تحلیل بازار امروز 7مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 7مرداد 1402

تحلیل بازار امروز 7مرداد 1402

افت ارزش معاملات روزانه به کمتر ااز 5 صدم درصد

ارزش معاملات خرد بورس به کمتر از 5 صدم درصد ارزش کل بورس افت کرده است. در واقع درست است که ارزش معاملات خرد الان در حدود 4300 میلیارد تومان است و نسبت به مثلا 2000 میلیارد تومان مهر و آبان سال گذشته عدد بالاتری است، اما وقتی نسبت به ارزش بازار این متغیر را بسنجیم، نشان می دهد که حتی نسبت به مهر و آبان سال گذشته که بازار در یک ترس دست جمعی فرو رفته بود، در حال حاضر ارزش معاملات کمتری تجربه می شود. در واقع ما الان در اعماق رکود هستیم. رکود باعث می شود گام های مثبت به شدت کوچک و گام های منفی به شدت بزرگ باشد. در واقع اگر سهمی برخلاف انتظار خبر منفی ای منتشر کند، سهامداران به شدت فروشنده می شوند و چون خریداری در تابلو نیست، عمق اصلاح بزرگ می شود. برعکس در اخبار مثبت نیز چون خریداری نیست، واکنش مثبت اصلا به چشم نمی آید.

نهایتا انتشار اوراق

دولت در بودجه ی سال 1402 مجوز انتشار 187 همت اوراق را از مجلس دریافت کرده است که این عدد نسبت به سال 1401 نزدیک به 23.5 همت افزایش می یابد. استقراض دولت از طریق انتشار دولت در سال های 1400و 1401 به ترتیب 218.5 همت و 163.5 همت بوده است که حالا در سال جدید قرار است 187 همت باشد. بعد از گذشت بیش از 4 ماه از سال بالاخره دولت شروع به انتشار اوراق کرد و در پارت اول قرار است 35 همت از اوراقی که مجوز آن را دارد برای مظنه گیری روی میز بفرستد.

به نظر می رسد در صورتی که دولت به همین 187 همت تا پایان سال اکتفا کند، نقدینگی جدیدی بابت خرید این اوراق تولید نشود، اما اگر انتشار اوراق به بیش از 200 همت برسد، قاعدتا بانک مرکزی و بانک ها مجبور خواهند بود تا پول جدیدی برای خرید این اوراق چاپ کنند. توجه داشته باشید حتی اگر درآمدهای نفتی دولت طبق بودجه پیش برود و حتی اگر از صندوق توسعه ملی برداشت نشود، حدود 200 همت از منابع بودجه از واگذاری سهام دولت در شرکت های مختلف و همچنین از محل طرح مولدسازی دیده شده است روی هوا است.

به همین دلیل بسیار بعید است که دولت بتواند با 200 هزار میلیارد تومان استقراض بودجه ی خودش را پوشش دهد. در نهایت یا باید از صندوق توسعه برداشت شود، یا استقراض افزایش پیدا کند. شایان توجه است که سال گذشته تا پایان مردادماه دولت تقریبا 32 همت اوراق منتشر کرده بود و اگر قرار باشد در مردادماه این 35 همت منتشر شود، می توان گفت نسبت به سال گذشته به همان اندازه کلی رشد داشتیم اما اگر در ادامه سرعت انتشار بیشتر شود، باید منتشر انتشار بیش از بودجه باشیم.

ارزش بازار در مرز 160 میلیارد دلار

ارزش دلاری بورس ایران مجددا در حال نزدیک شدن به 160 میلیارد دلار است. اولین بار که ارزش بورس ایران به بیش از 160 میلیارد دلار رسید اواخر فروردین 1399 بود. بعد از آن حباب معروف در تابستان 99 و سقوط بعد از آن، ارزش دلاری بورس ایران معمولا به عددهای کمتر از 155 میلیارد دلار نفوذ نکرده است. البته به جز بهمن سال 1401 که به دلیل رشد سریع دلار و جاماندن بورس نسبت به آن در دلار 60 هزار تومانی، ارزش دلاری بورس به 130 میلیارد دلار نیز افت کرد. در واقع از این نظر ما نزدیک محدوده ی بسیار محکمی هستیم. اما از طرف دیگر از ابتدای دولت رئیسی ارزش دلاری بورس مدام در حال کاهش بوده است.

در واقع تنها دارایی که نسبت به دلار در دولت رئیسی به شدت ارزش خودش را از دست داده همین سهام است. بازده دلاری بورس در طول دولت آقای رئیسی منفی 37 درصد بوده است. این در حالی است که بازده دلاری بورس در دو سال اول دولت اول روحانی مثبت 40 درصد و حتی در دو سال اول دولت احمدی نژاد نیز بازده دلاری بورس تقریبا صفر بوده است. احمدی نژادی که صراحتا بورس را قمارخانه خواهنده بود هم عملکرد بهتری داشته است. حالا باید ببینیم این 160 میلیارد دلار کف حفظ می شود، یا دولت رئیسی در دوسال اول بازده دلاری بدتری را ثبت خواهد کرد.

امتیاز شما به این مطلب
میانگین امتیاز ها از 2 نفر 5/5
آخرین مقالات
نظر خود را با ما در میان بگزارید

ثبت نام/ورود به پنل کاربری

دسترسی به تمام امکانات وبسایت خبرنامه و اطلاعات و فعالیت های کاربری.

ارسال کد