تر با کارمزد سبدگردانی‌ها و نحوه محاسبه آن، مقاله “سود سبدگردانی چقدر است؟” را مطالعه نمایید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارمزدی جدا از همان کارمزد زمان خرید و فروش نمی‌گیرند، که میزان آن کارمزد هم نسبتاً کم است. این کارمز شبیه به همان کارمزد معاملات سهام است.

معمولاً کل کارمزد خرید واحدهای صندوق و سپس فروش آن‌ها، تقریباً 1% است.

جمع‌بندی

به طور کلی نمی‌توان گفت که لزوماً استفاده از سبدگردان بهتر است یا سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و در این مقاله سعی کردیم صرفاً به بیان ویژگی آن‌ها بپردازیم و نه قضاوت و انتخاب میان‌شان.

اما به طور قطع می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق این 2 گزینه، بهترین راهکار برای افرادی است که امکان آموزش مستقیم و کامل بورس را ندارند.

موضوع تعیین کف حداقلی برای سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های سبدگردانی، موجب می‌شود که بسیاری از افراد به سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌ها روی آورند. بنابراین قطعاً میزان استفاده از صندوق‌ها بین مردم رایج‌تر بیشتر است.

اما مزایای خاصی هم که در سیستم سبدگردانی وجود دارد، از جمله مشاوره اختصاصی با کارشناسان و احتمال کسب سود بیشتر، موجب می‌شود که تمایل استفاده از آن هم زیاد باشد.

در هر صورت چه سرمایه‌ی شما کمتر از میزان لازم (1 میلیارد تومان) برای سبدگردانی باشد و چه بیشتر از آن، ما در مجموعه سبدگردانی فردانامه برای شما خدمات و برنامه‌های ویژه‌ای داریم.

برای اطلاع از شرایط قرارداد سبدگردانی فردانامه، وارد صفحه‌ی سبدگردانی شوید و فرم مربوطه را پر نمایید. در صورتی هم که نیاز به مشاوره دارید، حتماً از مشاوره‌ی رایگان مجموعه‌ی ما استفاده کنید.

کافی است فرم دریافت مشاوره را پر کنید و یا با شماره‌ی02122079191تماس بگیرید

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد