صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط چیست؟

این صندوق یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذ‌اری بورسی است، که نام آن بیان‌گر تمام ویژگی‌های مختص به خودش می‌باشد. موجودی این صندوق مخلوطی است از سهام و اوراق درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی. صندوق مختلط در تمام ویژگی‌ها، چیزی است مابین صندوق‌های سهامی و صندوق‌های درآمد ثابت. از لحاظ ریسک و بازدهی مورد انتظار، از نظر ترکیب دارایی و … چیزی است میان آن دو نوع صندوق.

ترکیب دارایی‌ها

ترکیب دارایی‌ها در صندوق مختلط به این‌گونه است که حداقل سرمایه‌گذاری، هم در سهام و هم در اوراق درآمد ثابت و سپرده‌ی بانکی، معادل 40% از ارزش کل دارایی‌ها می‌باشد و 20% باقی‌مانده در اختیار مدیریت صندوق است.

مدیریت برای 20% مابقی‌ای که در اختیار دارد، با نظر کارشناسان و متخصصان صندوق سرمایه‌گذاری، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، پیش‌بینی آینده‌ی اقتصاد کشور، اوضاع قیمت‌های جهانی، نحوه‌ی روند فعلی و پیش‌بینی از روند آتی بازار سرمایه و بازارهای موازی حق دارد تصمیم‌گیری کند و آن را بین هرکدام از بخش‌های سهام و درآمد ثابت و سپرده بانکی توزیع کند. بنابراین سهم سرمایه‌گذاری در هر کدام از موارد اوراق درآمد ثابت و سپرده بانکی و سهام،60% از کل منابع مالی خواهد بود.

نقش حد نصاب سهام و اوراق در سودآوری

نحوه‌ی انتخاب سهام و اوراق از میان گزینه‌های موجود در بازار، قطعاً در میان صندوق‌های مختلف، متفاوت است، اما در بین صندوق‌های فعال در بازار، نحوه‌ی اختصاص این درصدها بین سهام و اوراق در حالات مختلف بازار، تقریباً یکسان خواهد بود.

زیرا اصولاً این‌گونه است که هرچه روند بازار در صعودی بودن تثبیت بشود، صندوق‌ها میزان اختصاص منابع به بخش سهام را افزایش خواهند داد و ممکن است تا 60% کامل هم در راستای خرید سهام سرمایه‌گذاری کنند و برای اوراق هم همان 40% حداقلی را بگذارند.

زمانی هم که بازار در دوره‌ی رکود و سقوط قرار دارد، مدیران صندوق درصد متعلق به سهام را به حداقل، که 40% باشد، تقلیل خواهند داد و درصد اوراق درآمد ثابت و سپرده‌ی بانکی را تا 60% افزایش خواهند داد.

این آپشن تعیین حد نصاب و اجازه‌ی مدیریت در تغییر دادن آن، باعث می‌شود که صندوق در زمان سقوط بورس، کم‌ترین زیان ممکن را به سرمایه‌گذار برساند و در رونق‌ها هم بیشترین مقدار ممکن سود را نصیب سرمایه‌گذارن کند. به این نحو که وقتی قیمت عمومی سهام در حال ریزش است (و آن بخش مربوط به سهام مدام کم‌تر و کم‌تر می‌شوند و ارزش‌شان پایین‌تر می‌آید)، مقدار سودی که بدون ریسک و تقریباً تضمین شده است، کمی از زیان مربوط به ریزش سهام را جبران کند.

هم‌چنین در دوره‌ی صعود بورس، افزایش میزان سرمایه‌گذاری در سهام تا سقف 60%، باعث می‌شود که مقدار بیشتری از سود عمومی ناشی از صعود بورس نصیب سرمایه‌گذار در صندوق گردد.

سود و ریسک صندوق مختلط

اصل محکم و غیرقابل‌انکاری در بازارها است و آن این‌که: اگر سود بالاتر می‌خواهی، باید ریسک بالاتری بکنی (اتفاقات شانسی و غیرقابل تکرار و غیر اصولی را کنار می‌گذاریم). در بازارهای مالی هم این اصل حاکم است. اگر کسی می‌خواهد سود بیشتری نصیبش بشود، باید دارایی‌ای را بخرد که ریسک بیشتری هم دارد. اگر سرمایه‌گذاری می‌خواهد ریسک بسیار کمی را متحمل بشود، قطعاً سود و زیان احتمالی بسیار کمی هم عایدش خواهد شد.

بدون شک در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کم‌ترین ریسک متعلق به صندوق‌های درآمد ثابت است، پس کم‌ترین سود انتظاری هم در این دسته است. بیش‌ترین ریسک هم متعلق به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی است، پس بیشترین سود انتظاری هم در این دسته است. صندوق‌های مختلط چیزی بین این دو گروه هستند، هم در زمینه‌ی ریسک و هم در زمینه‌ی سود.

صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت در دو سر طیف ریسک و سود قرار دارند و صندوق سرمایه‌گذاری مختلط در میانه‌ی این طیف قرار می‌گیرد. در صندوق درآمد ثابت، بیشترین حجم سرمایه صرف سپرده‌گذاری در بانک و خرید اوراق با درآمد ثابت می‌شود، پس میانگین سود این صندوق حدوداً در رِنج سود بانکی قرار دارد.

در صندوق‌های سهامی بیش‌ترین سرمایه صرف خرید سهام می‌شود، پس میانگین سود آن تقریباً نزدیک به تغییرات شاخص خواهد بود. در صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، که منابع مالی ترکیبی از سهام و سپرده‌گذاری در بانک و اوراق درآمد ثابت است، میانگین سود صندوق چیزی بین سود بانکی و تغییرات شاخص خواهد بود.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق مختلط مناسب کدام گروه از سرمایه‌گذاران است؟

این صندوق‌ها برای افرادی مناسب است که سطح ریسک‌پذیری و توقع سود آن‌ها نه آن‌قدر اندک است که کل سرمایه‌ی خود را در صندوق درآمد ثابت بگذارند و نه آن‌قدر سطح ریسک‌پذیری و سود مورد انتظار بالایی دارند که همه‌ی سرمایه‌ی خود را در صندوق سهامی سرمایه‌گذاری کنند. این افراد با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط می‌توانند ضمن پذیرش ریسکی پایین‌تر، از بخشی از سود سرمایه‌گذاری در بورس بهره‌مند شوند.

این صندوق‌‌ها (برعکس اکثر صندوق‌های درآمد ثابت) سود تضمین‌شده ندارند، اما امکان سودسازی آن‌ها نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر است. طبیعی است اگر بازار سهام صعودی بشود، بازدهی صندوق‌های مختلط از صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر خواهد بود.

اولین و ساده‌ترین نگاه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این است که این‌ها مناسب افرادی ست که خودشان نمی‌توانند فعالیت دقیق و مستمر در بورس داشته باشند و به همین دلیل در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که سرمایه‌شان با مدیریت و علم متخصصان سرمایه‌گذاری شود و از بخشی از سود بازار بهره‌مند بشوند.

همواره یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری تریدرها و تحلیل‌گران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی هستند. این صندوق‌ها را می‌توان به چشم سهام نگاه کرد، مانند سایر سهام موجود در بورس. باید با کمی فروتنی و زیر پا گذاشتن غرور، اذعان کرد که قطعاً اشخاص دیگری در بازار هستند که تحلیل و سوادشان از ما بالاتر است.

تعداد زیادی از این افراد هم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند که کارشان این است که سهام و اوراق مناسب را پیدا و خریداری کنند و پورتفوی بهینه‌ای بچینند. حتی ممکن است تحلیل‌گر به هر دلیلی معتقد به صعودی بودن بازار طلا باشد، اما به دلیل مسائل امنیتی نتواند طلای فیزیکی را خریداری و نگهداری کند، در این زمان هم بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا است.

افراد می‌توانند با اتکا به دانش و آگاهی خود، انواع این صندوق‌ها را پیدا کنند و پورتفوهای‌شان را بررسی کنند (این صندوق‌ها ملزم هستند انتهای هرماه گزارش فعالیت و تغییرات پوتفوی‌شان را در کدال منتشر کنند) و از نوع نگاه سرمایه‌گذاری‌شان مطمئن شوند.

می‌توان به سایت فیپیران هم مراجعه کرد و تمام صندوق‌ها و نحوه‌ی عملکرد و امتیازشان، میزان نقدینگی‌شان و تمام موارد مرتبط و مهم دیگرشان را مشاهده و با هم مقایسه کرد و از بین آن‌ها بهترین گزینه و نزدیک‌ترین گزینه به نگاه بورسی‌مان را بررسی و انتخاب کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند برای همه، از افراد معمولی و ناآگاه به بورس گرفته تا تحلیل‌گران قدیمی و متخصص بورس، مفید باشد.

مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط برای عموم مردم:

-امکان سرمایه‌گذاری با هر مبلغی
-مدیریت حرفه‌ای سرمایه و آسودگی خیال سرمایه‌گذار
-عدم نیاز به تخصص شخصی و بررسی مداوم
-نقدشوندگی بالا
-متحمل شدن ریسک کنترل‌شده
-کسب بازدهی بالاتر و جا نماندن از حرکت‌ها و روندهای صعودی بورسی

سخن آخر

صندوق مختلط، همواره یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری است. هم توسط فعالین بازار و هم توسط مردم غیرفعال در بورس، هم در بازارهای صعودی و هم در بازار راکد و نزولی. این صندوق‌ها گزینه‌ی بسیار خوبی هستند برای اتخاذ ریسک کنترل‌شده و تقریباً پایین و در عین‌حال بهره‌مند شدن از سودهای بازار و جا نماندن از روندها. اما برای انتخاب از بین این صندوق‌ها هم نباید عجله کرد و لازم است بررسی و مطالعه صورت گیرد و ببینیم کدام صندوق با شرایط ما متناسب است.

شما میتوانید برای دیدن کلاس‌های آموزشی فردانامه، به منوی آموزش بورس سایت فردانامه مراجعه فرمایید.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 4.5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد