تحلیل بازار امروز 8 خرداد 1402

تحلیل بازار امروز 8 خرداد 1402

تحلیل بازار امروز 8 خرداد 1402

برگشت کوچک ها

دیروز تحت تاثیر جو کلی منفی بازار اکثر سهم ها (بیش از 87 درصد نمادها) روز را منفی به پایان رساندند. اما امروز وضعیت متفاوت بود و شاهد برگشت و بهتر شدن معاملات حداقل در نمادهای کوچک و متوسط بودیم.

نمادهای کوچک و متوسطی که یا وضعیت عملکردی قوی دارند، یا خبری پشت آنهاست یا کسی آنها را پروژه کرده است. ارزش معاملات خرد به زور خودش را به 10 هزار میلیارد تومان رساند که خبر خوبی برای بازار نیست.

دریک حال و هوای نیمه رکودی قرار داریم و در این شرایط بهترین استراتژی می تواند حفظ ارزش سبد سرمایه گذاری باشد.

مثبت غیر گروهی

چون حجم تقاضا در بازار زیاد نیست، شاهد مثبت گروهی نیستیم. در واقع به این شکل نیست که یک نماد از یک گروه با تقاضا همراه باشد، و همین باعث شود برای نمادهای دیگر گروه هم تقاضا بیاید.

البته مثلا مثبت دسته جمعی در زراعت، سیمان یا حتی بیمه دیده می شود اما به نظر می رسد اگر از خود نماد مطمئن نیستم نباید به هوای همگروهی اقدام به خرید کنیم. کلا حال و هوا، حال و هوای تردید و تامل است.

تکرار مکررات

تحلیل بازار این روزها می شود تحلیل مکررات. مشخص است که ما منتظر برخی تصمیمات کلان در اقتصاد هستیم تا روند میان مدت بازار را مشخص کند. سیاست ارزی، سیاست نرخ گذاری انرژی و برخی تصمیمات کلان دیگر.

در واقعا فعلا هر چیزی بنویسیم نمی تواند کمک کننده باشد. هنوز ما نمی دانیم تا کی قرار است 28500 ادامه پیدا کند و برای چه کالاهایی این نرخ مبنا خواهد بود.

اصلا بازار حواله الان در چه شرایطی قرار دارد و چرا این فاصله 38 هزار تومان تا 52 هزار تومان آزاد کم نمی شود. ما می دانیم براساس فرمول نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ تحویل خوراک و سوخت نباید نسبت به سال گذشته رشد کند اما دولت است و هزار جیب سوراخ.

خلاصه اینکه مجموعا در حال حاضر بازار ترجیح داده است تمام ریسک ها را به سمت منفی در نظر بگیرد و در قیمت سهم ها اعمال کند و به جای خوش بینی نسبت به تصمیمات منتظر تحقق آنها و تصمیم گیری براساس واقعیت باشد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 3 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد