تحلیل بازار امروز3دی

تحلیل بازار امروز3دی 1401

تحلیل بازار امروز3دی 1401

1) یک روز تماما مثبت در بورس با ارزش معاملات خرد نزدیک به 7400 میلیارد تومانی که در 7 ماه گذشته بی سابقه بوده است. امروز تحت تاثیر توجه به سهم های دلاری و تورمی بازار به صورت پرحجم مثبت بود و شاخص کل رشد 2/7 درصد تجربه کرد که قابل توجه بود. نمادهای بزرگ فولادی، فلزی، پالایشی و پتروشیمی و هلدینگ های سهامدار این شرکت ها به صورت یکپارچه مثبت بودند.

معمولا زمانی که پول های سنگین میل به خرید پیدا می کنند، به دلیل خرید راحتتر اینگونه نمادها به سمت آنها تمایل پیدا می کنند. البته نمادهای کوچک و متوسط زیادی هم مثبت بودند، اما این خریدهای سنگین در نمادهای بزرگی همچون #شتران #فولاد #وبملت #شستا و غیره را بایستی در نظر داشت. به نظر می رسد حرکت رشدی بازار در حال شتاب گرفتن است. در حال حاضر معاملات بورس کالا و افزایش نرخ دلار نیما می تواند موتور رشد بورس را روشن نگه دارد.

2) بازار به تجربه رشد دلار در دوره های قبلی یاد گرفته است که معمولا برخی شرکت ها به واسطه موجودی انبار و همچنین شرایط پایدار تولید و فروش، رشد درامد و سود تجربه می کنند و قیمت سهام آنها نیز می تواند تحت تاثیر همین رشد، بازده خوبی بدهد. در این یکی دو هفته ی اخیر شاهد رفتار بازار بر طبق یادگیری قبلی بودیم. در واقع چون تحلیل دقیق تاثیر رشد دلار و تورم در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. خیلی ها هم البته کار را برای خودشان راحت کرده اند، هر نمادی که پرمعامله است و از دلار رشد کمتری داشته است را می خرند. خلاصه فعلا خیلی کسی سراغ حساب و کتاب دقیق افزایش سودها نرفته است.

3) امسال چندین بار روزهایی را داشتیم که ارزش معاملات رشد قابل توجه داشته و بعد از آن بازار برای چند روز شل شده است. البته در یکی دو ماه اخیر فاصله ی این روزهای پرحجم و مثبت کاهش پیدا کرده و میانگین ارزش معاملات خرد رشد خوبی پیدا کرده است. حالا باید در روزهای بعد ببینیم مجددا بازار شل خواهد شد تا این ضربه ارزش معاملات سنگین رفع شود یا نه. اما به لحاظ رفتاری وقتی فروشنده ها نتوانند در قیمت پایین تر مجدد سهمی که فروخته اند را بخرند، ناخودآگاه حس جاماندگی پیدا می کنند. این چند وقت خیلی ندیدیم سهمی افت سنگین، بعد از رشد تجربه کند تا فروشنده به نیت خرید در قیمت پایین تر برسد.

4) این هفته گزارش عملکرد ماه آذر شرکت ها منتشر خواهد شد. با توجه به جو تورمی حاکم بر آذرماه انتظارات مبنی بر افزایش درآمد و همچنین نرخ فروش بسیاری از شرکت هاست. همچنین اثرات اتفاقاتی مثل عرضه خودرو در بورس نیز در این ماه در عملکرد شرکت ها مشخص خواهد شد. در کل بازار به پیشواز بهبود عملکرد در این ماه رفته و در صورت تحقق این انتظار، می توان براورد کرد بعد از مدت ها شاهد رشد درآمد فصلی در بسیاری از شرکت ها باشیم و حاشیه سود آنها نیز افزایش پیدا کند.

البته عمده ی تاثیر رشد درآمد و سود ناشی از رشد دلار و رشد دلار نیمایی در فصل زمستان خواهد بود. به هر حال عملکرد مطلوب آذر و همچنین پاییز می تواند سرنخ تحلیل و تصمیم گیری به بازار بدهد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 6 نفر 4.8/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد