معیارهای پیش بینی قیمت مس‎‎

معیارهای پیش بینی قیمت مس‎‎

معیارهای پیش بینی قیمت مس

در تحلیل بنیادی برای پیش بینی قیمت کالا و دارایی ها بایستی با بعضی مفاهیم آشنا باشیم در مطلب زیر سعی کردیم  بامفاهیم و معیارهای پیش بینی قیمت مس بیشتر آشنا می شویم.‎

◼️نرخ ذوب و تصفیه مس TC/RC ؛ معیارهای خوب برای تحلیل بهتر جهت حرکت آتی قیمت مس

◾️نرخ ذوب و تصفیه TC/RCs: مبلغی است که شرکت‌های معدنی برای تبدیل کنسانتره به فلز باید به واحدهای ذوب پرداخت کنند. تغییرات این نرخ معیار خوبی برای ارزیابی بازار نقدی کنسانتره به حساب می‌آید.

◾️هزینه های تصفیه و پالایش نقطه ای مس TC/RCs،کارمزدی که حدود 15 تا 20 درصد از کل هزینه تولید معدنچیان را نشان می دهد) یک عنصر حاشیه عملیاتی مثبت برای کارخانه های ذوب است، در حالی که به نظر می رسد یک عنصر حاشیه عملیاتی منفی برای معادن است)

◾️هزینه های ذوب Treatment Charge or TC، دستمزدی است که جهت تبدیل کنسانتره به مس بلیستر و یا آند پرداخت می شود. TC معمولا به صورت دلار بر تن کنسانتره خشک بیان می شود.

◾️هزینه های پالایش Refining Charge or RC دستمزدی است که بابت تبدیل مس بلیستر و یا آند به کاتد پرداخت می شود.

معیارهای پیش بینی قیمت مس‎‎

 

◾️فروش هرگونه مس تصفیه نشده بر اساس قیمت مس تصفیه شده است. هزینه های ذوب و پالایش از قیمت مس تصفیه شده (کاتد) کاسته شده و قیمت کنسانتره و یا محصول تصفیه نشده به دست می آید.

◾️هزینه های ذوب و پالایش به شدت به عرضه و تقاضای کنسانتره بستگی دارد به طوری که اگر کمبود عرضه وجود داشته باشد، کاهش پیدا می کنند زیرا در این حالت قدرت چانه زنی واحدهای معدنی در مقابل واحدهای ذوب افزایش می باید و رشد تولید مس جهانی همراستا با رشد تقاضا نبوده و بازار دچار کسری عرضه کاتد شده و قیمت مس صعودی خواهد ماند و کارخانه های ذوب کارمزد خود را پایین می آورند تا از عرضه اطمینان حاصل کنند. ، ولی در زمان مازاد عرضه هزینه های ذوب و پالایش مس افزایش می یابند. زیرا تعیین کننده نهایی هزینه ها واحدهای ذوب هستند.

◾️اکثر بررسی ها رابطه منفی معنی‌دار آماری بین قیمت‌های مس LMEو TC را نشان می دهد. به طوری که دیده شده است که افزایش 10٪ در TC مس باعث کاهش 1.8٪ در قیمت مس می شود. همچنین مشخص شده است که تأثیر منفی TC بر قیمت مس به سرعت از بین می رود.

◾️هزینه های TC/RC قراردادهای بلند مدت در اول و نیمه هر سال تعیین می شود. به طوری که هر ساله در ابتدا و اواسط سال مذاکرات سخت و طولانی بین معادن و واحدهای ذوب انجام می شود تا در مقدار نهایی این هزینه توافق نهایی حاصل شود. اما هزینه های TC/RC نقدی در بازار آزاد تعیین می شود و مکانیزم اصلی تاثیرگذار بر آن سازوکار عرضه و تقاضا می باشد.

◾️دوره قیمت گذاری دوره ای است که به عنوان مرجع برای قیمت گذاری مس کنسانتره مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از ماه حمل کنسانتره تا سه ماه بعد از ماه تحویل گرفتن کنسانتره. واحدهای ذوب علاقمند هستند که زمان خرید کنسانتره به زمان فروش کاتد نزدیک باشد. اگر چنانچه فروشنده کنسانتره بازار ضعیف تری را پیش بینی کند، دوره قیمت گذاری نزدیکتری را انتخاب کند و اگر پیش بینی کند که بازار رونق خواهد داشت دوره دیرتری را ترجیح می دهد..

نحوه پرداخت در قراردادها نیز پس از مذاکره و توافق طرفین در قراردادها اعمال می شود و معمولا بستگی به بازار کنسانتره دارد. شرکت معدنی تمایل دارد تا پرداخت در زودترین زمان ممکن انجام شود. واحدهای ذوب نیز معمولا تمایل دارند تا پرداخت مبلغ کنسانتره خریداری شده نزدیک به زمان فروش مس تصفیه شده باشد.

پرداخت فوری معمولا شامل پرداخت 80 تا 90 درصد قیمت کنسانتره خریداری شده پس از مشاهده اسناد حمل بر اساس LC گشایش شده می باشد. اگر چنانچه شرایط بازار به گونه ای باشد که یک واحد ذوب دارای قدرت چانه زنی بالاتری باشد، در آن صورت مبلغ کنسانتره خریداری شده بعد از 60 تا 90 روز از دریافت اسناد حمل پرداخت می شود. شرایط پرداخت معمولا بستگی به دوره مشخصه قیمت گذاری دارد.

منبع: مینینگ

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 17 نفر 4.7/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید