مشاور سرمایه‌گذاری در بورس

مشاوره سرمایه‌گذاری در بورس

بورس یکی از جذاب‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری است. مزیت‌های این بازار در مقایسه با بازارهای رقیب سبب توجه افراد به این بازار شده است؛ اما این بازار با داشتن ظرافت‌های منحصربه‌فرد خود نیازمند دانش و تخصص مالی برای تحقق یک حضور موفق در آن است. در این راه افرادی که دانش و تخصص مالی ندارند، می‌توانند از راهنمایی مشاوران سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

 در ادامه به بررسی این بازار پرداخته و با نقش این مشاوران در این بازار آشنا خواهیم شد.

آشنایی با مفهوم سرمایه‌گذاری

در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری را تعویق مصرف فعلی برای دستیابی به قدرت مصرف بیشتر در آینده می‌دانند. افراد مختلف تلاش می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری به غایی‌ترین هدف مالی خود که همان افزایش ثروت است، دست یابند. در این راه سرمایه‌گذاران دارایی‌های سرمایه‌پذیر مختلفی را بررسی کرده و در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. یکی از بازارهایی که با ارائه گزینه‌های سرمایه‌گذاری متنوع به سرمایه‌گذاران تلاش می‌کند تا نیاز آنان را پوشش دهد، بورس است.

بررسی‌ روند بازدهی این بازار در مقایسه با بازارهای رقیب نشان می‌دهد که بازدهی این بازار در نگاه بلندمدت همواره بالاتر از بازارهای موازی آن بوده است؛ اما با‌این‌حال به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که این بازار دارد، برای سرمایه‌گذاری صحیح و بهینه در آن نیازمند دارا بودن یا استفاده از تخصص هستیم. یکی از نهادهایی که می‌توانند در این راه به ما کمک کنند، نهادهای مشاوره سرمایه‌گذاری هستند.

در ادامه به بررسی این بازار پرداخته، لزوم سرمایه‌گذاری در آن را بررسی کرده و در نهایت به بررسی نقش مشاوران سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاری در این بازار می‌پردازیم. پس در ادامه با فردانامه همراه باشید.

نگاهی به تاریخچه بورس

اولین بازار بورس در قرن پانزدهم میلادی در شهر «بروژ» بلژیک ایجاد شد. کسبه و تجار این شهر در خانه شخصی به نام «واندر بورس» گرد هم می‌آمدند و به دادوستد کالاهای خود می‌پرداختند. اولین بورس اوراق بهادار نیز در کشور هلند با عرضه سهام کمپانی «هند شرقی هلند» ایجاد شد. بورس‌های اوراق بهادار بعدی نیز بورس نیویورک و لندن بودند که به‌ترتیب در سال‌های ۱۷۹۲ و ۱۸۰۱ ایجاد و تاسیس شدند.

فعالیت بورس تهران نیز در پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۶ با معامله بر روی سهام «بانک توسعه صنعتی و معدنی» آغاز شد و امروزه این بازار در دهه پنجم فعالیت خود قرار دارد. بورس ایران در طی دوران فعالیت اندک خود، فرازونشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است؛ اما شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین تحولی که در آن صورت گرفته است تصویب قانون اوراق بهادار در سال ۱۳۸۴ و جداسازی نهاد اجرایی از سیاست‌گذاری در این بازار بود.

آشنایی با لزوم سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذارانی که اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار می‌کنند از مزیت‌های زیادی منتفع می‌شوند. در ادامه به بررسی و توضیح برخی از این مزیت‌ها پرداخته و با آن‌‌ها آشنا خواهیم شد.

  • دستیابی به بازدهی خیره‌کننده: یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که با سرمایه‌گذاری در بازار بورس نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود، دستیابی به بازدهی خیره‌کننده این بازار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که با وجود فرازونشیب‌های فراوان اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و همچنین نوسانات شدید این بازار، سرمایه‌گذاری در این بازار به‌طور خیره‌کننده‌ای گزینه‌ای بهتر در مقایسه با سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری موازی بوده است.
  • در ادامه می‌توانید روند بازدهی این بازار را در مقایسه با بازارهای رقیب مشاهده کنید. (بازده تجمیعی از ابتدای سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۴۰۰)
Aggregate returns of the markets in the last two decades
روند بازدهی دو دهه اخیر بازارهای سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران

همان‌طور که مشاهده می‌کنید عملکرد بازار سهام در مقایسه با بازارهای رقیب خود قابل‌توجه است و این بازار موفق شده است تا بازدهی بیش از دو برابری نسبت به بازار سکه، سه‌ برابری نسبت به بازار مسکن، چهارده‌ برابری نسبت به افزایش نرخ دلار و ۲۵ برابری نسبت به نرخ سود بانکی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.

  • وجود ابزارهای معاملاتی متنوع: سرمایه‌گذارانی که اقدام به سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس می‌کنند، می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند که به ابزارهای سرمایه‌گذاری متنوعی دسترسی یابند. از جمله این ابزارها می‌توان به سهام، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گواهی سپرده کالاهای مختلف، اوراق قرضه و اوراق مشتقه نام برد.
  • وجود چنین ابزارهایی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که با توجه به سلایق شخصی، ریسک قابل تحمل و بازده مورد انتظار خود، دارایی سرمایه‌پذیر مناسب را شناسایی کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند.
  • نقدشوندگی: شاید بتوان گفت که بهره‌مندی از مزیت نقدشوندگی مهم‌ترین مزیتی باشد که سرمایه‌گذاران بورسی از آن منتفع می‌شوند. وجود چنین فاکتوری در این بازار سبب می‌شود که سرمایه‌گذاران بتوانند در سریع‌ترین فرصت و با کمترین زمان دارایی‌های خود را در این بازار به وجه نقد تبدیل کنند.
  • مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی: سرمایه‌گذارانی که اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت کرده و با آن‌ها شریک می‌شوند. شایان ذکر است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این مشارکت و تامین مالی این فعالیت‌ها به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.
  •  امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه کم: سرمایه‌گذاران در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانند با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این بازار بپردازند. این موضوع سبب می‌شود که هر فردی با هر میزان سرمایه‌ای بتواند در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و از مزایای آن بهره‌مند شود.
  • حفظ ارزش سرمایه: با توجه به ساختار این بازار و همچنین ابزارهای قابل دسترس در آن می‌توان با سرمایه‌گذاری در آن سرمایه خود را در مقابل تورم حفظ کرده و حتی بازدهی دلاری را نیز در این بازار به دست آورد.

آشنایی با معایب سرمایه‌گذاری در بورس

نکات یادشده تنها برخی از مزیت‌هایی است که سرمایه‌گذاران بازار سهام می‌توانند از آن منتفع شوند؛ اما در کنار موارد گفته شده این بازار دارای برخی ظرافت‌های مختص خود است که به پیچیدگی این بازار منجر می‌شوند. در ادامه تلاش می‌کنیم به برخی از این نکات اشاره کنیم.

  • نوسانات قیمتی قابل‌توجه: یکی از مهمترین ویژگی‌های ذاتی بازار سهام وجود نوسانات قیمتی شدید در این بازار است که سبب وجود ریسک بیشتر این بازار، نسبت به بازارهای رقیب می‌شود. براساس اصل ریسک و بازده تحمیل ریسک بیشتر با کسب بازدهی بیشتری نیز به‌طور معمول همراه است که این موضوع دلیل پیشتازی این بازار نسبت به بازارهای رقیب نیز شناخته می‌شود.
showing stock exchange market 1
آشنایی با مزیت‌های بازار سهام
  • پیچیدگی‌های ابزارهای موجود: تنوع ابزارها و وجود نکات منحصربه‌فرد برای هر یک از آن‌ها، سرمایه‌گذاری در این بازار را برای سرمایه‌گذاران پیچیده می‌کند. به همین دلیل برای سرمایه‌گذاری در این بازار نیازمند مطالعه و شناخت ابزارهای موجود در آن هستیم.
  • دخالت‌های گاه‌‌وبیگاه دولت: با توجه به ساختار مالکیتی بورس تهران، این بازار در تیررس دخالت‌های گاه‌وبیگاه دولت قرار دارد؛ اما بازارهای رقیب به‌دلیل ساختارهای مختص خود از این دخالت‌ها مبرّا هستند.
  •   غیر ملموس بودن دارایی‌های مالی: دارایی‌های مالی به‌دلیل دارا بودن ویژگی غیر مشهود بودن خود در مقایسه با دارایی‌های فیزیکی رفتار قیمتی هیجانی‌تری داشته و به‌طور معمول بیشتر و کمتر از ارزش ذاتی خود، قیمت‌گذاری می‌شوند.

همان‌طور که اشاره شد وجود این نکات سبب پیچیدگی دوچندان بازار سهام می‌شود. در این راستا سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند می‌توانند از راهنمایی‌های مشاوران سرمایه‌گذاری استفاده کنند. مشاوران سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند تا با ارائه نکات و راهنمایی‌های خود، پیچیدگی‌های این بازار را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده و بازدهی آنان را نیز دوچندان کنند. در ادامه به بررسی خدماتی می‌پردازیم که مشاوران سرمایه‌گذاری به ارائه آن‌ها می‌پردازند.

خدمات مشاوران سرمایه‌گذاری

خدماتی که مشاوران سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند بسیار گسترده است. در ادامه می‌توانید با برخی از این خدمات آشنا شوید.

  • پیشنهاد بهترین گزینه سرمایه‌گذاری: همان‌طور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین مزایای بازار بورس وجود ابزارهای متنوع و متعدد سرمایه‌گذاری در آن است. مشاوران سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند تا با تحلیل و پیش‌بینی روند قیمتی این ابزارها بهترین ابزار را برای سرمایه‌گذاران معرفی کرده و بازدهی بهینه‌ای را نصیب آن‌ها کنند.
  •  چینش پرتفوی و کاهش ریسک: مشاوران سرمایه‌گذاری با تخصیص بهینه دارایی سرمایه‌گذاران خود در میان ابزارهای مختلف ریسک تحمیل شده توسط آنان را کاهش می‌دهند. همین موضوع کیفیت بازده به‌دست‌آمده توسط آنان را بیش از پیش افزایش می‌دهد.
  •  ارائه گزارشات تحلیلی: مشاوران سرمایه‌گذاری با ارائه گزارشات مستمر تحلیلی خود تلاش می‌کنند تا سرمایه‌گذاران خود را از آخرین وضعیت این بازار آگاه کنند. در این گزارشات اخبار و تحولات مربوط به اقتصاد کلان تا صنایع و نمادهای پر پتانسیل بررسی شده و معرفی می‌شوند.
  •  ارزیابی عملکرد: مشاوران سرمایه‌گذاری به‌صورت دوره‌ای به بررسی و ارزیابی عملکرد خود می‌پردازند تا در صورتی که آن‌ها نتوانند عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهند، به اصلاح مشاوره‌های خود بپردازند.
  •    برگزاری جلسات دوره‌ای منظم: با توجه به تحولات شدید بازار بورس مشاوران سرمایه‌گذاری جلسات منظمی را به‌صورت پیوسته برای سرمایه‌گذاران برگزار می‌کنند تا در صورت وقوع هرگونه تحول و تغییر در متغیرها، سرمایه‌گذاران را از این موضوع آگاه کنند.
  •  تعیین ریسک و بازده مورد انتظار: مشاوران سرمایه‌گذاری با انجام آزمون‌های سنجش ریسک تلاش می‌کنند تا ریسک مورد پذیرش سرمایه‌گذاران را بسنجند؛ همچنین با توجه به اهداف مالی آن‌ها بازدهی که مورد انتظار آن‌ها است نیز مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.
  • برنامه‌ریزی مالی: نوسانات شدید اقتصاد ایران در سال‌های اخیر و تورم‌های سرسام‌آور آن سبب عدم تطابق میان درآمد و هزینه افراد شده است. مشاوران سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنند تا با ارائه مشاوره‌های مالی خود بهبود وضعیت مالی افراد را پیگیری کنند.
a man trading on his cellphone nd PC at the same time
آشنایی با خدمات مشاوران سرمایه‌گذاری

مشاوره سرمایه‌گذاری در فردانامه

با توجه به مزایای قابل‌توجه سرمایه‌گذاری در بازار سهام و پیچیدگی‌های ذاتی این بازار، فردانامه تصمیم دارد که در جهت کمک به سرمایه‌گذاران با ارائه راهنمایی و مشاوره در این زمینه، به سرمایه‌گذاران کمک کند. فردانامه تلاش می‌کند تا با بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری این بازار و پیش‌بینی افق پیش روی آن بهترین گزینه‌ها را به سرمایه‌گذاران معرفی کند. در این راستا فردانامه از مهارت و دانش متخصصان مالی این بازار بهره می‌برد.

 در ادامه می‌توانید برخی از خدماتی که تیم مشاور سرمایه‌گذاری فردانامه به ارائه آن‌ها می‌پردازد را مشاهده کنید.

  •   بررسی وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذار و ارائه راهکارهایی برای بهینه‌سازی آن
  • برگزاری جلسات منظم و پیوسته برای سرمایه‌گذار (حضوری یا آنلاین، بنا به درخواست متقاضی)
  • تحلیل گزینه‌های سرمایه‌گذاری و پیشنهاد بهترین گزینه در میان آن‌ها به سرمایه‌گذاران
  • انجام آزمون سنجش ریسک و تعیین میزان ریسک قابل تحمل به سرمایه‌گذار
  • بررسی وضعیت، اهداف مالی و میزان بازده مورد انتظار سرمایه‌گذار
  • ارائه خدمات با کیفیت با کارمزد قابل قبول
  • امکان استفاده از خدمات به‌صورت آزمایشی و در صورت تمایل سرمایه‌گذار تداوم روند همکاری
  • پاسخ به سوالات موردی سرمایه‌گذار و کمک به افزایش سواد مالی او
  • بررسی وضعیت مالی متقاضی و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود آن
  • در صورت تمایل به استفاده از خدمات مشاور سرمایه‌گذاری فردانامه می‌توانید با مراجعه به صفحه مشاوره سرمایه‌گذاری فردانامه و تکمیل فرم مشخصات از خدمات فردانامه در این زمینه استفاده کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید بازار بورس با وجود تمام نوسانات آن، یکی از جذاب‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در میان گزینه‌های قابل دسترس سرمایه‌گذاران است. فرصت‌های زیادی از دل نوسانات این بازار حاصل می‌شود که می‌تواند بازدهی خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. در این راه افرادی که دانش و تخصص سرمایه‌گذاری در این بازار را ندارند، می‌توانند از راهنمایی‌های مشاوران سرمایه‌گذاری استفاده کنند. 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 0 نفر 0/5
آخرین مقالات