تحلیل بازار امروز 8 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 8 فروردین 1402

تحلیل بازار امروز 8 فروردین 1402

بازار برنده ها

1) امروز در بورس سهم های برنده را بهتر می خریدند، خصوصا سهم هایی که در یک ماه اخیر عملکرد خوبی داشته اند. شاید عده ای انتظار داشته باشند مثلا سهمی که در یک ماه گذشته 30 درصد بازده داده فعلا استراحت کند و سهم دیگری (که البته توجیه بنیادی رشد را دارد) که بازده کمتری مثلا 10 درصد داشته شروع به رشد کند و اصطلاحا وضعیت معکوس شکل بگیرد، اما این اتفاق حداقل امروز نیافتاد و سهم های برنده و دارای مومنتوم کماکان مورد توجه بازار بودند.

در کل بازار خیلی قوی شروع کرد اما رفته رفته با بیشتر شدن عرضه ها در وضعیت متعادل مثبت به کارش پایان داد و با ثبت ارزش معاملات 10700 میلیارد تومانی، یک روز معاملاتی خوب دیگر را پشت سر گذاشتیم

غذایی ها

2) معمولا اوایل هر سال شاهد افزایش نرخ محصولات شرکت های مختلف صنایع غذایی، زراعی و دامپروی هستیم. حالا با چند شفاف سازی در مورد افزایش نرخ محصولات خصوصا در گروه مینو (نمادهای مختلف این گروه) شاهد رشد نمادهای مختلف گروه غذایی، زراعی و دامپروری هستیم.

احتمالا افزایش نرخ محصولات مختلف مانند شیر، گندم، آرد، شکر و سایر مواد اولیه مهم صنایع غذایی بعد از ماه رمضان مشخص شود، اما بازار از الان به پیشواز رفته و تقریبا همه ی نمادهای گروه غذایی در حال رشد هستند. البته برخی از صنایع غذایی که بیشتر درگیر تولید کالاهای اساسی هستند احتمالا به این راحتی فعلا نتوانند افزایش نرخ بگیرند.

تحرک در ارتباطات و نرم افزار

3) چند روزی است نمادهای گروه ارتباطات، نرم افزار و خدمات پرداخت مورد توجه هستند و شاهد افزایش ارزش معاملات در این گروه ها و رشد قیمت هستیم. علی رغم اینکه خبر خاصی در این گروه ها وجود ندارد و بعید است به این راحتی بتوانند درآمد خود را به راحتی با تورم افزایش داده و حاشیه ی سود را حفظ کنند، اما به هر حال در بازاری که براساس تورم قیمتگذاری می شود، در نهایت بهانه ای برای رشد قیمت سهم های مختلف پیدا می شود. باید ببینیم عمق این تعدیل تورمی چقدر خواهد بود.

لاستیک و شوینده

4) سال قبل به این دو صنعت افزایش نرخ درست و حسابی داده نشد و عملا شاهد زیان ده شدن آنها توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان بودیم. لاستیک یک افزایش نرخی گرفت که البته جوابگوی افزایش هزینه های صنعت نیست. حالا زمزمه هایی از افزایش نرخ در گروه شوینده ها نیز شنیده می شود.

از آنجائیکه این دو صنعت سرمایه در گردش قابل توجهی می خواهد، تداوم سیاست ظالمانه نسبت به انها توسط دولت می تواند باعث کمیابی یا نایابی کالاهای مذکور شود. حالا احتمالا این افزایش نرخ ها یا انتظار افزایش نرخ به مذاق بازار خوش آمده چون در روزهای اخیر نمادهای لاستیکی و شوینده رشد کرده اند و امروز هم معاملات آنها به گونه ای بود که چشم انداز رشدی داشت.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 5 نفر 4.4/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد