تحلیل بازار امروز 2آذر1401

تحلیل بازار 20آذر1401

تحلیل بازار 20آذر1401

  •  بارها در تحلیل های روزانه به این نکته اشاره شده که قیمت سهم ها به قدری نسبت به سایر دارایی های قابل سرمایه گذاری در کشور ارزان است که حتی با رشدهای 40 50 درصدی، بازهم کماکان ارزان می ماند. به همین دلیل وقتی به هر دلیلی در یک روز معاملات مثل روز گذشته، هیجان منفی اتفاق می افتد و بازار منفی نسبتا سنگین می خورد، بلافاصله در روز معاملاتی بعد، افت جبران می شود.

خصوصا اینکه روز معاملاتی با هیجان منفی با ارزش معاملات بالا همراه باشد نشان می دهد در همان روز فروشندگان هیجانی از بازار خالی شده اند.

امروز بازار متعادل مثبتی را داشتیم که در نهایت 3700 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد انجام شد و هم شاخص کل و هم شاخص هم وزن رشد کردند.

بسیاری از دوستان تکنیکالیست معتقد هستند که بازار می تواند در فاز اصلاحی برود و قیمت سهم ها و شاخص کل افت کند. شاید در شرایط نرمال این تحلیل کار می کرد ولی ارزان بودن عمیق قیمت سهم ها باعث شده اصلاح ها و استراحت های بازار بیشتر زمانی باشد تا قیمتی.

  •  امروز با داغ شدن دلار توجه به سهم های دلاری افزایش پیدا کرد و نمادهای پالایشی هم به عنوان محبوب ترین نمادهای دلاری بیشترین توجه و اقبال را به خودشان اختصاص دادند و ارزش معاملات بالایی را ثبت کردند. یک نکته در مورد پالایشی ها مهم است که مورد توجه باشد. این نمادهای فروشنده های حقوقی دست به نقدی دارند که اتفاقا یا چشم انداز مثبتی نسبت به تداوم سودآوری ندارند یا اصلا چشم اندازی ندارند.

در واقع چون نقدشوندگی این نمادها بالاست و به نسبت هم این حقوقی ها در سود خوبی هستند، معمولا صف های خرید بلافاصله عرضه می شود. در کنار این گروه، دیگر نمادهای دلاری که شاید خیلی هم مورد توجه دیلی تریدرها نباشد معاملات جالبتری داشتند. فلزات پایه مثل مس و روی و غیره، پتروشیمی های کوچک، معادن غیرفلزی، زغالی ها و غیره طوری معامله شدند که انگار معامله گرانی که بیشتر سهم می خرند و نگه می دارند، در سمت خرید حضور داشتند.

  •  بانک ها امسال عملکرد بسیار بدی داشتند. این گروه در یک، سه و شش ماهه گذشته همواره جز صنایع با بیشترین افت بوده اند و سهامداران ایشان در سه ماه گذشته که شاخص کل بازده اش صفر درصد بوده، زیان 13 درصدی متوجه سهامداران کرده اند. حالا امروز بعد از مدتها نمادهای گروه بانکی تکانی به خودشان دادند و نمادهای معامله گر پسند گروه ارزش معاملات بالایی زدند و تا مثبت کامل رفتند.

در گروه خدمات مالی بیمه ای ها و لیزینگی ها و حتی فراکاب ها در سه ماه اخیر بازده خوبی داشته اند و فقط بانک ها بودند که عملکرد خیلی بدی داشتند. به نظر می رسد این گروه نیز باید عقب ماندگی خودش نسبت به بازار را تا حدودی جبران کند.

  • فصل برداشت چغندر قند فرارسیده است و به همین دلیل نمادهای قندی بازهم در کانون توجه بورسی ها آمده است. البته برخی از شرکت های این گروه در فصول دیگر از طریق جذب چغندر پاییزه و همچنین تصفیه شکر خام فعالیت می کنند، اما اصل فعالیت شرکت های تولیدکننده قند و شکر در فصل پاییز است. امروز نمادهای درآمد محور و دارایی محور گروه قندی مورد توجه بودند. شایعاتی مبنی برای افزایش قیمت شکر نیز وجود دارد که اگر محقق شود می تواند نمادهای درآمدمحور گروه قندی را جذاب کند.
    سنانیوز در روز جاری کلیپی از مزایای عرضه لاستیک در بورس کالا منتشر کرده است. شاید زمان آزاد شدن این صنعت هم نزدیک باشد.
امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 8 نفر 4.3/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد