سبدگردانی با سود تضمینی

آیا سبدگردانی با سود تضمینی صحت دارد؟

ممکن است برای بعضی افراد که آشنایی با فعالیت سبدگردانی ندارند این سوال ایجاد شود که آیا امکان سود تضمینی در این فعالیت وجود دارد؟ و آیا می‌توان با چنین پیش‌شرطی ریسک کار را کم کرد؟ در واقعیت هیچ روشی از سرمایه‌گذاری وجود ندارد که ریسک پایینی داشته باشد. سبدگردانی نیز از این دسته مستثنی نیست. در این مطلب از فردانامه بحث سبدگردانی با سود تضمینی را کمی عمیق‌تر بررسی می‌کنیم.

مطلب مرتبط: سبدگردانی اختصاصی

سرمایه‌گذاری و کسب سود از طریق سکه و ملک

آیا تضمین در سبدگردانی معنا دارد؟

سبدگردانی یک روش برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. راه‌حلی است که حتی افرادی که خود دانش یا وقت کافی برای بررسی هرروزه بازار سهام را ندارند، بتوانند از فرصت‌های جذاب کسب سود در این بازار بهره‌مند شوند.
سبدگردان سرمایه شما را در دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق و صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. توجه کنید که این دارایی‌ها خود ماهیت نوسانی دارند و تابعی از تحولات اقتصاد جهانی و اخبار داخلی هستند. پس اینکه روی یک دارایی که خود ماهیت نوسانی دارد، مبلغی را به عنوان سود تضمینی تعریف کنیم معنایی ندارد. از طرف دیگر نهایتاً سود به‌دست‌آمده از سرمایه‌گذاری ممکن است بسیار بیشتر از سود تضمینی باشد.

بدون سود تضمینی، فایده سبدگردانی چیست؟

هنر یک سبدگردان در این است که با در اختیار داشتن تیمی مجرب و متخصص، سعی کند بهترین ترکیب از دارایی‌های مختلف مانند انواع سهام، اوراق، طلا و صندوق‌ها در سبد سرمایه‌گذار خود بچیند و در واکنش به تحولات اقتصادی، با حداکثر انعطاف‌پذیری بتواند در هر لحظه ترکیب این سبد را اصلاح کند. کاری که از توان بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد خارج است.
به همین دلیل است که در بلندمدت، در بازارهای صعودی، معمولاً پورتفوی سرمایه‌گذاری سبدگردان‌ها بازدهی بهتری از شاخص بورس به دست می‌آورد. همچنین در بازارهای نزولی و ریزشی، به نسبت ریزشی که در بازار اتفاق افتاده ضرر کمتری تجربه می‌کند.
همچنین، توجه داشته باشید که کارمزد سبدگردان درصدی از سود کسب‌شده توسط او برای سرمایه‌گذار است. پس سبدگردان از این نظر تضاد منافعی با مشتری ندارد و نهایت تلاش خود را می‌کند تا با تحلیل از شرایط بازار، بیش‌ترین سود را با کم‌ترین ریسک ممکن به او برساند و این چیزی است که مطلوب سرمایه‌گذار است.

آیا سود تضمینی قانونی است؟

با توجه به نوساناتی که بر بازار سرمایه حاکم است، سازمان بورس ایران مقرر کرده که هیچ تضمینی بابت سود سبدگردانی توسط شرکت‌های سبدگردان به مشتری داده نشود. گاهی دیده شده که برخی از شرکت‌ها خارج از اصول قانونی اقدام به تضمین سود سبدگردانی برای مشتری می‌کنند اما لازم است بدانید که این عمل خلاف قوانین است و شرکت سبدگردان از نظر اخلاقی موظف است در شروع کار، مشتری را از ماهیت نوسانی بازار آگاه کند. در مقاله قرارداد سبدگردانی درباره مهم‌ترین ضوابط قانونی این کار صحبت شده است.
مسأله قابل اهمیت این است که برای بهره‌مندی از خدمات سبدگردانی به سراغ شرکت‌های با سابقه و معتبر بروید، یعنی نهادهایی که اولاً دارای مجوز قانونی از طرف سازمان بورس بوده و ثانیاً سابقه خوبی در بازار ثبت کرده باشند. فقط در این صورت است که می‌توان امنیت خاطری بابت حفظ سرمایه خود داشت و از مزایای سبدگردانی که به آن اشاره کردیم، بهره‌مند شد، یعنی کسب سودی بیش‌تر از شاخص کل بازار در شرایط صعودی و از سوی دیگر تجربه ضرر کمتر در شرایط نزولی بازار.

انتخاب سبدگردان

در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی ممکن است افرادی باشند که بدون داشتن مجوز لازم از سازمان بورس، خود را به عنوان سبدگردان معرفی کنند و وعده کسب سودهای رویایی بدهند. همچنین شاید وعده «سود تضمینی» را که هیچ مبنای اصولی ندارد، از زبان این عده شنیده باشید. در این زمینه باید توجه داشت که اولاً سبدگردان یک شرکت رسمی است و نه یک فرد، و ثانیاً باید به مجوز رسمی او توجه کرد. لیست شرکت‌های مجاز سبدگردانی در سایت سازمان بورس در این لینک درج شده است.

لیست شرکت‌های دارای مجوز سبدگردانی در سایت سازمان بورس
لیست شرکت‌های دارای مجوز سبدگردانی در سایت سازمان بورس

سخن پایانی

سبدگردانی به معنای خرید سبدی از دارایی‌ها برای یک سرمایه‌گذار است. این سبد ترکیبی از انواع سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام و طلا یا املاک، یا اوراق دولتی است. به جز اوراق دولتی، بقیه این دارایی‌ها ذاتاً نوسانی هستند بنابراین نمی‌توان روی یک دارایی نوسانی، «سود تضمینی» تعریف کرد.
اگر هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری داریم که در جای خودش هدف خوب و صحیحی است به جای دل بستن به وعده سود تضمینی، می‌توان این هدف را با انتخاب سبدگردان دارای مجوز و با سابقه خوب تحقق بخشید.
گروه فردانامه، در کنار مشاوره سرمایه‌گذاری، آموزش و تحلیل بازار سرمایه، سال‌هاست که با خدمات رسمی سبدگردانی در کنار همراهان خود بوده است. فرانامه سعی می‌کند نوع سبدگردانی و چیدمان سبد دارایی با توجه به میزان ریسک‌پذیری و شرایط مالی هر یک از همراهان، متفاوت باشد. در مطلب سبدگردانی اختصاصی فردانامه به طور کامل درباره جزئیات این خدمات اطلاع‌رسانی شده است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات