تحلیل بازار امروز 7آذر1401

تحلیل بازار امروز 7آذر1401

تحلیل بازار امروز 7آذر1401

1) ارزش معاملات خرد امروز به 3600 میلیارد تومن رسید و بازار تقریبا شرایط نوسانی روزهای گذشته را حفظ کرد. تمایل به خرید سهم های کوچکتر و کم تراکنش تر در روز جاری مشهود بود. پروژه بازی در بازار هم مشهود است و نمادهایی که معمولا تارگت خرید و فروش های گروهی هستند امروز بیشتر در چشم بازار بودند. البته نمادهایی که این مدت بسته بودند و بعد از افزایش سرمایه ای یا شفاف سازی باز شدند هم خوب معامله شدند.

شاخص هم وزن باز هم نسبت به شاخص کل بازده بهتری داد و کماکان با وجود نوسان مثبت به منفی بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو است. امروز با وجود منفی در قیمت جهانی نفت، پالایشی ها هم کمی مثبت بودند. سایر دلاری ها هم کمی مورد توجه بودند که احتمالا به خاطر داغ شدن سکه و دلار در بازار آزاد می باشد.

2) یکی از ویژگی های بازار خنثی یا ساید تمایل به خریدهای گروهی و تلاش برای جذب توجه بازار یا همان به قول خودمان پروژه کردن سهم است. این روزها تعداد سهامی که به نظر می رسد معاملات پروژه ای پیدا کردند مجددا افزایش پیدا کرده است. اگر سهمی تحولی احتمالی در پیش داشته باشد قاعدتا به مرور رشد می کند و با تحقق آن تحول سهامدارانش را راضی خواهد کرد ولی برخی سهم واقعا داستان خاصی ندارند و صرفا با حرف و حدیث حرکت می کنند و معمولا بعد از رشد قابل توجه نیز بخش مهمی از خریداران نهایی را متضرر می کند.

خلاصه اینکه صرف با جریان پول حرکت کردن نمی تواند مبنای تصمیم گیری درستی باشد و ممکن است سهمی را الان 1000 تومن بخریم و چند وقت بعد حتی 500 تومن هم خریدار نداشته باشد.

3) هر موقع دلار و سکه داغ می شود، سهم های دلاری کمی مورد توجه قرار می گیرد. البته چون دلار نیما هم پای دلار آزاد رشد نمی کند این توجه خیلی قوی نیست. امروز برخی نمادهای فلزی، معدنی، پتروشمی و حتی پالایشی به این دلیل مورد توجه بودند. البته پتروشیمی بوعلی هم پس از مدتها توقف به دلیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مجددا به تابلوی معاملات برگشت و تعدیل در گزارش حسابرسی شده ی 6 ماهه هم مزید بر علت شد تا شاهد مثبت 7 درصدی در این نماد و ارزش معاملات بالا باشیم.

در کانی های فلزی معاملات فزر در مثبت کامل با تفکر رشد قیمت طلا و منتفع شدن این شرکت نیز می تواند مورد توجه باشد. روند رو به رشد دلار باعث شده علی رغم تلاطم در بازارهای جهانی و حتی نوسانهای کوتاه مدت، سهم های دلاری هم با شیب ملایمی رو به بالا باشند.

4) شرکت های حوزه مخابرات و رایانه و غیره امروز مورد توجه بودند. بیشترین ارزش معاملات مربوط به آسیاتک بود که به نظر می رسد بعد جا به جایی بلوکی مورد توجه قرار گرفت و صف خرید شد. اخابر هم تحت تاثیر شفاف سازی در مورد افزایش هزینه آبنمان تلفن های ثابت با صف خرید باشد. ظاهرا این افزایش نرخ می تواند زیان عملیاتی اخبار را پوشش دهد. البته سود تقسیمی دریافتی از همراه اول نیز می تواند به عنوان سود مازاد در سود خالص این شرکت خودش را نشان دهد.

بخش خدمات نرم افزاری و ارتباطات بورس ایران در 4 5 سال گذشته به شدت آسیب دیده و شرکت ها نتوانسته هم پای تورم، رشد درآمد و سودآوری تجربه کنند و در نتیجه بازده نامطلوبی نسب به سایر گروه ها داشته اند.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید