تحلیل بازار امروز 30آبان 1401

تحلیل بازار امروز 30آبان 1401

تحلیل بازار امروز 30آبان 1401

  •  بعد از برگشت روز گذشته، بازار امروز با هیجان مثبت شروع شد و هرچه به انتها نزدیک شدیم هیجان مثبت کمتر شد و بازار حالت متعادل به خودش گرفت. اما از نظر اخبار روز جالبی را پشت سر گذاشتیم. از دیشب شایعاتی منتشر شد مبنی بر استعفای رئیس سازمان که امروز این شایعه تایید شد و حتی اخباری مبنی تعیین جانشین برای ایشان نیز مطرح شد که در نهایت مشخص شد استعفای آقای عشقی ریاست فعلی سازمان قبول نشده است.

از طرف دیگر امروز شاهد رقابت برای خرید 207 در بورس کالا بودیم و قیمت این خودرو تا 340 میلیون تومن (بدون در نظر گرفتن هزینه های جانبی) رشد کرد و تحول بزرگی در صنعت خودرو رقم خورد. تقاضا برای وبانک از اوایل بازار افزایش پیدا کرد که احتمالا به شایعه آگهی بلوک شاراک مربوط بود و البته معاملات امروز به طور کامل تایید نشد.

سازمان حمایت گفت با افزایش نرخی در شوینده ها در کار نیست ولی افزایش تقاضا برای سهام این گروه در اواخر بازار سیگنال دیگری می دهد. رفاه بعد از چهارسال در قیمت حدود 20 برابر باز شد و البته صف فروش هم شد. کلا روز پر خبری بود در نهایت با ارزش معاملات 3700 میلیارد تومنی که البته باید 100 میلیارد تومن معامله وبانک از آن کسر شود، روز به پایان رسید.

  •  اوایل سال 99 آقای محمدی جای خودش را به آقای قالیباف اصل در ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار داد. تقریبا 9 ماه بعد آقای دکتر قالیباف اصل جای خودش را به آقای دهقان دهنوی داد و استعفا کرد. عمر دوره ریاست آقای دهقان دهنوی هم به یکسال نکشید و تقریبا 13 ماه پیش جای خودش را به آقای عشقی داد. امروز اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه آقای عشقی نیز استعفا داده است و قرار است آقای رضوانی فر جانشین ایشان شود که البته در نهایت اعلام شد، استعفا از سوی شورای عالی بورس مورد پذیرش قرار نگرفته است.

هر کدام از این 5 اسمی که از آنها نام برده شد دارایی توانایی های خوبی هستند در عین حال نقطه ضعف هایی نیز دارند و 100 البته سوابق کاری خوبی هم داشته و دارند. اما این حجم از تغییرات در ریاست یک نهاد سیاست گذار در این فاصله کوتاه و همچنین تغییرات پسین ناشی از آن در رده های ارشد و میانی سازمان بورس و اوراق بهادار اصلا اتفاق خوبی نیست. من نمی دانم روسا و قدرتمندان بالا سر چه فکر می کنند ولی هر کاری می کنید آن پشت بشینید باهم توافق کنید و اجازه بدید برای چند سال شاهد تغییر و تحولات به این شدت نباشیم. ممنون

  •  207 بالاخره عرضه شد و با رقابت شکل گرفته قیمت خالص این خودرو به 340 میلیون رسید. بدین ترتیب می توان گفت با هزینه های جانبی و خواب پول تا تحویل قیمت این خودرو حدود 390 میلیون تومان برای خریدار تمام شده که نسبت به بازار آزاد 50 تومن پایین تر است. بدین ترتیب بخش عمده از سود فروش که در جیب شرکت خودروساز نمی رفت، حالا نصیب ایشان شده و همچنین مصرف کننده نهایی نیز تقریبا 50 میلیون تومن در خرید خودش جلوتر افتاده است.

امروز صحبت هایی در مورد افزایش نرخ صنایع شوینده نیز منتشر شد و البته سازمان حمایت آنرا تکذیب کرد. صف خرید نمادهای این گروه در انتهای بازار نشان می دهد اتفاقاتی در این صنعت نیز در جریان است. بدین ترتیب رفته رفته شاهد کاهش تبعات قیمت گذاری دستوری هستیم و امیدواریم با رقابتی شدن قیمت لاستیک، افزایش نرخ خرید برق از نیروگاه و غیره شاهد نجات صنایع باشیم.

  •  تحرکات در بازار زیاد شده است. سهم هایی که به لحاظ بنیادی یا تکنیکال قیمت مناسبی دارند معمولا مورد توجه بازار قرار می گیرند و رشد هر چند کوتاه و کم تجربه می کنند. به نظر می رسد بازار در حال سفت کردن زیرپای خودش است و احتمالا با همین شرایط نوسانی و چرخش در بین صنایع و گروه های مختلف به کار خودش ادامه دهد. اما افزایش عرضه در نمادهای خودرویی و دیگر نمادهای رشد کرده در چند روز اخیر نشان داد، در صورت رشد قیمت فروشنده ها نیز سر می رسند و حجم معاملات افزایش پیدا می کند.

به همین دلیل نمی توان انتظار داشت فعلا حرکت همه جانبه و روند قوی شکل بگیرد. شرط لازم برای شکل گیری روند همه جانبه و قوی، افزایش ارزش معاملات و ورود سرمایه گذارن جدید است که فعلا خبری از ایشان نیست

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید