5 نکته قبل از معاملات

5 نکته که قبل از معاملات

5 نکته قبل از معاملات

1) کامودیتی ها آخر هفته طوفان به پا کردند و رشد قابل توجهی را تجربه کردند. بعد از مدتها که بازارهای جهانی خصوصا قیمت کالا تحت فشار عوامل مختلفی بودند، بالاخره یک آخر هفته حرکت مثبت قابل توجه از خود نشون دادند. مس و روی با حدود 7 درصد رشد تا 8 هزار و روی تقریبا تا 3 هزار دلار رسیدند. احتمال کاهش محدودیت های سیاست کوید صفر دولت چین و پشت بند آن آمار بیکاری آمریکا باعث این واکنش بازارها شد.

چین اگر محدودیت های کرونایی را کم کند فعالیت های اقتصادی افزایش پیدا می کند و قیمت های جهانی می توانند یک نفسی بکشند. گزارش آمار بیکاری آمریکا هم جوری بود که بازارها احساس کردند فدرال رزرو به این راحتی نمی تواند سیاست افزایش نرخ بهره ی خودش ادامه دهد. اگر روند تثبیت قیمت های جهانی خصوصا در کامودیتی ها اتفاق بیافتد و کمی قیمت های این کالاها افزایش پیدا کند تاثیر بسیار بالایی روی بورس ما می تواند بگذارد.

2) آخر هفته قیمت دلار بازهم رشد کرد و وارد کانال 35 هزار تومن شد. برای مدت طولانی دلار توانایی عبور از سقف 32 تا 33 هزارتومنی را نداشت اما هفته گذشته بالاخره با فاصله از این سقف عبور کرد. فعلا 36 هزار تومن را می تواند هدف دلار فرض کرد و احتمالا این هفته شاهد مداخله سنگین بانک مرکزی برای قدرت نمایی باشیم.

باید ببینیم توانایی کاهش نرخ دلار به کمتر از سقف قبلی را دارند یا نه. به نظر می رسد با توجه به نبود چشم انداز توافق در کوتاه مدت، باید با دلار زیر 30 هزار تومن خداحافظی کرد.

3) از اول واگذاری خودروسازها، سازمان خصوصی سازی اصرار داشت که کار باید توسط ما انجام بشود و واگذاری تودلی و این داستان بدون اوکی بودن ما نمی شه. آخرش هم تقریبا همین شد و به نظر می رسد کار افتاده دست سازمان خصوصی سازی. حالا باید ببینیم این بزرگواران به چه شکلی مساله واگذاری بلوک دو خودروساز را پیگیری خواهند کرد. یکی از سخت ترین مراحل این واگذاری پشت سر گذاشته شد.

4) یکی از مسائلی که در مدیریت ارزی بسیار اذیت کننده شده، وابسته شدن نرخ مواد غذایی به نرخ دلار نیماست. همین مساله باعث شده دولت به شدت سعی در کنترل نرخ دلار نیما داشته باشد. همین الان فاصله نیما با دلار آزاد به 30 درصد رسیده است که فاصله بسیار بالایی است. از طرف دیگر برای افزایش درآمدهای ارزی اجازه صادرات کالاهای پایه مثل فولاد و مس و غیره به تجار نیز داده شده است.

در واقع این تجار می توانند محصولات شرکت ها را از بورس کالا یا غیره خریداری کرده و صادرات کنند. همین مساله باعث خواهد شد نرخ فروش شرکت های تولیدی داخلی که به نیما وصل شده بود و باعث ضرر و زیان این شرکت ها می شد افزایش پیدا کند و فاصله اش با نرخ دلار آزاد کم بشود.

5) بانک مرکزی در ادامه سیاست انقباضی پولی خودش تردیدی ندارد و با شدت و با قدرت به جذب پول ادامه می دهد. همین مساله باعث افزایش نرخ بهره شده است. فعلا اگر این سیاست ادامه پیدا کند انتظار حرکت های شارپ از بازارها، انتظار بالایی است.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد