تحلیل بازار امروز 5آذر 1401

تحلیل بازار امروز 5آذر 1401

تحلیل بازار امروز 5آذر 1401

  •  امروز معاملات با محوریت گروه خودرو و سهام هایی از گروه ساختمانی، دارو، غذایی، حمل و نقل و غیره مثبت شروع کرد، ولی رفته رفته فروشنده در بازار بیشتر شد و در نهایت با تعادل مثبت به پایان رسید. در حالی که ارزش معاملات خرد 3100 میلیارد تومن بود، شاخص هم وزن که سهم های کوچک و متوسط را نمایندگی می کند، بازده بهتری نسبت به شاخص کل داشت.

به نظر می رسد نقدینگی ضعیف در حال گردش در بورس باعث شده علاقه به خرید و فروش سهم های کوچکتر بیشتر شود. این کمبود نقدینگی همچنین سهامداران را از سهام درجا حتی با قیمت مناسب فراری می دهد. یکی از مضرات نرخ سود بدون ریسک بالا، کوتاه مدت شدن افق سرمایه گذاری در بازارهای مختلف است.

  • صنعت ساختمان به دلایل مختلفی چندان مورد توجه تحلیلگران بنیادی قرار نمی گیرد و معمولا همیشه نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی ها در این صنعت پایین است. عدم وجود سود پایدار، جریان نقد نامطمئن، تقسیم سود پایین، مدیریت ناکارآمد و برخی اقدامات مشکوک به تبانی در بسیاری از شرکت های این گروه باعث شده خیلی از فعالان بورس ایران از این صنعت فراری باشند. در یک ماه گذشته این صنعت جزو صنایع با بازده خوب بوده و کماکان مورد توجه تریدرها در بورس نیز است.

جنس شرکت هایی که در یک ماه اخیر بازده مطلوب داشته اند، از شرکت هایی بوده که اقدام به ساخت مجمع های مسکونی نموده و آنها را به فروش می رسانند. این دسته از انبوه سازان در مقایسه با هم گروهی هایی که بیشتر صاحب دارایی های ارزشمندی هستند ولی فعالیت خاصی ندارند بهتر بازده داده اند. به نظر می رسد توجه به فروش املاک از سوی این شرکت ها باعث شده سرمایه گذاران به خرید شرکت های انبوه ساز از این جنس علاقه مند شوند.

  • تمایل به خرید سکه، طلا و در نتیجه صندوق های طلا امروز افزایش پیدا کرده است به طوری که در آغاز هفته اکثر صندوق های طلا ارزش معاملات بالایی را ثبت کرده اند. طلا به دلیل در دسترس بودن و امکان مداخله ی کمتر از سوی بانک مرکزی معمولا حرکت خودش را زودتر از دلار آغاز می کند و به نوعی رشد تقاضا برای طلا و افزایش قیمت آن سیگنال برای رشد قیمت دلار قلمداد می شود.

حالا شروع هفته ای را تجربه می کنیم که بدون خبر خاصی تمایل به خرید طلا افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر بانک مرکزی از 17 آبان تا امروز بیش از 10100 سلف سکه به بازار فروخته است که علی رغم قیمت گران آن در مقایسه با سکه ی نقدی (به طور مفصل در مفاله ی سکه سلف بانک مرکزی در موردش صحبت کرده ایم) فروش قابل توجهی می توان در نظر گرفت.

تعداد فروش روزانه ی سلف سکه توسط بانک مرکزی هم به دلیل تقاضای بالا از سوی خریداران در حال رشد است. تمایل به خرید طلا و دلار در حالی که نرخ بهره ی کوتاه مدت نیز افزایش نیست اصلا سیگنال خوبی نیست و می تواند نشانه ای از ابرتورم در چند فصل بعد باشد.

  • روز منفی نسبتا سنگین اوراق بدهی را در حال تجربه کردن هستیم. اکثر اخزاها امروز بین 1.5 تا 2 درصد منفی را تجربه کردند و به این ترتیب سود یک ماه را یک روزه به دارندگان ضرر زدند. بازده اکثر اخزاها در سه ماه گذشته صفر یا منفی بوده است. بازار بدهی به شدت تحت فشار است هم از سوی رقابت جذب سپرده ی بانکها و هم از طرف اوراق گام سرازیر شده از سوی بانک ها.

ادامه ی این روند می تواند بسیار خطرناک باشد و مشکلات زیادی برای کلیت اقتصاد و بازار سرمایه بوجود بیاورد. نرخ بهره ی کوتاه مدت نسبت به نرخ بهره ی بلندمدت رشد قابل توجهی کرده است.

همانگونه که می دانیم این شرایط یا منجر به رکود می شود یا منجر به ابرتورم. حال وقتی این واقعیت را در کنار خروج سرمایه و تمایل شدید به خرید دلار و طلا می گذاریم، چشم انداز نگران کننده ای ترسیم می شود. رکود تورمی از جنس نایابی کالاها.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید