تحلیل بازار امروز17مهر1401

تحلیل بازار امروز17مهر1401

تحلیل بازار امروز17مهر1401

شهر متروکه

1) امروز یکی دیگر از روزهای فاجعه بار بورس از سری فجایع دو سال اخیر رقم خورد. ارزش معاملات خرد در حدود 2200 میلیارد تومن ثبت شد و تقریبا 30 درصد از آن مربوط به خروج حقیقی ها از بازار بود. بورس در حال تبدیل شدن به شهر متروکه است و اگر سیاست گذارهای اقتصادی مثل وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی جلوی تبدیل شدن به شهر متروکه را نگیرند، فرایند تشکیل سرمایه در سال های آتی فاجعه بار خواهد بود.

 

2) اقتصاد در سطح کلان چیزی غیر از مصرف خانوار، دولت، سرمایه گذاری و برآیند صادرات و واردات نیست. خانوار که در 10 سال گذشته از نظر قدرت خرید نابود شده است. دولت هم که نه تنها توان خرج کردن ندارد بلکه هر روز به دنبال سوراخ دعای جدیدی می گردد. تراز تجاری هم به دلیل سیاست گذاری اشتباه دولت ها و تحریم ها بسیار شرایط ناپایدار دارد و سرمایه گذاری های مولد قبلی (6 میلیون تن از 15 میلیون تن ظرفیت متانول کشور در حال حاضر خاموش است) نتوانسته است به صادرات پایدار برسد. برای رشد اقتصادی تنها چیزی که می ماند سرمایه گذاری است.

در حالی که بازار ثانویه ی سرمایه گذاری در حال تبدیل شدن به یک شهر متروکه است، آیا دولتمردان انتظار دارند سرمایه گذاری رونق بگیرد و تولید افزایش پیدا کند و مشکلات زنجیره عرضه حل شود؟

 

3) شدیم شبیه کشاورزانی که روی زمین دیم کار می کنند. کشاورزی که روی زمین آبی کار می کند تکلیفشان مشخص است. باید زمین را بکارند، آب را به زمین برساند و تا فصل برداشت کارهای دیگری را انجام دهند و در نهایت برداشت را انجام داده و سود کنند. کشاورز دیم بعد از کاشت زمین تا مدتها کاری بجز دعا کردن ندارد، آخرش هم معلوم نیست دعا مستجاب بشود یا نه.

 

4) می خوام یه مثال بزنم. امروز خبر اومد که #شپنا طرح کیفی سازی گازوئیل را راه اندازی کرده. ارزش بازار شپنا الان 107 همت است. این شرکت احتمالا در سال مالی جاری 25 تا 30 همت سود بسازه و می شه با قطعیت گفت 20 همت سود تقسیم خواهد کرد. در واقع می شه با کمی ارفاق ادعا کرد که بازده نقدی شپنا 20 درصد است. در واقع ما با یک دارایی کمابیش سپر تورمی مواجه هستیم که سالانه 20 درصد سود می دهد. حالا این سهم به نسبت اندازه بزرگی دارد و در بازارهای رکودی برای خیلی ها جذاب نیست ولی مشابه همین شپنا و در سایزهای کوچکتر سهم های زیادی می شه پیدا کرد.

ترس بعضا باعث قفل شدن ماهیچه ها می شود. به نظر می رسه ترس نه تنها ماهیچه های فعالان حقیقی بازار را فلج کرده، بلکه حتی هلدینگ های بزرگ کشور هم دچار فلج مقطعی شده اند و ترجیح می دهند به جای خرید دارایی سپر تورمی با سود سالانه 20 درصد، پول خود را در فیکس اینکام پارک کنند.

 

1401/07/17

 

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 1 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد