لیست سبدگردان‌ها

لیست سبدگردان‌های مجاز

امروزه تعداد زیادی از شرکت‌ها و حتی اشخاص حقیقی، فعالیت‌های مربوط به سبدگردانی را انجام می‌دهند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا تمام این افراد و شرکت‌ها از مجوزهای قانونی لازم برای این کار برخوردارند؟ خیر.

شاید در ذهن شما نام تعداد زیادی از شرکت‌های سبدگردان وجود داشته باشد که هیچ وقت، مجوز قانونی آن‌ها را بررسی نکرده‌اید و شاید حتی از همکاری با آن‌ها تجربه خوبی هم داشته باشید و اینجاست که سوال دوم مطرح می‌شود. چرا داشتن مجوزهای قانونی و فعالیت یک شرکت سبدگردان به صورت مجاز اهمیت دارد؟

این سوالی است که قصد داریم در این مطلب از فردانامه به آن پاسخ دهیم و در کنار آن ویژگی‌های سبدگردان‌های مجاز و شیوه پیدا کردن آن‌ها را بررسی نماییم.
مطلب مرتبط: سبدگردانی اختصاصی

چرا بودن در لیست سبدگردان‌های مجاز مهم است؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی روشن است. مجاز و قانونی بودن هر شرکتی، اطمینان بیشتری برای شما ایجاد می‌کند. علاوه‌برآن وقتی یک شرکت سبدگردانی در لیست سبدگردانی سازمان بورس درج می‌شود، شما می‌توانید مطمئن باشید که افرادی متخصص پشت این شرکت هستند و بررسی‌های اولیه درباره صلاحیت افراد انجام شده است. اجازه بدهید کمی جزئی‌تر وارد این موضوع شویم.

حداقل ریسک با لیست سبدگردان‌های مجاز

ذات سرمایه‌گذاری به معنای پذیرش ریسک است اما این موضوع به این معنا نیست که باید غیرمنطقی عمل کرد. وقتی شما به مجموعه اعتماد می‌کنید که در لیست سبدگردان‌ها قرار دارد، احتمال سرقت سرمایه خود را به صفر می‌رسانید. اگرچه نباید برداشت کرد که هر شرکت یا شخصی که در این لیست قرار ندارد کلاهبردار است. 

 اگر بخواهیم کمی ساده‌تر درباره این موضوع صحبت کنیم، سبدگران غیرمجاز، هیچ الزام قانونی صریحی برای حفظ سرمایه شما ندارد. البته که از بین رفتن سرمایه شما برای سبدگردان غیرمجاز هم تبعاتی دارد اما چون این موضوع به شکل قراردادی دوطرفه شکل می‌گیرد، احقاق حق شما فرایند زمان‌بری خواهد بود.

لیست سبدگردان‌ها

تخصص بیشتر را در لیست سبدگردان‌های مجاز پیدا کنید

اگرچه برخی از افراد شاغل در این حوزه تخصص و تجربه بالایی دارند اما حقیقت این است که تخصص آن‌ها به پای یک مجموعه سبدگردانی مجاز نمی‌رسد. معمولا تیم سبدگردانی از افرادی متخصص در حوزه‌های اقتصادی و مالی و حتی روانشناسی بازار تشکیل شده است. این یعنی سبدگردانی شرکت‌های مجاز حاصل نظرات تیمی متخصص و چند رشته‌ای است و حتماً خودتان هم حدس می‌زنید که چنین مجموعه‌ای تصمیمات بهتری را اتخاذ خواهد کرد.

انتخاب مطمئن‌تر 

شرکت‌های سبدگردان مجاز موظف هستند تا شرایط همکاری و البته اطلاعات مربوط به سود و زیان خود را در اختیار مشتریان قرار دهند. در حالی که چنین الزامی برای افراد خارج از این لیست وجود ندارد. اگر کمی بدبینانه‌تر به این موضوع نگاه کنیم، سبدگردان‌های غیرمجاز ممکن است برای جذب مشتری بیشتر درباره نحوه عملکرد خود و شرایط همکاری کاملا صادق نباشند.

طبیعتاً در دست داشتن اطلاعاتی صحیح و کامل درباره نحوه عملکرد و شرایط همکاری، کار شما را برای مقایسه و انتخاب سبدگردان مورد نظرتان راحت خواهد کرد.

ویژگی‌های سبدگردان مجاز چیست؟

طبق قوانین بورس و اوراق بهادار هر شرکتی برای اخذ مجوز شرکت سبدگردانی باید موارد زیر را رعایت کند:

·         شرکت باید اساسنامه خود را طبق اصول تعیین شده به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهد. این یعنی شفافیت در فعالیت سبدگردان که می‌تواند خیال شما را از هر جهت راحت کند. مشخص بودن اساسنامه، یعنی مشخص بودن نحوه فعالیت و شیوه همکاری و این موضوع یعنی شما دقیقا می‌دانید که چه فرآیندی در حال انجام است و این یعنی حداقل ریسک ممکن.

·         شخص حقیقی نمی‌تواند به صورت قانونی امور سبدگردانی را انجام دهد.

·         برنامه‌ها و اهداف و صورت‌های مالی پیش بینی شده باید به نحوی معقول و مطابق زمینه فعالیت شرکت تنظیم شده باشد. این یعنی امکان ادعاهای کذب و دور از دسترس برای جذب مشتری بیشتر وجود ندارد.

·         باید نظر حسابرس در مورد آخرین دوره مالی فعالیت شرکت مطلوب باشد. این مورد یک گزینه نظارتی است که به صورت سالانه فعالیت شرکت را بررسی نموده و خیال شما را از رعایت مقررات و شرایط ذکر شده در اساسنامه راحت می‌کند.

این‌ها برخی از شرایط ضروری سبدگردانی بودند که برای فعالیت مجاز و دریافت مجوز لازم هستند. اگر شرکتی همه این شرایط را داشته باشد می‌تواند با دریافت مجوزهای لازم، در لیست سبدگران‌ها قرار بگیرد. می‌بینید که این شرایط به نحوی تعیین شده‌اند که حداکثر شفافیت و نظارت در عملکرد شرکت وجود داشته باشد. پس شما با انتخاب از لیست سبدگردان‌های مجاز خیال خود را از بابت ریسک کلاهبرداری یا از بین رفتن سرمایه راحت می‌کنید.

چطور لیست سبدگردان‌های مجاز را پیدا کنیم؟

خب تا اینجا در مورد اهمیت مجاز بودن و فعالیت قانونی سبدگردان صحبت کردیم و حالا وقت آن رسیده تا سراغ روش پیدا کردن سبدگردان مجاز برویم. راه بسیار ساده است. کافیست به این سایت مراجعه کنید و لیست سبدگردان‌ها را مشاهده کنید. جالب است بدانید که تنها ۸۰ سبدگردان مجاز در کشور وجود دارد.

معرفی شرکت‌های سبدگردانی مجاز

در این بخش به معرفی چند شرکت از لیست سبدگردان‌ها خواهیم پرداخت. این چند شرکت تنها به عنوان نمونه از شرکت‌های سبدگردانی مجاز انتخاب شده‌اند و هیچ برتری یا دلیلی در انتخاب آن‌ها وجود ندارد. 

سبدگردان آسمان

این شرکت که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ و با شماره مجوز ۴۱۱۶۶۰ آغاز کرده است یکی از شرکت‌های مجاز لیست سبدگردان‌ها به حساب می‌آید. میزان کارمزد ثابت این سبدگردان دو درصد است و حداقل مدت سرمایه گذاری در آن هم دوازده ماه است. معمولا تمام شرکت‌ها حداقل میزان سرمایه‌گذاری را نیز مشخص می‌کنند که شرکت آسمان هم از این قاعده مستثنی نیست و حداقل میزان سرمایه گذاری در این شرکت یک میلیارد تومان است.

سبدگردان اقتصاد بیدار

این شرکت که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ و با سرمایه اولیه بیست میلیارد تومانی آغاز کرده، از دیگر شرکت‌های لیست سبدگردان‌ها است. این شرکت نرخ کارمزد خود را یک درصد قرار داده و به شهرستان‌ها نیز خدمات ارائه می‌کند. حداقل میزان و مدت سرمایه‌گذاری در این سبدگردان هم به ترتیب یک میلیارد تومان و دوازده ماه است.

سبدگردان انتخاب مفید

این سبدگردان که تحت نظر کارگزاری مفید کار خود را از سال ۱۳۹۵ آغاز نمود از دیگر شرکت‌های عضو لیست سبدگردان‌ها است. این شرکت بیشتر روی سرمایه‌گذاری محافظه‌کارانه تمرکز دارد. نرخ کارمزد ثابت این شرکت یک درصد است و حداقل میزان و مدت سرمایه گذاری در آن هم به ترتیب پنج میلیارد تومان و بیست و چهار ماه است.

سبدگردانی اختصاصی فردانامه

فردانامه سبدگرانی اختصاصی ارائه می‌دهد. حسن کاظم‌زاده به عنوان مدیر فردانامه، سال‌ها در زمینه سبدگردانی در سبدگردانی فارابی فعالیت داشته است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات فردانامه سرمایه‌تان را به مدیریت حسن کاظم‌زاده و تحت نظارت سبدگردانی فارابی، بسپارید تا علاوه‌بر کسب سود از بازار بورس، از مشاوره تخصصی سرمایه‌گذاری هم بهره‌مند شوید. 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا اهمیت انتخاب از لیست سبدگردان‌ها و شرایط قانونی آن‌ها را با هم مرور کنیم و در نهایت به معرفی چند سبدگردان مجاز بپردازیم. آشنایی با لیست سبدگردان‌ها خیال شما را از شفافیت و ریسک کمتر و البته داشتن انتخابی مطمئن راحت می‌کند. سبدگردانی اختصاصی فردانامه کنار شماست تا لذت یک سرمایه‌گذاری مناسب و جذاب را تجربه کنید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات