کلاهبرداری در سبدگردانی بورس

روش‌های کلاهبرداری در سبدگردانی بورس – راهنمای فریب نخوردن!

سبدگردانی مانند هر فعالیت دیگری که به صورت مستقیم با سرمایه شما ارتباط دارد، می‌تواند شما را در دام کلاهبرداران و فرصت‌جویان بیندازد. برای همین باید درباره سبدگردان موردنظرتان تحقیق کنید و با عبارت‌هایی مثل سبدگردانی با سود تضمینی فریب افراد غیرمتخصص و سودجو را نخورید. کلاهبرداری در سبدگردانی یک مسئله جدی است.  

اگر می‌خواهید به صورت غیرمستقیم در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید و سبدگردانی را همانند گزینه‌هایی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مدنظر دارید، در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا نشانه‌های خطر را بشناسید و بتوانید یک سبدگردان مطمئن را از همه‌ی جوانب بررسی کنید. در ادامه با فردانامه همراه باشید تا دیگر عبارت‌ها و وعده‌های فریبنده شما را گمراه نکند و سرمایه‌تان از دست نرود.

امکان کلاهبرداری در سبدگردانی بورس وجود دارد؟

بله! به راحتی! سبدگردان به صورت رسمی شخصی است که تنها مدیریت سبد شما را به دست می‌گیرد و به سرمایه شما دسترسی ندارد. اما کلاهبردارانی هستند که می‌خواهند خودشان را به عنوان سبدگردان جا بزنند و با وعده‌ها یا عبارت‌هایی مثل سبدگردانی با سود تضمینی یا سبدگردانی بدون محدودیت حداقل سرمایه، افراد بسیاری را به خود جذب می‌کنند. برای اینکه این افراد را بشناسید و بتوانید سرمایه‌تان را از شر وجودشان دور نگه دارید، باید نشانه‌های خطر در سبدگردانی را بشناسید و بتوانید سبدگردان‌های معتمد را شناسایی کنید.

البته آگاهی از نشانه‌های خطر کافی نیست و شما باید بتوانید هیجان‌ها و احساسات خودتان را کنترل کنید. در این مورد هم صحبت می‌کنیم اما هر وقت در خودتان احساس طمع و ترس را مشاهده کردید، تصمیم‌گیری را کنار بگذارید و اجازه بدهید مدتی بگذرد تا بتوانید به صورت منطقی شرایط را بسنجید.

کلاهبرداری در سبدگردانی

نشانه‌هایی که باید درباره سبدگردان جدی بگیرید

سبدگردان یک فرد حقوقی است که یک شرکت سبدگردانی دارد. شرکت سبدگردانی باید ثبت شده باشد و همچنین مجوز سبدگردانی را از سازمان بورس دریافت کرده باشد. در نتیجه هر فردی که آمد و ادعا کرد می‌تواند سبد سرمایه‌گذاری شما را تشکیل دهد و سود بالایی برایتان بسازد، شک نکنید که یک کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه‌اش است. در ادامه بیشتر به نکته‌هایی می‌پردازیم که کلاهبرداران از آن طریق سعی دارند تا سرمایه شما را از دست‌تان بیرون بکشند.

وعده‌های فریبنده و دروغین

بسیاری از افرادی که در دام سبدگردان‌های غیرمجاز افتاده‌اند و دچار کلاهبرداری در سبدگردانی شده‌اند، فریب وعده‌های دروغین را خورده‌اند. در ابتدا، وقتی می‌خواهید وارد بورس شوید و در این بازار سرمایه‌گذاری کنید، باید بپذیرید که این بازار هم مانند تمام بازارهای دیگر فرصت‌ها و تهدیدهایی دارد. ریسک‌هایی دارد که لزوماً به عملکرد فرد معامله‌گر وابسته نیست که یک نفر بتواند سود رویایی بسازد و دیگری با وجود تخصص و دانش مالی نتواند.

پس اگر جایی دیدید که وعده‌هایی مثل سبدگردانی با سود تضمینی می‌دهند یا ادعا می‌کنند که با هر میزان سرمایه حاضر به سبدگردانی سرمایه شما هستند، فریب این وعده‌ها را نخورید و به خاطر طمع، سرمایه‌تان را به دست افراد سودجو نسپرید.

نداشتن مجوز از سازمان بورس

مهم‌ترین نشانه برای اینکه یک کلاهبردار را از یک سبدگردان قانونی بتوانید تشخیص بدهید، وجود مجوز سازمان بورس است. هر سبدگردان مجاز موظف است که تحت مجوز سازمان بورس فعالیت کند و فردی با ادعای سبدگردانی اما بدون مجوز رسمی، می‌تواند مشکوک به کلاهبرداری باشد. پس فریب عناوین، تبلیغات و ژست افراد را نخورید و حتماً مسائل قانونی را بررسی کنید.

موارد عجیب در قرارداد سبدگردانی

قرارداد سبدگردانی مهم است چون تنها سندی است که شما پس از اعتماد به یک سبدگردان در دست دارید. پس مفاد آن را مطالعه کنید، هرجایی از آن را که متوجه نمی‌شدید، از یک متخصص مسائل حقوقی بپرسید و در این مرحله کم‌کاری نکنید. اگر موارد عجیب و غیرمتداول مانند کارمزد بالا یا الزام به انتقال سرمایه به حساب شخصی سبدگردان را مشاهده کردید، آن قرارداد را امضا نکنید.

افراد شیاد و کلاهبردار در سبدگردانی چه کسانی هستند؟

سبدگردانی با سود تضمینی

در بازار سرمایه سود تضمینی وجود خارجی ندارد! هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که می‌تواند از بابت یک مدت مدیریت سبد سرمایه‌گذاری شما، فلان درصد سود تضمینی به شما پرداخت کند. پس هر جایی و از هر فردی شنیدید که سود تضمینی به ازای سبدگردانی به شما پرداخت می‌کند، فرار کنید و به هیچ عنوان اعتماد نکنید.

حداقل سرمایه در سبدگردانی

درآمد اصلی سبدگردان‌ها از کارمزدی است که از شما دریافت می‌کنند و این کارمزد به صورت درصدی از سرمایه شما یا سود سبدتان تعیین می‌شود. بنابراین برای سبدگردان صرفه ندارد که سرمایه‌های کوچک را بپذیرد. برای مثال، کارمزد ثابت بسیاری از سبدگردان‌ها یک درصد است. خودتان ببینید:که برای یک سرمایه ده میلیون تومانی، یک درصد برابر با صد هزار تومان می‌شود! کلاه‌تان را قاضی کنید؛ آیا صرفه اقتصادی دارد که یک سبدگردان بخواهد برای صد هزار تومان سبد شما را مدیریت کند و کلی زمان هم صرف رصد بازار و اخبار اقتصادی کند؟ خیر! پس اگر سبدگردانی گفت با هر مبلغ و سرمایه‌ای حاضر به فعالیت است، به او شک کنید و سرمایه‌تان را دستش ندهید.

برای سرمایه‌های خرد هم روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس وجود دارد که محبوب‌ترین آن انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. پس اگر سرمایه‌تان به نسبت کوچک است، به جای اعتماد به افراد سودجو، به سراغ صندوق‌ها بروید. در مطلب «بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری» ضمن معرفی انواع آن، روش چینش یک سبد از صندوق‌ها را متناسب با سطح ریسک‌پذیری توضیح داده‌ایم.

سبدگردانی کلاهبرداری است؟

نه! سبدگردانی کلاهبرداری نیست و اتفاقاً در بلندمدت یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس است. بااین‌حال سبدگردانی هم مانند دیگر فعالیت‌هایی که در زمینه مالی انجام می‌شود، می‌تواند زمینه کلاهبرداری را برای افراد سودجو فراهم کند. برای همین است که شما باید حواس‌تان را جمع کنید و نکته‌هایی که گفتیم را در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته در زمینه انتخاب سبدگردان، انتخاب منطقی و بررسی تمامی جوانب است. نباید به حس طمع و ترس خودتان تکیه کنید و حتماً مجوز سبدگردانی و نحوه عملکرد سبدگردان را مورد بررسی قرار دهید.

جمع‌بندی

با وجود شرایط اقتصادی سخت، کلاهبرداری اشکال مختلفی پیدا کرده است. بازارهای مالی به واسطه اینکه مستقیماً به سرمایه شما مربوط می‌شود، پر است از دام‌هایی که این افراد سر راهتان گذاشته‌اند. پس اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، راه اصولی آن را یاد بگیرید و به هر فردی اعتماد نکنید. در این مطلب به نشانه‌های خطر یک سبدگردان نامعتبر اشاره کردیم و سعی کردیم تا جای ممکن شرایط را برایتان روشن کنیم.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 31 نفر 4.4/5
آخرین مقالات