36 3

5 نکته قبل از معاملات

5 نکته قبل از معاملات

1) تقریبا یک ماه پیش بود که قیمت کامودیتی به دلیل تسهیل سیاست های کنترل کرونا توسط چین و همچنین احتمال کاهش سرعت نرخ بهره فدرال رزرو و نزدیک بودن آن به سقف برنامه در فلزات اساسی رشدی را تجربه کردند. فولاد و سنگ آهن هم در چین کمی افزایش پیدا کرده بود. البته در منطقه ما و دریای سیاه این افزایش یک ماه پیش را ندیده بودیم.

حالا با صحبت های پاول رئیس فدرال رزرو مبنی بر احتمال کاهش سرعت افزایش نرخ بهره در نشست بعدی و افزایش نیم درصدی، قیمت فلزات اساسی، رنگی و زنجیره فولاد رشد کرد. از آن سود چین هم یک هفته ی سنگین را پشت سر گذاشت و تحت فشار اعتراض ها به نظر می رسد دولت های محلی به دنبال کاهش محدودیت های کرونایی هستند. اگر روند تصمیم گیری در دو اقتصاد اول و دوم دنیا به این شکل ادامه پیدا کند، انتظار ادامه رشد قیمت در فلزات و حتی برخی محصولات پتروشیمی بیراه نیست.

2) در یکسال گذشته سهم دولت در مجموع درآمدهای ارزی کشور نسبت به شرکت های خصوصی و شبه دولتی افزایش پیدا کرده است. در یکسال گذشته اقلام صادراتی  شرکتهای غیردولتی تحت فشار بازارهای جهانی، سیاست های دولت (خصوصا وزارت صمت)، ورود روسیه به بازارهای هدف صادرکنندگان ایرانی باعث شد در حالی که صادرات کنندگان بزرگ محصولات معدنی، صنعتی و پتروشیمی تحت فشار باشند، در طرف مقابل قیمت نفت بالا و بازار داغ امکان درآمد بالاتر برای دولت را بوجود آورد. این موضوع قدرت چانه زنی دولت در مدیریت ارزی در مقابل صادرات کنندگان را افزایش داده بود.

در حال حاضر شرایط در حال چرخش است. اگر این تغییر اتفاق بیافتد مجددا سهم دولت از درآمدهای ارزی نسبت به صادرکنندگان غیردولتی کاهش پیدا خواهد کرد و این قدرت چانه زنی نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و احتمالا دولت و بانک مرکزی مانند یکسال گذشته در مدیریت بازار ارز نتوانند دستوری عمل کنند.

3) با ابلاغیه سازمان در مورد اوراق خزانه و در نظر گرفتن آنها در نصاب اوراق دولتی (صندوق های درآمد ثابت حداقل باید 25 درصد از دارایی های خودشان را اوراق دولتی بخرند)، با توجه بازده بهتر اوراق اخزا یک تغییر فازی در بازار اوراق در پیش است.  به جای اوراق دولتی 22 درصدی، خرید اخزای 26 27 درصدی چیزی است که هر مدیر صندوقی به آن فکر خواهد کرد. اما اگر پول جدیدی به سیستم بانکی و بازار بدهی تزریق نشود این کاهش نرخ اخزا مقطعی خواهد بود. تا انتهای سال 15800 میلیارد تومان اوراق منفعت و مرابحه دولتی سررسید خواهد شد، منابع حاصل از این سررسیدها هم به سمت اخزا حرکت خواهد کرد.

4) ادامه دعوا در صنعت خودرو در جریان است. وزارت صمت که حالا در جلوگیری از ورود خودرو به بورس کالا شکست خورده است، دنبال انواع راه های مختلف از شورای رقابت گرفته تا مجلس برای ضربه زدن به آزاد شدن قیمت خودرو می رود. این دعوا ادامه دارد، این رانت از اون رانتها نیست که به راحتی بشه ازش گذشت. اما به نظر می رسد در آخر راه به جایی نخواهد برد و نهایتا خودروهای پرتیراژ هم تا عید در بورس کالا عرضه خواهند شد.

5) ارزش معاملات بازار کماکان پایین است و با توجه به عدم ورود سرمایه گذار جدید و همچنین سیاست های پولی شدیدا انقباضی نمی توان انتظار داشت در کوتاه مدت رشد قابل توجهی در کوتاه مدت داشته باشد. از طرف دیگر نیز به دلیل تورم بالا و رشد نرخ ارز باعث رشد درآمد، سود و ارزش دارایی های شرکت ها می شود. در نتیجه ما شاهد شرایطی هستیم که قیمت سهم ها نسبت به متغیرهای تاثیرگذار بر ارزش آنها عقب می ماند. به همین دلیل بازار متوجه قدرت کم نقدینگی در دستش شده و به سراغ سهم های کوچک و متوسط رفته.

این روند مادامی که سرمایه گذار جدیدی وارد بازار نشده یا سیاست پولی از انقباض به انبساط تغییر نکرده، ادامه پیدا خواهد کرد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 7 نفر 3.9/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد