تحلیل بازار19مهر 1401

تحلیل بازار19مهر 1401

تحلیل بازار 19مهر 1401

1) بازار سهام در یکسال گذشته خیلی تحت فشار بوده و واقعا وضعیت بسیار ناراحت کننده ای داشته. این سطح بد بودن به اندازه ای رسیده که وقتی تعداد نماد مثبت از منفی بیشتر می شه، ما بازاری ها به همین راضی می شیم و به نظرمون بازار مثبت می یاد. مثل همین امروز که کمی از فشار کم شده بود. خلاصه اینکه در شرایطی که ماه ها بازار منفی تجربه شده، یک روز معمولی با ارزش معاملات ناچیز 2300 میلیارد تومنی مثل امروز هم می تواند ما را شگفت زده کند. یعنی اینقدر کف کفیم.

 

2) با بازگشت قیمت نفت در یک هفته ی گذشته، پالایشی ها معاملات خوبی را تجربه کردند. از طرف دیگر حجم خبر در مورد گزارش شش ماهه ی این گروه نیز افزایش پیدا کرد و به نوعی قبل از انتشار گزارش های شش ماهه این اطمینان را به بازار داد که سودآوری پالایشگاه ها در تابستان بد نبوده است. البته فروشنده ی دست به ماشه ماشالا تو بازار زیاده و همین که #شپنا اومد بالای 600 تومن بچه ها اومدن وسط.

 

3) تکذیبنامه ی سازمان برنامه در مورد افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها از دیروز باعث توجه به برخی نمادهای پتروشیمی خصوصا زاگرس شده است. براساس محاسبات انجام شده در مورد نرخ خوراک پتروشیمی و با توجه به میانگین 58 سنتی چهار هاب بین المللی و همچنین در نظر گرفتن نرخ گاز داخلی و صادراتی احتمالا نرخ خوراک الان چیزی در حدود 30 سنت باشد.

در واقع بعید نیست نرخ خوراک طبق فرمول محاسباتی چند وقت دیگر به کمتر از سقف در نظر گرفته شده در بودجه برسد. از سوی دیگر شایعاتی وجود دارد که برای شرکت های متانولی تخفیف جداگانه ای در نظر گرفته شود. خلاصه اینکه برایند هر چه باشد بعید است افزایش نرخ گازی در پیش باشد و هر چه است یا کاهش یا است یا حفظ نرخ های قبلی.

 

4) خودروها یکی یکی از چنگ صمت آزاد می شوند. حالا صحبت از تولیدات پرتیراژ ایران خودرو است که در بورس کالا پذیرفته شوند و نرخ واقعی و نه رانتی آنها کشف شود. از سوی دیگر لاستیک نیز بالاخره از چنگ ایشان آزاد شد و در بورس کالا پذیرفته شد. همین آزاد شدن باعث شد امروز پکویر پتایر صف خرید بشوند و بقیه اعضای گروه نیز خوب معامله شوند.

 

 

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد