سبدگردانی

مزایا و معایب سبدگردانی چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازار بورس همواره یکی از دغدغه افرادی بوده که نمی‌خواستند سرمایه‌شان راکد بماند. بااین‌حال این بازار نیازمند زمان زیاد و تخصص مالی است. بدون این دو کسب بازدهی مناسب کار سختی است.

سبدگردانی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند سرمایه شما را در این بازار درگیر کند و در بلندمدت، یک بازدهی عالی را نصیب شما کند. از طرفی روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم زیادند و به سبدگردانی محدود نیستند. در این مطلب خواهید دانست که آیا استفاده از خدمات سبدگردانی خوب است یا نه. در چه مواقعی باید به سراغ سبدگردانی بروید و اینکه چه مزایا و معایبی متوجه این نوع از سرمایه‌گذاری است. با فردانامه همراه باشید.

سبدگردانی چیست

مزایای سبدگردانی چیست؟

وقتی می‌خواهید یک روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید، باید بدانید که این روش چه مزیت‌هایی نسبت به روش‌های دیگر دارد. سبدگردانی به عنوان یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، مزیت‌های مختلفی دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. فراموش نکنید که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی همواره ریسک به خصوص خودش را دارد؛ اما شما با انتخاب درست می‌توانید این ریسک را به نحو احسن مدیریت کنید.

زمان و سبد اختصاصی برای شما

در استفاده از خدمات سبدگردانی، شما در هر لحظه می‌توانید ببینید که چه فعالیت‌هایی روی سرمایه شما انجام شده است. دلیل هر حرکت و هر خرید و فروش را در گزارش مفصل سبدگردانی پیدا می‌کنید و خلاصه اینکه در جریان تمامی موارد خواهید بود. سبدگردانی فردانامه خود را موظف می‌داند تا شما را در جریان تمام جزئیات قرار دهد و حتی پیش از شروع فعالیت، با دادن مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری به شما، میزان ریسک‌پذیری‌تان را بسنجد و متناسب با آن برایتان سبد اختصاصی بچیند.

تجربه و مهارت سبدگردان

سال‌ها فعالیت در بازار سرمایه باعث شده است تا سبدگردان معتمد در هر لحظه بهترین تصمیم را برای سبد سرمایه‌گذاری شما بگیرد. اگر یک سبدگردان حرفه‌ای داشته باشید، دیگر نگرانی‌ای از جهت افت و صعود بازار نخواهید داشت و می‌دانید که در بلندمدت، عملکرد سبدگردان بهتر از میانگین بازار خواهد بود.

از طرف دیگر، شما این تجربه و مهارت را در ازای کارمزدی اندک دریافت می‌کنید و در نهایت، رشد سرمایه شماست که تمامی هزینه‌ها را جبران خواهد کرد.

 جلوتر از بازار

با استفاده از خدمات سبدگردانی فردانامه شما همواره یک قدم جلوتر از بازار حرکت می‌کنید. چراکه سبدگردانی متشکل از یک تیم حرفه‌ای است که در هر لحظه اخبار و گزارشات را بررسی و بهترین تصمیم‌ها را فارغ از احساس و هیجان برای سبد شما می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید درگیر هیجانات کوتاه‌مدت بازار نشوید و یک سبد حرفه‌ای از سهام تشکیل دهید، به سراغ سبدگردانی بروید.

معایب سبدگردانی

سبدگردانی هم مانند دیگر فعالیت‌هایی که در زمینه مالی انجام می‌شود، با معایب و محدودیت‌هایی مواجه است. اگر شما هم فکر می‌کنید که سبدگردانی بهترین گزینه برای شماست، در ادامه مواردی را به شما یادآور می‌شویم تا با آگاهی بیشتر قدم بردارید. البته برخی از این موارد شامل ریسک معاملات می‌شود و به روش سرمایه‌گذاری شما وابسته نیست. اما دانستن این موارد به آسان شدن تصمیم‌گیری برای شما کمک می‌کند.

محدودیت حداقل سرمایه

بسیاری از سبدگردان‌ها یک حداقل سرمایه برای پذیرش سرمایه‌گذار دارند. این یعنی شما برای ورود به این بازی به یک حداقلی از سرمایه نیاز دارید. نکته مهم‌تر این است که اگر پیش از این تجربه استفاده از خدمات سبدگردانی نداشته باشید، ممکن است نخواهید به یک مرتبه سرمایه زیادی را درگیر کنید. اما سبدگردانی این محدودیت جدی را دارد.

حداقل سرمایه برای پذیرش سرمایه‌گذار در سبدگردانی اختصاصی فردانامه، یک میلیارد تومان است. بااین‌حال فردانامه به فکر همه بوده و برای افرادی که این حداقل سرمایه را ندارند یا نمی‌خواهند درگیر کنند هم برنامه دارد. کافی است با مشاوران فردانامه تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهند.

امکان کلاهبرداری بدون بررسی مجوز

در حال حاضر ما ۸۰ سبدگردان مجاز و ثبت‌شده در سازمان بورس داریم. تعداد کسانی که ادعای سبدگردانی دارند، بسیار بیشتر از ۸۰ مورد است و همین یعنی امکان کلاهبرداری در زمینه سبدگردانی بسیار بالاست! کافی است شما حواس‌تان نباشد و مجوز شخص را به صورت دقیق و از سایت خود سازمان بورس چک نکنید!

بنابراین قبل از عقد قرارداد سبدگردانی مجوز شرکت سبدگردانی را از سایت سازمان بورس بررسی کنید. همچنین به یاد داشته باشید که یک فرد حقیقی نمی‌تواند سبدگردان باشد.

 ریسک و بازده نامشخص

متأسفانه همانند دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازدهی و ریسک هر سبدگردان مشخص نیست. یعنی شما نمی‌توانید به صورت اینترنتی و با چند کلیک بازدهی سالانه و ضریب آلفا-بتای آن‌ها را دربیاورید. این موضوع به خاطر این است که هر سبدگردان چندین استراتژی مختلف دارد و برای هر فرد متناسب با ریسک‌پذیری او یک سبد سرمایه‌گذاری تشکیل می‌دهد. برای همین داشتن یک کارنامه مشخص کار سختی است؛ چرا که میزان بازدهی و ریسک هر سبد بستگی به سرمایه‌گذار دارد و سبدگردان فقط نقش مدیریتی و اجرایی را برعهده گرفته است.

مقایسه سبدگردانی و صندوق سرمایه‌گذاری

مقایسه سبدگردانی با سرمایه‌گذاری شخصی

بسیاری از افراد تمایل دارند که خودشان در بازار بورس فعالیت کنند و به صورت مستقیم به خریدوفروش سهام بپردازند. سرمایه‌گذاری شخصی روشی است که در آن صفر تا صد تصمیم‌گیری‌ها برعهده شماست. اما این روش برای افرادی مناسبی است که وقت کافی برای تحلیل بازار و همچنین دانش مالی بالایی دارند.

سبدگردانی با برخورداری از یک تیم متخصص و مجرب، می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای افرادی باشد که وقت لازم برای پیگیری بازار را ندارند یا حوزه کاری‌شان به‌کلی متفاوت از فضای سرمایه‌گذاری است. سبدگردان به صورت مداوم به شما گزارش ارائه می‌دهد و با تحلیل وضعیت بازار و سهام سبدتان به شما نشان می‌دهد که بهترین مسیر برای آینده سرمایه‌تان به چه صورت است. ریسک سرمایه‌گذاری با وجود افراد متخصص کاهش می‌یابد و برای همین بهتر است حتی اگر تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری شخصی دارید، تنها با بخشی از سرمایه‌تان با خریدوفروش مستقیم سهام بپردازید و مابقی را در اختیار صندوق‌ها و سبدگردان قرار دهید.

اما آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهتر از سبدگردانی نیستند؟ چه تفاوتی وجود دارد که سبدگردانی را متمایز از صندوق سرمایه‌گذاری می‌کند؟

مقایسه سبدگردانی با صندوق سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان معروف‌ترین روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یکی از گزینه‌هایی است که بسیاری از افرادی که وقت کافی ندارند، به آن‌ها رجوع می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت سبدگردانی با صندوق سرمایه‌گذاری، اختصاصی بودن آن است. صندوق‌ها سرمایه افراد زیادی را جمع می‌کنند و در نهایت بر اساس امیدنامه خود دست به چیدن سبدی از سهام‌های مختلف می‌زنند. در سبدگردانی، ضمن مشاوره سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذار، سبد او بر اساس ریسک‌پذیری شخصی و همچنین ترجیح او بسته می‌شود.

ارائه گزارش، دردسترس بودن و ارتباط اختصاصی از دیگر مواردی است که سبدگردانی را از صندوق‌های سرمایه‌گذاری متمایز می‌سازد. اگر می‌خواهید سرمایه‌تان را به صورت اختصاصی در بازار بورس وارد کنید، سبدگردانی گزینه بهتری از صندوق‌هاست.

چه زمانی استفاده از خدمات سبدگردانی خوب است؟

از آن‌جایی که سبدگردانی یک فعالیت مستقیم در بازار بورس است و مبتنی بر استراتژی معاملاتی سبدگردان مدیریت می‌شود، بهترین زمان استفاده از سبدگردانی وقت‌های رونق بازار است. به عبارتی در زمان‌های رونق، بازدهی سبدگردانی با پذیرش ریسک کمتر، بیشتر از میانگین افراد با ریسک مشابه خواهد بود و همین امر باعث جذابیت بیشتر این روش سرمایه‌گذاری شده است.

پس هر زمانی که می‌دانستید بازار در حال رونق گرفتن است، می‌توانید سرمایه‌تان را به سبدگردان بسپارید. اگر هم می‌خواهید درباره وضعیت بازار و پیش‌بینی آینده آن بیشتر بدانید، می‌توانید از خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری فردانامه استفاده کنید.

جمع‌بندی

بسیاری از افرادی که می‌خواهند هم در بورس فعال باشند و هم ریسک فعالیت خود را کاهش دهند، به روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری روی می‌آورند. یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از خدمات سبدگردانی است که می‌تواند در میان‌مدت بازدهی بیشتر از میانگین افراد با ریسک مشابه را نصیب سرمایه شما کند. اگر به فکر یک روش مطمئن برای سرمایه‌گذاری هستید، می‌توانید روی سبدگردانی حساب باز کنید. 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات