5 نکته قبل از معاملات

5 نکته قبل از معاملات

5 نکته قبل از معاملات

1) ایران پاسخ آمریکا را داد. بیشترین تمرکز در مورد این پاسخ نظر آمریکا مبنی بر سازنده نبودن پاسخ ایران است. نسبت به آخر هفته قبل سرعت تحولات مثبت باز هم کاهش پیدا کرد و انتظار توافق سریع هم کم رنگ شده است. اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند به مرور اهمیت اخبار این رفت و آمدها برای بازار کم می شود. این روند مذاکرات بسیار خسته کننده شده و فکر می کنم همه دیگه نتیجه می خوان. فعلا که افتادیم تو روند منفی تا ببینیم چی می شه

2) قرنطینه های مداوم چین به دلیل کرونا، بحران انرژی اروپا، سیاست های آمریکا مجددا بازارهای جهانی را نوسانی و منفی کرده است. در خیلی از کامودیتی ها مانند محصولات فولادی و پتروشیمی پایین دست قیمت ها به سطوح به نسبت پایینی افت کرده اند. الان برخی از کامودیتی ها که وابسته به بحران انرژی اروپا هستند از نظر قیمتی در سطح بالایی قرار دارند.

کامودیتی های تو سر خورده که تکلیفشان مشخص است فعلا تا این وضعیت حاکم است در ریسک هستند. برای سرمایه گذاری در مورد کامودیتی های منتفع از بحران انرژی اروپا بایستی روند این بحران را به خوبی پیگیری کرد.

3) در یک ماه گذشته فارغ از اخبار کلان بخشی از معامله گران اقدام به خرید سهام و سرمایه گذاری کردند. در واقع به نظر می رسد اندرولیو بودن بسیاری از سهم ها باعث ورود پول از سوی سرمایه گذاران حرفه ای در سهم ها شده. هر چند از بیرون بازار پولی وارد نشده اما همین فعالیت حرفه ای ها می تواند حداقل در بخشی از بازار رونق نصف و نیمه ایجاد کند.

حالا در هفته ی پیش رو اگر فضای مذاکرات منفی شد باید دید این فعالیت سرمایه گذاران حرفه ای ادامه پیدا خواهد کرد یا نه!

4) دو متغیر اصلی بازار سهام دست بانک مرکزی است. سطح کلی نرخ بهره و نرخ دلار. در مورد نرخ بهره بانک مرکزی کماکان سیاست تغییر جدی را ندارد. دو هفته به کمی به پایین و در ادامه دو هفته کمی رو به بالا. اما تزریق نقدینگی به سیستم بانکی با احتیاط ادامه دارد. در مورد نرخ دلار ولی فعلا کارش راحت است. نیما را مدیریت می کند، آزاد هم خودش با جو مذاکرات کمی بالا و کمی پایین می شود. از این دو متغیر فعلا نه خطری بلند می شود و نه پتانسیل رشدی.

5) در بین گروه های بزرگ خبر قابل توجه اگر باشد در گروه خودرو یا پالایش می تواند باشد. گروه پالایش احتمالا منتظر گزارش های 6 ماهه بمانند البته قیمت جهانی نفت و حاشیه سود فراورده ها هم در کوتاه مدت می تواند محرک های ضعیف باشد (فعلا این دو متغیر کوتاه مدت رو به بالا نیستند).

گروه خودرو اما هم زمان کانون اخبار است. این گروه در هفته ی پیش رو از طرف برجام تحت فشار خواهد بود، مساله بلوک هم فعلا خیلی تاثیرگذار نشان نداد البته ظاهرا اخبار فروش دارایی ها در هفته های پیش رو در جریان خواهد بود. اما کماکان باید بگوییم مهترین اتفاق در این گروه افزایش نرخ و آزادسازی قیمت است که می تواند وضعیت شرکت ها را تا حد زیادی بهبود ببخشید. در هفته های پیش رو باید اخبار پذیرش محصولات پرتیراژ خودرویی را دنبال کرد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد